استقبال بی‌نظیر از اجرای شهریور 98 ارکستر سفیدکوب مطابق انتظار ما بود


استقبال بی‌نظیر از اجرای شهریور 98 ارکستر سفیدکوب مطابق انتظار ما بود

ارکستر سازهای کوبه‌ای کودکان (سفید کوب) به رهبری پوریا شیرین‌گو اول شهریورماه 98 در تالار اندیشه حوزه هنری برای هفتمین کنسرت سالانه خود روی صحنه رفت که این اجرا با استقبال مخاطبان و اساتید موسیقی کشور مواجه شد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام ارکستر سفیدکوب، پوریا شیرین‌گو رهبر ارکستر سفید کوب - نخستین و تنها ارکستر کوبه‌ای کودکان - استقبال و بازخوردهای دریافت شده از اجرای یکم شهریورماه ۹۸ این ارکستر در تالار اندیشه حوزه هنری را مطابق با انتظار توصیف کرد و اظهار داشت: اساتید و نوازندگان صاحب‌نام بعد از این اجرا، پیام‌های محبت‌آمیزی برای بنده ارسال کردند که برای من و نوازندگان مستعد این ارکستر مایه امیدواری و افتخار بود.

وی ادامه داد: بسیاری از مؤسسات و آموزشگاه‌ها نیز از رهبر ارکستر سفید کوب خواستار کمک به تاسیس ارکسترهای مشابه شده و یا مکرراً درخواست اجرای ارکستر سفید کوب در مؤسسات خود شده‌اند که این برنامه‌ها در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

رهبر ارکستر سفید کوب افزود: در این کنسرت، گروه سنتورنوازان فانوس به سرپرستی مهیار نجفی به‌عنوان گروه مهمان در کنار ارکستر سفید کوب هنرنمایی کرد و حضور این گروه در کنار ما، تجربه موفق و متفاوتی برای نوازندگان این کنسرت رقم زد.

وی تصریح کرد: یکی از اهدافی که ما در این ارکستر دنبال می‌کنیم این است که اعضای ارکستر تجربیات متفاوتی از اجرا کسب کنند و در سنین بزرگ‌سالی این تجربیات به کمک آن‌ها بیاید.

این مدرس تنبک و سازهای کوبه‌ای با بیان این‌که اجرا در این سطح مستلزم تمرینات فشرده، مستمر و منظم است، خاطرنشان کرد: تمرینات ارکستر سفید کوب با همکاری والدین و انرژی مثبتی که بچه‌های ارکستر در این کار می‌گذارند به‌خوبی برگزار می‌شود و نتیجه این تمرینات به‌صورت اجراهای حرفه‌ای و تحسین‌برانگیز خود را نشان می‌دهد.

استقبال بی‌نظیر از اجرای شهریور 98 ارکستر سفیدکوب مطابق انتظار ما بود

طراحی دوره‌های آموزشی برای پرورش کودکان نوازنده سازهای کوبه‌ای

شیرین‌گو با تشریح نحوه شکل‌گیری این ارکستر بیان کرد: ارکستر سفیدکوب، ایده‌ای بود که مدت‌ها در ذهن داشتم و هدف من از اجرای این پروژه این بود که کودکان این مرزوبوم بتوانند اجراها و کنسرت‌های حرفه‌ای برگزار کنند.

وی با بیان اینکه اجرای حرفه‌ای نیازمند آموزش حرفه‌ای است، افزود: تحقیقات من برای عملیاتی کردن این ایده از سال ۹۰ آغاز شد و در پی پاسخ دادن به این برآمدم که آموزش‌های موسیقی برای کودکان چطور باید برگزار شود که کودکان ما به نوازندگان حرفه‌ای تبدیل شوند. بر اساس تحقیقاتی که انجام دادم دوره‌های آموزشی لازم را برای کودکان طراحی کردم و ضمناً به انگیزه سازی در والدین پرداختم چون باید برای والدین تشریح می‌شد این آموزش‌ها به چه نتایج بزرگی برای کودکان آن‌ها منتهی می‌شود.

رهبر ارکستر سفیدکوب ایجاد انگیزه در والدین را مهم و چالش‌برانگیز توصیف کرد و افزود: والدین از ما نمونه کار و اجراهای مشابه می‌خواستند اما این کار قبلاً انجام‌ نشده بود و نمونه مشابه‌ای برای ارائه وجود نداشت ولی خوشبختانه ما موفق شدیم خانواده‌ها در مورد ضرورت آموزش‌هایی که باید به کودکان آن‌ها می‌دادیم، قانع کنیم.

روند رو به رشد ارکستر سفید کوب

وی با بیان اینکه در سال ۹۱ اولین اجرای ارکستر کوبه‌ای کودکانی که آموزش داده بودیم انجام شد، اظهار کرد: تجربه کنسرت سال ۹۱ با ۵ نوازنده کوبه‌ای کودک انجام شد. در سال ۹۲ این تجربه موفق را با ۸ نوازنده کودک زیر ۸ سال و با اجرای یک قطعه کوبه‌ای کوتاه اما بسیار زیبا تکرار کردیم.

شیرین‌گو ادامه داد: در سال ۹۳ تعداد نوازندگان ما به ۲۳ نفر افزایش پیدا کرد و لاین بندی قطعات را نیز به ۱۸ لاین صوتی افزایش دادیم و به‌ این‌ ترتیب توانستیم یک اجرای خیلی خوب در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشته باشیم. این اجرا با نظر مثبت اساتید مواجه شد و نقطه عطف این ارکستر محسوب شد و ضمناً می‌توان گفت در این اجرا به‌طور رسمی از ارکسترسفیدکوب رونمایی شد.

این مدرس تنبک و سازهای کوبه‌ای در ادامه با بیان اینکه در سال ۹۵ ارکسترسفیدکوب گام مهم دیگری روبه‌جلو برداشت، افزود: در این سال کنسرت تخصصی سازهای کوبه‌ای را با ۲۷ نوازنده زیر ۱۲ سال اجرا کردیم. این کنسرت شامل ۹ قطعه سازهای کوبه‌ای بود و در ۱۸ لاین صوتی اجرا شد که بسیاری از اساتید در این کنسرت حضور یافتند و اجرای این ارکستر را مورد توجه و تشویق قرار دادند، ضمناً این کنسرت در رسانه‌ها هم انعکاس گسترده‌ای پیدا کرد.

استقبال بی‌نظیر از اجرای شهریور 98 ارکستر سفیدکوب مطابق انتظار ما بود

وی با بیان اینکه بعد از کنسرت موفق سال ۹۵ تصمیم گرفتیم هر سال یک گروه مهمان را نیز در کنار ارکستر سفید کوب روی صحنه بیاوریم، اظهار کرد: در سال ۹۶ گروه کُر نواک به سرپرستی خانم افسون کوثر به‌عنوان گروه مهمان، ارکستر سفید کوب را همراهی کرد و تا جایی که می‌دانیم برای اولین بار بود که گروه کر با ارکستر سازهای کوبه‌ای روی صحنه رفت و از این نظر اتفاق جذاب و بدیعی را در موسیقی کشور شاهد بودیم و این اجرا هم با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

شیرین‌گو ادامه داد: در سال ۹۷ نیز گروه دف‌نوازان ویونا به سرپرستی خانم نگار اعزازی، ارکستر سفید کوب را به‌عنوان گروه مهمان همراهی کرد و این اجرا نیز اتفاق بسیار جالبی در حوزه موسیقی بود و بازخوردهای مثبتی از این اجرا دریافت کردیم.

وی در ادامه، به درخشش نوازندگان ارکستر سفید کوب در جشنواره‌های مختلف اشاره کرد و افزود: چند نفر از نوازندگانی که از سال اول و در ابتدای شکل‌گیری در این ارکستر عضویت داشتند نیز اکنون به‌عنوان کمک‌مربی در کنار من هستند و در تمرینات به نوازندگان دیگر برای ارتقای هنرشان کمک می‌کنند.

شیرین‌گو در پایان خاطرنشان کرد: آقای محمد آقاجانی به‌عنوان مدیر برنامه ارکستر سفید کوب در برگزاری تمام برنامه‌ها و اجراهای این ارکستر زحمات زیادی کشیدند و آقای محسن فرمانی مدیرعامل شرکت پادوک نیز همواره با همکاری‌ها و حمایت‌های خود از زمان تاسیس ارکستر سفید کوب تاکنون یار و یاور ما بودند که جا دارد در این فرصت مراتب قدردانی خود را نسبت به این عزیزان اعلام نمایم.

نکته قابل‌ذکر دیگر این‌که در کنسرت اول شهریورماه ارکستر سفید کوب که با همراهی گروه سنتورنوازان فانوس انجام شد، قطعاتی به شرح ذیل اجرا گردید: قطعه سلام، قطعه روایت، دوئت هنگدرام (هستی طیبی. ستایش چراغعلی)، اجرای گروه سنتور، قطعه مدرسه موش‌ها، قطعه کلاه قرمزی، دوئت کنگا (سام باجلان) و درامز (پدرام تقی تبار)، قطعه سرور، دوئت ناقاره (سوگند هاتف. ستاره هاتف)، قطعه کوبش، تریو پرکاشن (کاخن ثمین موسوی، دیجیریدو محمدحسین بیات، بیت باکس سینا کیا) و قطعه فانک. همچنین تمامی قطعات اجرا شده در این کنسرت توسط استاد پوریا شیرین‌گو آهنگسازی و تنظیم برای ارکستر کوبه‌ای شده بود.

استقبال بی‌نظیر از اجرای شهریور 98 ارکستر سفیدکوب مطابق انتظار ما بود

پارمیس یزدان پناه (تنبک – شیکر)، سارینا بنی زمان (تنبک – شیکر)، مدیسا اسماعیلی (تنبک – شیکر)، آبتین رضایی (تنبک – شیکر)، ملیسا مختاری (تنبک – شیکر)، سام جلوداری (تنبک – شیکر)، هلیا کریمی (تنبک – شیکر)، امیر مهدی نوری (تنبک – شیکر)، آرسام جواد زاده (تنبک – شیکر)، نگار حاتمی ((تنبک - شیکر))، آیلین ملکی (تنبک – شیکر)، امیرعلی خرسندیان: (تنبک - شیکر)، امیرعلی نواحی: (تنبک - شیکر)، رادین نورالهی: (تنبک - شیکر)، سامیار کاوه نیا: (تنبک - شیکر)، کوروش کیانی: (تنبک - شیکر)، ملینا مهدویان: تنبک -کاسه تبتی، نیکا گشایی: (تنبک -کاخن)، ترانه اباذری (تنبک -دم دم)، رومینا نظری: (تنبک - شیکر)، رهام عسگری: (تنبک - شیکر)، آتنا دهقانی: (تنبک - شیکر)، نغمه خسروجردی: (تنبک -تنبورین –دقک)، ستایش چراغعلی: (تنبک - دابل کاخن)، محمدحسین بیات (تنبک - دیجیریدو – کاوبل)، محمد زندی فر: (کنگا - جیمبی -دم دم - کاخن - شیکر - مثلث – تنبورین)، مانی ایروانی: (کاخن)، ستاره هاتف (کاخن -تنبک –ناقاره)، سوگند هاتف: (ناقاره)، سارینا مداحی زاده: (تنبک - کاخن – کلاو)، پینار حبیبی (تنبک - دابل کاخن - کلاو)، سام باجلان: (کنگا - کاخن - دم دم)، هستی طیبی: (تنبک - جیمبی – کاخن)، ثمین موسوی (تنبک - کاخن – کلاو)، دبورا خداپرست: تنبک -دابل کاخن، آرام عسگری: (تنبک – کاخن)، پدرام تقی تبار: (درامز)، سینا کیا: (بیدباکس)، مانترا اسماعیلی (سنتور)، ساغر مداحی زاده (سنتور)، فربد شکوهی زاده: (سنتور)، دیانا رشیدی: (سنتور)، نوازندگان کنسرت شهریورماه ۱۳۹۸ ارکستر سفید کوب بودند.

انتهای رپرتاژ آگهی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید