شهر دوستدار کودک نیازمند تقویت بدنه ساختاری است


شهر دوستدار کودک نیازمند تقویت بدنه ساختاری است

اصفهان- ایرنا- مشاور سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کل کشور در امور شهر دوستدار کودک گفت: شهر دوستدار کودک هنوز به قوام نرسیده و نیاز است بدنه کارشناسی و ساختاری آن تقویت شود تا در مراحل بعدی سایر اقدامات به سرانجام برسد.

علیرضا نوروزی روز شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا، ایران سومین کشوری است که پس از امارات و اردن قصد پیوستن به شهرهای دوستدار کودک را دارد.

وی اضافه کرد: شهر دوستدار کودک به دلیل اینکه زیر نظر سازمان ملل و صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) قرار دارند، برنامه محور، منظم و دارای روند مشخص است.

مشاور سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کل کشور در امور شهر دوستدار کودک عنوان کرد: شهرهایی که می‌خواهند به شبکه شهرهای دوستدار کودک بپیوندند باید یک سری معیارها را لحاظ کنند.

وی با اشاره به اینکه مرحله ابتدایی، داوطلب شدن برای شهر دوستدار کودک است که چهار تا پنج سال به طول می‌انجامد و کشور موردنظر در صورت اجرای مناسب برنامه‌ها بر روی نقشه یونیسف به رنگ قرمز مشخص می‌شود بیان کرد: برای نامزد شدن باید اقدامات اولیه‌ای مانند برنامه تدوین برنامه عملیاتی و تشکیل اداره شهر دوستدار کودک انجام شود.

نوروزی اظهار داشت: اصفهان حدود ۸۰ درصد از این اقدامات را انجام داده اما هنوز تعدادی از این برنامه‌ها تا رسیدن به مرحله داوطلبی باقی مانده است و شیراز، سمنان و رشت در این زمینه یک گام از اصفهان جلوترند.

وی تصریح کرد: اگر اقدامات انجام شده شهرهای داوطلب برای پیوستن به شبکه شهرهای دوستدار کودک مورد تایید و پذیرش یونیسف باشد، این شهر در نقشه یونیسف به رنگ آبی درآمده و به شبکه شهرهای دوستدار کودک می‌پیوندد.

مشاور سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کل کشور در امور شهر دوستدار کودک خاطرنشان کرد: با توجه به مدل مدیریتی که در ایران هرچند مدت تغییر می‌یابد و عمل نکردن کامل برخی مدیران به تعهدهای کاری خود در طول خدمت، فکر نمی‌کنم بتوانیم به مرحله آبی رنگ و تبدیل شدن به شهر دوستدار کودک دست یابیم.

وی گفت: با این حال وزارت کشور در نظر دارد شهرهایی مانند اصفهان، سمنان، شیراز، رشت، کرمان، اراک و تبریز در نقشه یونیسف به رنگ قرمز درآمده و اقداماتی را در زمینه شهر دوستدار کودک انجام دهند که البته برخی از این شهرها مانند شیراز، سمنان و رشت حتی یک گام از اصفهان جلوتر هستند.

نوروزی ادامه داد: این شهرها بسیار سریع‌تر از اصفهان ساختار و اداره شهر دوستدار کودک را تشکیل داده‌ و اقدامات خوبی را شروع کرده‌اند و به صورت جدی آن را دنبال می‌کنند.

وی اضافه کرد: سمنان و شیراز حامیان خوبی در زمینه شهر دوستدار کودک دارند و احتمال اینکه این دو شهر پیش از اصفهان به شبکه شهرهای دوستدار کودک بپیوندند زیاد است.

نوروزی که تا ۲ماه پیش مسوول شهر دوستدار کودک شهرداری اصفهان بود و بدلیل تمام شدن قرارداد یکساله با شهرداری با این مجموعه همکاری ندارد افزود: در مجموع اقدامات اصفهان در زمینه تحقق و نزدیک شدن به شهر دوستدار کودک تاکنون مناسب بوده و قرار است لایحه و طرح توسعه ارتقا کیفی فضاهای بازی و ایجاد مدیریت فضای بازی کودکان تا هفته آینده در شورای شهر اصفهان مطرح شود.

مشاور سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در امور شهر دوستدار کودک با اشاره به اینکه در صورت تصویب این لوایح یکی از تحولات اصفهان در راستای دستیابی به شهر دوستدار کودک روی خواهد داد بیان کرد: تعریف جایزه شهر دوستدار کودک در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که به بهترین فیلم از نگاه شهر دوستدار کودک جایزه تعلق می‌گیرد نیز یکی از اقدامات در جهت تحقق شهر دوستدار کودک است.

وی گرامیداشت هفته کودک، مناسب سازی فضاهای شهری برای کودکان و سایر اقدامات کالبدی، حقوقی، نرم افزاری، فرهنگی و اجتماعی را از سایر اقدامات برای پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای دوستدار کودک برشمرد.

نوروزی تاکیدکرد: بسیاری از شهرداری‌ها برای آغاز اقدامات جشنواره‌ای برای ایجاد فضایی شاد ویژه کودکان و نیز در حوزه کودکان کار را در دستور کار خود قرار داده‌اند ولی پس از مدتی باید وارد مرحله عمرانی برای کودکان شوند که هم پرهزینه‌تر و هم سخت‌تر است.

وی در بیان شاخصه های شهر دوستدار کودک گفت: شهر دوستدار کودک، شهری است که حقوق کودکان را در اولویت قرار می‌دهد و به حرف‌ها و نیازهای آن‌ها از راه‌های تشکیل پارلمان کودکان شهر و یا نظرسنجی توجه کرده و در سطح شهر عملیاتی کند.

نوروزی همچنین توسعه فضای مناسب کودکان، افزایش ایمنی و ارتقا آسایش و رفاه کودکان در شهر، رفاه مادران باردار یا دارای کودکان زیر ۲ سال در راستای نظافت و شیردهی، آموزش شهروندان، کارمندان و کودکان در خصوص حقوق خود را از دیگر شاخصه های شهر دوستدار کودک بیان کرد.

وی اظهارداشت: همه شهرداری‌ها نمی‌توانند این اقدامات را به صورت موازی و با یک وزن انجام دهند و با توجه به توانایی که دارند برخی از این اقدامات پر رنگ‌تر دیده می‌شود.

مشاور سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در امور شهر دوستدار کودک با اشاره به اینکه رییس یونیسف در ایران به تازگی تغییر کرده است گفت: نیاز است تعاملات جدید و هماهنگی‌های لازم با رییس جدید صورت بگیرد.

شهر دوستدار کودک، شهری است که نیازهای کودکان را در کانون توجه قرار داده و تلاشی در راستای توسعه، مناسب‌سازی و بسترسازی از منظر کالبدی، حقوقی، فرهنگی و اجتماعی شهر برای فعالیت کودکان است تا آن‌ها نیز مانند سایر شهروندان منطبق با نیازهایشان بتوانند در شهر زندگی کنند.

شهر دوستدار کودک زمینه‌ساز رشد و ارتقا ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی شامل امنیت، نشاط و سلامت کودکان است.

۶۰۲۲ / ۷۱۳۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل