سبزی سبزی پلو شامل چه سبزی هایی است؟


سبزی سبزی پلو شامل چه سبزی هایی است؟

شاید این سوال که سبزی سبزی پلو چیست و چه سبزی‌هایی دارد؟ برای هر کسی پیش آید؛ از این‌رو ترکیب و نسبت سبزی‌ها در سبزی پلو و فوت و فن پخت یک سبزی پلوی عالی در این مطلب آورده شده‌است.

سبزی سبزی پلو شامل چه سبزی هایی است؟
ستاره | سرویس آشپزی - سبزی پلو از پلو‌های اصیل ایرانی است که همراه با گوشت، مرغ، ماهی شکم پر، میگو پفکی یا کوکو سبزی سرو می‌شود. در این میان سبزی پلو ماهی از قدیم، غذای شب عید ایرانیان بوده‌است. این خوراک ترکیبی از مخلوط سبزیجات و برنج آبکش است که با افزودن کمی زعفران، طعم و بوی فوق‌العاده‌ای می‌گیرد. ترکیب سبزی سبزی پلو و نسبت هر سبزی در طعم و مزه این غذا تاثیر به سزایی دارد که در این مقاله قصد داریم آن را با هم مرور کنیم.آنچه در این مطلب آمده است:
ترکیب سبزی در سبزی پلو طرز تهیه سبزی پلو حرفه ای فوت و فن های سبزی پلوی خوشمزه

سبزی سبزی پلو شامل چه سبزی‌هایی است؟

سبزی سبزی پلو شامل تره، جعفری، شوید و گشنیز به نسبت مساوی، یک شاخه شنبلیله و یک بوته سیر تازه است. نسبت ۴۰۰ گرم از این ترکیب سبزی در جدول زیر ارئه شده است.
ترکیب و نسبت 400 گرم سبزی برای سبزی پلو
تره 100 گرم
جعفری 100 گرم
گشنیز 100 گرم
شوید 100 گرم
شنبلیله 1 شاخه
سیر تازه 1 بوته

سبزی سبزی پلو شامل چه سبزی هایی است؟

طرز تهیه سبزی پلو حرفه ای

مواد لازم
برنج 4 پیمانه
سبزی مخصوص سبزی پلو 400 گرم
روغن به میزان لازم
نمک و فلفل به میزان لازم
زعفران آب کرده 2 الی 3 قاشق غذاخوری

دستور تهیه

برنج را به مدت ۳-۲ ساعت در آب و نمک خیس کنید. سبزی مخصوص سبزی پلو را تمیز شسته و ریز خرد کنید. سیر تازه را پوست گرفته، ریز خرد کنید و سپس با سبزی خرد شده مخلوط کنید و کمی نمک و فلفل روی آن بپاشید تا مزه دار شود. قابلمه‌ای را تا نیمه آب کرده و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید، سپس مقداری نمک به آب اضافه کنید. آب برنج خیس خورده را خالی کرده و برنج را به آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید برنج حدود ۱۰ دقیقه بجوشد تا اطراف دانه‌های برنج کمی نرم شود، ولی وسط آن هنوز سفت باشد، سپس برنج را آبکش کنید. قابلمه را شسته و روی حرارت قرار دهید تا خشک شود، سپس ۳-۲ قاشق غذاخوری روغن به آن اضافه کنید. وقتی روغن داغ شد، ته دیگ موردنظر را در آن بچینید؛ سپس برنج، سبزی و سیر خرد شده را لایه به لایه در قابلمه بریزید. در این مرحله حرارت را کم کنید و اجازه دهید سبزی پلو ۴۵ دقیقه دم بکشد. پس از دم کشیدن سبزی پلو، کمی روغن و دم‌کرده زعفران، روی آن بدهید و در دیس بکشید. سبزی پلو را همراه با ماهی سرخ شده، مرغ سوخاری، گوشت گردن یا ماهیچه مجلسی میل کنید. نوش جان ...

نکته: زمانی که برنج در حال جوشیدن است، برای عطر سبزی پلو، بهتر می‌توانید از یک چوب دارچین استفاده کرده و برنج را با آن دم کنید.

سبزی سبزی پلو شامل چه سبزی هایی است؟

فوت و فن های سبزی پلوی خوشمزه

۱. برنج سبزی پلو را کمی زنده آبکش کنید؛ زیرا ریختن سبزی لابه لای برنج باعث می‌شود سبزی کمی آب پس دهد؛ بنابراین اگر برنج زیاد جوش بخورد و خیلی نرم شود، پس از ریختن سبزی لا به لای برنج و دم کردن آن، سبزی پلو شفته و خراب می‌شود.

۲. استفاده از سبزی‌های محلی مانند تره کوهی، چوچاق و پیاز کوهی در سبزی مخصوص سبزی پلو عطر و طعم بی‌نظیری به آن می‌دهد.

۳. در صورت تمایل می‌توانید مقداری زردچوبه به برنج در حال جوش اضافه کرده تا علاوه بر خوش‌رنگ شدن سبزی پلو، از خواص زردچوبه نیز بهره‌مند شوید.

۴. استفاده از سیر تازه و برگ‌های سبزرنگ آن در سبزی پلو، باعث بهبود عطر غذا می‌شود.

۵. به جای سیر تازه می‌توانید از تره فرنگی در سبزی پلو نیز استفاده کنید که هم باعث بهبود طعم سبزی پلو می‌شود و هم از خواص زیادی برخوردار است.

۶. سبزی سبزی پلو را کمی درشت‌تر از سبزی قورمه سبزی خرد کنید؛ البته درشت بودن بیش از حد سبزی نیز ظاهر غذا را خراب می‌کند.

۷. سعی کنید سبزی مورد استفاده برای تهیه سبزی پلوی شما تازه باشد؛ از قسمت ساقه سبزی‌ها کمتر و از قسمت برگ آن‌ها بیشتر استفاده کنید.

۸. سبزی پلو را با برنج مرغوب و خوش عطر ایرانی درست کنید تا طعمی بهتر پیدا کند.

سبزی سبزی پلو شامل چه سبزی هایی است؟


سخن آخر

پختن سبزی پلوی خوشمزه نیاز به ترفند خاصی نداشته و این غذا جزء غذا‌های ساده‌ای است که افزودنی زیادی نیز نمی‌خواهد. در واقع آنچه در طعم و مزه سبزی پلو تاثیر زیادی دارد ترکیب و نسبت سبزی مورد استفاده است. به‌طور کلی ترکیب و نسبت سبزی سبزی پلو مطابق آنچه در این مقاله ذکر شد بوده و البته در شهر‌های مختلف گاهی سبزیجات محلی نیز در طبخ این غذا به کار می‌رود. شما سبزی پلو را با چه ترکیب و نسبتی از سبزی درست می‌کنید؟ چه ترفند‌هایی در طبخ این غذا به کار می‌برید؟ لطفا تجربیات و نظرات خود را با ما و سایر کاربران ستاره در میان بگذارید.
در پایان به شما پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه یک کوکوسبزی عالی، مطلب «ترکیب و نسبت سبزی کوکو سبزی خوشمزه چگونه است؟» را نیز در ستاره از دست ندهید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انواع پلو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


علت اصلی خود زشت پنداری چیست؟