جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در صدرا آغاز شد


جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در صدرا آغاز شد

شیراز-ایرنا- اولین جشنواره صنایع دستی و بوم‌گردی صدرا با نمایش آثار فاخر ٢٢ رشته صنایع دستی همزمان با نخستین روز هفته دولت در این شهر جدید گشایش یافت.

مدیر عامل شرکت عمران صدرا شنبه در آیین گشایش اولین جشنواره صنایع دستی و بوم گردی شهر جدید صدرا، گفت: این جشنواره با ٢٢ غرفه که در هر کدام از این غرفه‌ها محصولات یکی از رشته‌های صنایع دستی ارائه می‌شود با حضور جمعی از هنرمندان صنایع دستی و فعالان حوزه بوم گردی در هفته دولت و از ٢ الی ۴ شهریورماه جاری همه روزه از ساعت ١٧تا ٢٢در مجموعه شهر سبز صدرا میزبان شهروندان است.

خلیل حاجی پور افزود: از دو سال قبل وزارت راه و شهرسازی در شهرهای جدید رویکردی مبنی بر توجه بیشتر به حوزه اجتماعی ،فرهنگی و خلق هنر را دنبال می کند.

وی با اشاره به آغاز هفته دولت و برخی فعالیت‌های این شهر جدید در این هفته،گفت: هر سال هفته دولت بهانه ای می‌شود برای عرضه عملکرد دستگاه‌های اجرایی که امسال در نیمه دوم شهریور با همین مناسبت تعدادی از پروژه شهر صدرا کلنگ زنی و یا به بهره برداری خواهد رسید.

حاجی زاده ادامه داد: از سال گذشته مقرر شده که روز تولد ملاصدرا به نام هفته صدرا نامگذاری شود که این موضوع به تصویب شورای شهر صدرا نیز رسیده و در حال پیگیری آن هستیم که در تقویم فرهنگی شهرستان شیراز و صدرا نیز ثبت و از هفته اول خرداد ماه سال آینده همزمان با تولد این فیلسوف بلندآوازه اولین آئین هفته صدرا نیز برگزار شود.

مدیر عامل شرکت عمران صدرا در ادامه سخنان خود،گفت: سال گذشته نمایشگاه آثار نقاشان معاصر، اولین جشنواره فیلم شهرهای جدید و امسال نیز نمایش آثار سه استاد برجسته خطاطی کشور در این شهر جدید برگزار شده که با استقبال بی نظیر علاقه مندان همراه بوده است.

جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در صدرا آغاز شد

وی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که از گذشته در صدرا وجود داشته کمبود زیرساخت‌های فرهنگی بوده که باعث شده طی دوسال اخیر برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در صدرا برگزار شود تا شاید بخشی از این کمبودها جبران شود.

وی از اجرای مسابقه بالکن زیبای شهر من در آینده نزدیک و در راستای ایجاد سر زندگی در این جدیدترین شهر استان فارس خبر داد و گفت: یکی از مهمترین مشکلات شهرهای جدید حضور فرهنگ های مختلف است که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و یک رویداد جدید و اجتماع محور می‌تواند در راستای هماهنگی آنها موثر و راهگشا باشد.

حاجی پور ضمن ارائه گزارشی از بخش‌های مختلف اولین جشنواره صنایع دستی و بوم گردی صدرا،گفت: این جشنواره شامل بخش‌های مختلفی از جمله تشکیل ورکشاپهای تخصصی و ایجاد غرفه های مختلف صنایع دستی است و در کنار این جشنواره یکی از اقدامات که مدنظر قرار گرفته،شناسایی هنرمندان برجسته‌ای است که در صدرا سکونت دارند و در پی آن همچنین تهیه بانک اطلاعاتی هنرمندان صدرا نیز در دستور کار قرار دارد.

جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در صدرا آغاز شد

وی افزود: امیدوارم این برنامه سال‌های آینده منسجم تر و در قالب هفته صدرا اجرا شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید صدرا در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در کنار پیگیری و اجرای پروژه‌های عمرانی،بهبود کیفیت شاخص‌های زندگی امر بسیار مهمی است که در این راستا اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری بسیار موثری است.

جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در صدرا آغاز شدمعاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس: چهار هزار آبادی فارس،
ظرفیتی غنی در حوزه گردشگری است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز در ادامه این مراسم فرهنگی و هنری، گفت: ۲۱۷ رشته صنایع دستی در کشور موجود و بیش از نیمی از آن در فارس فعال است و تعداد زیادی از هنرمندان صنایع دستی ایران نیز در این استان فعالیت دارند.

یدالله رحمانی با اشاره به توسعه بوم‎گردی طی چند سال اخیر به عنوان یکی از ارکان توسعه صنعت گردشگری،افزود: در زمینه بوم گردی استان فارس با دارا بودن بیش از چهار هزار آبادی ظرفیت خوبی در این حوزه دارد،به گونه ای که در حال حاضر ١٠۵ اقامتگاه بوم گردی با مجوز در این استان فعال است و ٢۵ واحد بوم‌گردی جدید نیز بزودی مجوز فعالیت اخذ و کار خود را آغاز خواهند کرد.

جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در صدرا آغاز شدمعاون صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس: صنایع دستی ظرفیتی
برای جذب گردشگر محسوب می شود

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی،‌صنایع دستی وگردشگری استان فارس نیز در این مراسم با اشاره به مشکلات فعالان حوزه صنایع دستی گفت: دو مقوله گردشگری و صنایع دستی لازم وملزوم یکدیگرند بگونه‎ای که بوم‌گردی زمانی رونق دارد که صنایع دستی در قالب آن عرضه شود و قطعا صنایع دستی عاملی مهم برای جذب گردشگر محسوب می شود.

حیدر علی زاهدیان نژاد افزود: شهر صدرا می‌تواند پایلوت فعالیت‌های خلاقانه در حوزه صنایع دستی در سطح استان فارس باشد زیرا اساتیدی از این حوزه در صدرا ساکن هستند که آثارشان در بهترین موزه‌های دنیا جای دارد که باید از تجربه آنها در این شهر جدید استفاده شود.

جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در صدرا آغاز شد

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اگر گفته می شود برندسازی، تنها جنبه اقتصادی آن مدنظر نیست بلکه بعد فرهنگی آن نیز بسیار اهمیت دارد،اضافه کرد: برندسازی در حوزه صنایع دستی اصل بسیار مهمی است و در همین راستا در تلاشیم تا پایان سال ۹۸ شیراز بعنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی ثبت شود.

اولین جشنواره صنایع دستی و بوم گردی شهر جدید صدرا از ۲ الی ۴ شهریور ماه از ساعت ۱۷ الی ۲۲ پذیرای بازدید علاقه مندان است.

جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در صدرا آغاز شد

در این جشنواره نمونه‌هایی از آثار فاخر و شاخص هنرمندان در رشته های هنری خاتم، منبت، مشبک، معرق، بافته های عشایری و داری، چرم، شیشه، کاشی هفت رنگ، هنر ابرو باد و ویترای هندسی، میناکاری و دیگر هنرهای صنایع دستی در معرض تماشا و بازدید عموم قرار دارد.

جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در صدرا آغاز شد

شهر جدید صدرا در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال غرب شیراز واقع شده است.

۹۸۷۳ / 2027

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی