نظارت بی‌سیم بر بدن با حسگر ویژه‌ای که به بدن انسان می‌چسبد


نظارت بی‌سیم بر بدن  با حسگر ویژه‌ای که به بدن انسان می‌چسبد

ایتنا - حسگرهای بدنی پوشیدنی این روزها موارد استفاده زیادی دارند اما مشکل اصلی آن‌ها این است که به تامین نیرو و آنتن نیازمند هستند و همین امر منجر به تولید دستگاه‌های حجیمی می‌شود که رفتار انسان را متأثر می‌کند. بااین‌حال محققان استنفورد سیستمی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

محققان به‌تازگی موفق به ساخت سنسور بدنی ویژه‌ای شده‌اند که می‌تواند بدون دست‌وپا گیر شدن اطلاعات موردنیاز بدن را جمع‌آوری کند.

به گزارش ایتنا و به نقل از Engadget، حسگرهای بدنی پوشیدنی این روزها موارد استفاده زیادی دارند اما مشکل اصلی آنها این است که به تامین نیرو و آنتن نیازمند هستند و همین امر منجر به تولید دستگاه‌های حجیمی می‌شود که رفتار انسان را متأثر می‌کند. بااین‌حال محققان استنفورد سیستمی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

این سیستم که سنسور چسبی BodyNet نام دارد به جمع‌آوری قدرت پرداخته و اطلاعات را از طریق اتصال RFID به دریافت کننده پوشیدنی نزدیک خود منتقل می‌کند. به‌این‌ترتیب این سنسور تا حد زیادی انعطاف‌پذیر و پوشیدن آن راحت می‌شود. این سنسور تمامی تغییرات نامحسوس پوست را اندازه‌گیری کرده و اطلاعات زیادی ازجمله ضربان قلب، میزان تنفس و فعالیت ماهیچه‌ها را در اختیار بدن قرار می‌دهد.

قرارگیری آنتن این سنسور اصلی‌ترین چالش محققان بود. آن‌ها برای ساخت این آنتن فقط می‌بایست جوهر متالیک برچسب لاستیکی را چاپ می‌کردند اما مشکل اینجا بود که سیگنال‌های این آنتن در هنگام حرکت بدن ضعیف می‌شد. محققان مجبور به ساخت سیستم RFID ویژه‌ای بودند که باوجود تغییرات مداوم بتواند با صورت مطمئن سیگنال بفرستد.
نظارت بی‌سیم بر بدن  با حسگر ویژه‌ای که به بدن انسان می‌چسبد

تنها محدودیت حال حاضر سیستم BodyNet نیاز نزدیکی این سنسور به دریافت کننده است که البته برای کاربری‌های اولیه تعریف‌شده برای این سیستم نظیر ردیابی شرایط ضربان قلب و اختلالات خواب مشکل‌آفرین نیست اما برای شرایط تمرینی و ورزشی که نمی‌توان روی جایگاه سنسور ایدئال حساب باز کرد چندان مناسب نیست. این تیم احتمالا در آینده بتواند با حرکت دادن آنتن‌ها در درون پوشش و نه خارج از آن، این مشکل را برطرف کند.

البته برنامه‌های دیگری برای این سنسور وجود دارد. این محققان در حال حاضر روی استیکرهایی کار می‌کنند که می‌توانند از عرق بدن برای شناسایی دما و میزان استرس بدن استفاده کنند و آن‌ها امیدوارند که روزی آرایه سنسور ویژه‌ای برای تمام بدن ارائه کنند که بتواند بدون دست‌وپا گیر شدن اطلاعات موردنیاز را جمع‌آوری کند. این سنسورها می‌توانند کیفیت زندگی افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی را بهبود بخشند و همچنین بدون محدود کردن حرکات بدن ورزشکاران، عملکرد آن‌ها را ردیابی کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی