مژگان بیات: سقف پیشرفت برای بازیگری چندان بلند نیست


تهران (پانا) - مژگان بیات عقیده دارد چشم‌انداز ترقی در فیلمسازی بسیار روشن‌تر از بازیگری است و او این پتانسیل را در خود می‌بیند که در مقام کارگردان به مدارج بالایی برسد.

مژگان بیات: سقف پیشرفت برای بازیگری چندان بلند نیست

تهران (پانا) - مژگان بیات عقیده دارد چشم‌انداز ترقی در فیلمسازی بسیار روشن‌تر از بازیگری است و او این پتانسیل را در خود می‌بیند که در مقام کارگردان به مدارج بالایی برسد.

مژگان بیات بازیگر سینما است که طی سالهای اخیر در کنار حرفه بازیگری به فیلمسازی پرداخته و تا امروز تولید ۳ فیلم کوتاه و یک فیلم بلند را در کارنامه هنری خود دارد. این فیلمساز جوان که این روزها در مقام کارگردان و با اولین فیلم بلند خود «فرزند زمین» در سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان حضور دارد در گفت وگو با خبرنگار پانا درباره دغدغه‌های خود در حوزه فیلمسازی می‌گوید: به عنوان فیلمساز مایلم به مسائل و معضلات قشر آسیب‌پذیرجامعه یعنی زنان و کودکان بپردازم. البته من از ابتدا قصد نداشتم فیلم کودک بسازم و «فرزند زمین» طی چند مرحله بازنویسی و به تدریج تبدیل به فیلم کودک شد.

وی درباره موضوع داستان «فرزند زمین» می‌گوید: داستان درباره یک کودک یمنی در ایران است که مفاهیم ضدجنگ هم در آن مطرح می‌شود، اما مفهوم اصلی مورد اشاره در فیلم این است که عشق و محبت ملت و رنگ و مذهب نمی‌شناسد و آدمها می‌توانند یکدیگر را دوست داشته باشند حتی اگر زبان مشترکی برای گفت‌وگو نداشته باشند. در این فیلم دختر و پسری را داریم که یکی عرب زبان و دیگری فارس است. این دو زبان یکدیگر را نمی‌فهمند اما طی رویدادهای فیلم دوستی و محبت بین آنها شکل می‌گیرد.

بیات درباره بازیگر کودک فیلم که نقش پسر یمنی را ایفا کرده است گفت: این پسر را از یک جزیره ماهیگیری در اطراف بوشهر به نام شیف پیدا کردم. این مناطق جزو محروم‌ترین مناطق ایران است و من می‌دانستم کار با یک کودک خجالتی که تا به‌حال حتی دوربین ندیده است خیلی سخت خواهد بود، بنابراین از آغاز بازیگردان فیلم را با خودم به منطقه برده بودم. اما بعد از ۱۰-۱۵ جلسه خودم توانستم ارتباط خوبی با او بر قرار کنم. البته آقای محمد علی طالبی کارگردان باسابقه حوزه کودک و نوجوان هم نکاتی درباره بازی گرفتن از کودک به من یاد داد که خیلی به کارم آمد.

مژگان بیات: سقف پیشرفت برای بازیگری چندان بلند نیست

وی سپس به نکات مثبت همکاری با کودکان اشاره کرد و گفت: خوبی کار کردن با بچه‌ها این است که اگر ارتباط درست برقرار کنند دیگر رل بازی نمی‌کنند و همه آنچه هستند را جلوی دوربین به نمایش می‌گذارند. بچه‌ها بازیگرانی هستند که دنیای واقعی خود را بازی می‌کنند.

نهایت پیشرفت برای یک بازیگر در ایران گرفتن جایزه سیمرغ است

بازیگر فیلم «جانان» و «پریناز» درباره جذابیت‌های فیلم فرزند زمین برای مخاطب کودک و نوجوان می‌گوید: مخاطب این فیلم کودکان و بزرگسالان هستند؛ البته چون مخاطب اصلی ما بچه‌ها هستند سعی کردیم آن را ساده روایت کنیم و از عجیب و غریب کردن داستان پرهیز کنیم. پلان‌ها و سکانس‌ها ساده ولی پر از احساس هستند. همه کسانی که این جنس روابط را می‌شناسند و قدردان محبت هستند با تماشای این فیلم حالشان خوب می‌شود.

مژگان بیات در پاسخ به این پرسش که آینده خود را در مقام بازیگر می‌بینی یا کارگردان می‌گوید: من سال‌هاست که بازیگرم ولی در فضای امروز سینمای ایران سقف پیشرفت برای یک بازیگر چندان بلند نیست و نهایت پیشرفت برای یک بازیگر در ایران گرفتن جایزه سیمرغ است؛ اما دنیای کارگردانی دنیایی وسیع‌تر است و من در خودم می‌بینم که به عنوان فیلمساز پله‌های ترقی را طی کنم و روزی در رقابت اسکار شرکت کنم.

مژگان بیات: سقف پیشرفت برای بازیگری چندان بلند نیست

وی درباره پروژه بعدی خود در مقام کارگردان گفت: شاید فیلم بعدی من فیلم کودک و نوجوان نباشد؛ چون سینمای کودک حمایت نمی‌شود، پیداکردن سرمایه‌گذار سخت است و شما باید با سرمایه شخصی کار کنید؛ اما آسیب‌های اجتماعی همیشه جزو دغدغه‌های من بوده است و قطعا کار بعدی هم درباره یک آسیب اجتماعی خواهد بود.

فیلم «فرزند زمین» به کارگردانی مژگان بیات و تهیه‌کنندگی محمد نجیبی، در بخش فیلم‌های بلند داستانی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور دارد. ابراهیم تمهید، هدی نوری‌زاده و مجید فیلی از جمله بازیگران این فیلم داستانی هستند.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی