مقام ارشد ناسا: پلوتون سیاره است

تهران- ایرنا- رئیس ناسا در سخنانی غیرمتعارف از سیاره بودن پلوتون دفاع کرد.

به گزارش پایگاه خبری ایندیپندنت، جیم برایدنستاین خطاب به حاضران در رویداد بین‌المللی فرست روبوتیکس (FIRST Robotics) گفت: «محض اطلاعتان، به نظر من پلوتون یک سیاره است. می‌توانید بنویسید رئیس ناسا مدعی شد پلوتون یک سیاره است. از نظرم برنمی‌گردم. من این طور یاد گرفته‌ام و به آن پایبندم.»

پلوتون نخستین بار وقتی در سال ۱۹۳۰ میلادی توسط کلاید تامباو فضانورد آمریکایی کشف شد، در فهرست سیارات قرار گرفت. در آن زمان باورها بر این بود که پلوتون نُهمین سیاره از خورشید بوده که در لبه بیرونی منظومه شمسی و در کمربند کویپر قرار گرفته است.

۶۲ سال بعد با کشف اجرامی با ابعاد مشابه در همان بخش از فضا، سیاره بودن پلوتون زیر سوال رفت.

از آن زمان تاکنون این جرم آسمانی در طبقه سیارات کوتوله قرار گرفته که بنابر تعریف اتحادیه بین المللی اخترشناسی، در مداری به دور خورشید می‌گردند، آنقدر جرم دارند تا خودگرانی آن بر نیروهای جسم صلب غلبه کرده تا جسمی با تعادل هیدرواستاتیک (تقریباً گِرد) به وجود آید و این که قمر یک سیاره نیستند.

با این حال گروهی از افراد ادعا می‌کنند این جرم آسمانی یخی باید به عنوان یک سیاره شناخته شود.

ماموریت فضایی سال ۲۰۱۵ ناسا به پلوتون تحت عنوان New Horizons نیز به چندین اکتشاف عمده انجامید که هیزم به آتش اختلاف نظرها ریخت.

الن استرن از دانشمندان ناسا که هدایت این ماموریت را برعهده داشت، در مقاله ای خواستار بازگرداندن نام پلوتون به فهرست سیاره‌ها شد.

انجمن حفاظت از پلوتون به عنوان یک سیاره نیز کمپینی در همین راستا به راه انداخته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی