کلنگ راه‌آهن بیرجند به‌ زودی زمین می‌خورد


کلنگ راه‌آهن بیرجند به‌ زودی زمین می‌خورد

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد: عملیات اجرایی پروژه 32 کیلومتری راه آهن بیرجند به قاین پس از برگزاری مناقصه و مشخص شدن برنده آن، به زودی آغاز می‌شود.

محمدصادق معتمدیان یکشنبه شب در اولین همایش خراسان جنوبی در مسیر پیشرفت گفت: یکی از موضوعاتی که از مطالبات جدی مردم بوده و سال‌های گذشته در سند توسعه شرق کشور به آن پرداخته شده، اتصال راه آهن از سواحل دریای عمان به سرخس است که سال‌هاست این پروژه در استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی آغاز شده و تنها استانی هستیم که هیچ عملیات اجرایی در آن صورت نگرفته است.

وی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته برای اتصال خراسان جنوبی به ارتباط ریلی ۲ پروژه هدف‌گذاری شده‌است که پروژه اول اتصال شهرستان بیرجند به ایستگاه یونسی شهرستان گناباد در خراسان رضوی است و در این خصوص در یک هفته گذشته هیات دولت این اجازه را داد که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ‌و نقل کشور که از شرکت‌های دولتی وزارت راه و شهرسازی است اجازه داشته باشد با بخش خصوصی قرارداد منعقد کند.

نماینده عالی دولت در استان خراسان جنوبی بیان کرد: در صورت تامین منابع مالی مسیر ۲۷۱ کیلومتری بیرجند طی یک برنامه چهار ساله به ایستگاه یونسی گناباد متصل می‌شود.

وی گفت: علاوه بر این قطعه‌ای را از سمت بیرجند به قاینات از محل اعتبارات دولتی شروع کرده‌ایم که مراحل مطالعه، مناقصه و بازگشایی پاکت‌ها انجام شد و شرکت ویسا یکی از شرکت‌های معتبر در حوزه راه‌آهن برنده این مناقصه شده‌ است.

معتمدیان افزود: بیش از چهار یا پنج بزرگراه اصلی در استان در دست اجرا است که با تزریق اعتبارات تلاش خواهیم کرد سرعت اجرای این طرح‌ها را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه در توسعه اقتصادی برنامه‌های مدون و مطالعه شده‌ای داریم گفت: خراسان جنوبی در مسیر کریدورهای اصلی کشور قرار دارد که شاهد تحول در حوزه ترانزیتی استان خواهیم بود.

نهضت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی دنبال می‌شود

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: نهضت گلخانه‌ای در استان دنبال می‌شود و به دنبال جذب اعتبارات از طریق وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه این نوع کشت هستیم.

وی گفت: اعتبارات مرمت و احیای قنوات استان خراسان جنوبی افزایش ۲ برابری داشته است که با این اعتبار تعداد قنوات بیشتری را در استان بازسازی خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری هم اعتبارات ملی استان چهار برابر افزایش یافته است.

معتمدیان گفت: یکی از حوزه‌های جدیدی که شروع کردیم، بحث شیلات استان است که امیدواریم مردم استان برای سرمایه‌گذاری در این بخش ورود پیدا کنند و خراسان جنوبی استعداد خوبی در زمینه پرورش ماهی تیلاپیا، خاویار و کپور دارد و امید است شاهد توسعه بخش شیلات استان باشیم.

وی اظهار داشت: از فعالان بخش اقتصادی و خصوصی استان انتظاراتی داریم که با هماهنگی یکدیگر و با توجه به امکانات استان در جهت ترویج تلاش و کارآفرینی قدم برداریم و در این خصوص نیازمند هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر بین بخش خصوصی و دولتی هستیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: سرمایه گذاری‌هایی را در بخش دولتی شروع کردیم که این سرمایه گذاری‌ها در راستای اعتماد بخشی به بخش خصوصی است.

وی تصریح کرد: ما به عنوان دولت به دنبال این هستیم که بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را فراهم کنیم و حضور شرکت‌های دولتی مانند ایمیدرو در جهت کمک به فرآیند توسعه استان است.

وی افزود: در شرایطی قرار داریم که شاهد هستیم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سال‌های گذشته پاسخ نداده‌ و در سال‌های گذشته کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان بوده است.

معتمدیان بیان کرد: بررسی مشکلات واحدهای دولتی استان در دستور کار ما قرار گرفته و از طریق کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با یک مدل جدید اجرایی و عملیاتی در واحدهای مختلف حضور پیدا می‌کنیم و مسائل و مشکلات واحدها را بررسی می‌کنیم.

وی اظهار داشت: بازدید از واحدهای تولیدی تجربه خوبی بود و دستاوردهای خوبی هم در پی داشته است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: مجوزهای بی‌نام را در سطح استان و شهرستان‌هایی که زمینه سرمایه‌گذاری دارند در نظر گرفتیم و در اختیار سرمایه‌گذارانی قرار می‌گیرد که شرایط لازم را داشته باشند تا با انگیزه بیشتری بتوانند فعالیت‌های خود را دنبال کنند.

وی بیان کرد: این مجوزها نقش موثری در تسهیل و افزایش روند سرمایه‌گذاری دارد.

معتمدیان افزود: با انتقال اداره کل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری به مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان، این دو واحد در کنار هم با هم‌افزایی بیشتر می توانند خدمات بیشتری را به تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران ارائه کنند.

تکمیل زیرساخت‌های استان اولویت جدی است

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در مرحله هدف‌گذاری و ریل‌گذاری برای پیشرفت و توسعه شتابان خراسان جنوبی هستیم و برای توسعه همه جانبه استان نیازمند تکمیل زیرساخت‌ها هستیم.

وی گفت: عیلرغم ظرفیت‌های خوب استان در زمینه سرمایه‌گذاری با مشکل مواجه هستیم که یکی از موانع، مشکل زیرساخت‌ها است و اولویت جدی ما در استان تکمیل و ارتقای زیرساخت‌ها است.

وی گفت: در استان به دلیل کم آبی ناشی از خشکسالی‌های چندین ساله مشکلاتی برای روستائیان، تولیدکنندگان و کشاورزان ایجاد شده‌است.

معتمدیان اظهار داشت: تدوین سند سازگاری با شرایط کم آبی خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفت که در کارگره ملی سازگاری با کم آبی کشور به تصویب رسید و خراسان جنوبی نخستین استانی است که به صورت پایلوت این طرح که نقش کلیدی در توسعه استان دارد را اجرایی می‌کند.

وی گفت: در اجرای سند سازگاری با شرایط کم آبی استان به دنبال توسعه کشت گلخانه‌ای، احداث سامانه‌های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت هستیم و برای اجرای طرح‌های نوین آبیاری ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار ملی برای خراسان جنوبی لحاظ شده است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هدرفت آب در شبکه‌های انتقال آب روستایی و شهری استان حدود ۶ درصد از میانگین کشوری بیشتر است اضافه کرد: در این زمینه برنامه‌هایی توسط شرکت آب و فاضلاب مهندسی کشور ابلاغ شده که میزان هدرفت آب استان کاهش خواهد یافت.

وی گفت: براساس سند سازگاری با شرایط کم آبی استان در افق ۱۴۲۵ کسری مخزن آب زیرزمینی استان ۱۳۰ میلیون مترمکعب کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه انتقال آب از دریای عمان طرحی است که سال‌ها در شرق کشور مورد مطالعه قرار گرفته است اضافه کرد: این طرح در روزهای آتی در شورای عالی آب تصویب و ابلاغ خواهد شد و در نهایت مراحل اجرایی خود را دنبال خواهد کرد.

معتمدیان گفت: در این طرح سالانه حداقل ۶۰ میلیون مترمکعب و حداکثر ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب به خراسان جنوبی تخصیص خواهد یافت که ۲۰ میلیون مترمکعب برای مصرف شرب است و تنها استانی هستیم که دولت خرید آب از بخش خصوصی را برعهده گرفته است.

به دنبال بازارهای جدید هستیم

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: به دنبال بازارهای جدیدی برای بخش خصوصی در استان هستیم که یکی از بازارهای بکر بازار افغانستان است و اولین نمایشگاه تخصصی خراسان جنوبی را در مزار شریف برگزار و تلاش خواهیم کرد با اخذ مجوزهای مربوطه این نمایشگاه را در کابل نیز برگزار کنیم.

وی با اشاره به خام فروشی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی افزود: متاسفانه علیرغم ظرفیت‌های خوب استان شاهد خام فروشی این محصولات ارزشمند هستیم که تمرکز بر فرآوری این محصولات از اولویت های ما در استان است.

معتمدیان تصریح کرد: برخی محصولات استراتژیک استان کمتر از یک درصد فرآوری انجام می‌شود که فرآوری این محصولات به عنوان برند اصلی استان نقش واسطه‌ها را کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: در بخش صنایع دستی ظرفیت‌های خوبی را در استان داریم و با هماهنگی بانک‌ها اعتبارات خوبی را تامین کردیم که بتوانیم بوم گردی را با توجه به استقبال خوب مردم توسعه دهیم.

در این همایش بخش خصوصی از استاندار خراسان جنوبی با اهدای لوح تقدیر به دلیل اقدامات موثر در مسیر توسعه استان قدردانی کرد.

۷۵۵۶*۳۰۲۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شگفتانه جذاب برای روزبه چشمی