تجار بنگلادشی خواهان توسعه مراودات تجاری با سیستان و بلوچستان هستند


تجار بنگلادشی خواهان توسعه مراودات تجاری با سیستان و بلوچستان هستند

زاهدان- ایرنا- رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران گفت: فعالان اقتصادی بنگلادش خواهان توسعه مراودات تجاری و اقتصادی با ایران به ویژه تجار و بازرگانان سیستان و بلوچستان هستند.

محمدصبور حسین روز سه‌شنبه در دیدار مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: این استان به دلیل موقعیت استراتژیک به ویژه دارا بودن تنها بندر اقیانوسی ایران دارای ظرفیت فراوانی در زمینه اقتصادی نظیر کشاورزی و شیلات، گردشگری و صنایع و موادمعدنی است که می تواند زمینه ساز افزایش ارتباطات اقتصادی منطقه شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی بنگلادش در بخش‌های مختلف از جمله وجود ۱۵ منطقه تجاری ویژه، صنایع چرم، لوازم خانگی و همچنین تولید منسوجات و صادرات آن به کشورهای آمریکایی و اروپایی درخواست کرد زمینه صادرات کلینکر از سیستان و بلوچستان به بنگلادش فراهم شود.

رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران گفت: مشوق‌های سرمایه‌گذاری متعددی توسط نخست وزیر بنگلادش برای جذب سرمایه‌گذار خارجی پیش‌بینی شده است و در همین ارتباط به زودی اجلاس D۸ با دعوت از تجار و بازرگانان کشورهای مختلف از جمله ایران برگزار خواهد شد.

وی از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در حوزه نساجی و پوشاک دعوت کرد با راه‌اندازی کارخانه نساجی در این کشور و صادرات آن به ایران از فرصت پیش رو استفاده کنند.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: این استان با دارا بودن مرز مشترک آبی و خاکی با کشورهای پاکستان، افغانستان و عمان به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی و ترانزیتی از اهمیت فراوانی برخوردار است به ویژه بندر چابهار که تنها بندر اقیانوسی ایران و آسانترین و بهترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد است.

مجید محبی افزود: سیستان و بلوچستان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، مرزی بودن، دسترسی به آبهای آزاد و منابع غنی طبیعی با قابلیت‌های ویژه، منحصر به فرد و بکر فرصت گرانبهایی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم کرده است.

وی بیان کرد: با توجه به نزدیکی استان با کشور بنگلادش تمایل و ظرفیت لازم برای سرمایه‌گذاری توسط فعالان اقتصادی در حوزه پوشاک و منسوجات وجود دارد.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران اسلامی حدود هزار و ۶۰۰ کیلومتر یعنی معادل یک ششم از مجموع مرزهای جمهوری اسلامی ایران، با کشورهای افغانستان، پاکستان و حوزه دریای عمان مرز دارد.

بندر چابهار به عنوان تنها بندراقیانوسی ایران با آب‌های آزاد جهان از طریق اقیانوس هند مرتبط است و نزدیکترین فاصله با بازارهای منطقه را دارد.
وجود آب‌های عمیق و بریدگی‌های طبیعی خلیج چابهار فضای مناسب را برای اسکله سازی با عمق زیاد و مختصات لنگرگاهی مطلوب برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ اقیانوس پیما فراهم آورده است.

وجود پنج فرودگاه فعال شامل فرودگاه بین المللی زاهدان، فرودگاه های زابل، ایرانشهر، کنارک(چابهار) و سراوان در سطح استان از مزیت‌های قابل توجه و موثر سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان است.
همچنین وجود ۲۸ شهرک و ناحیه صنعتی با مساحتی حدود چهار هزار و ۳۶۲ هکتار از دیگر ظرفیت‌های این استان است به طوری که این شهرک‌های صنعتی با دارا بودن زیرساخت‌های لازم ( آب ، برق ، تلفن) و شرایط سهل در واگذاری زمین و معافیت های مالیاتی ۱۳-۱۰ ساله شرایط مناسبی را برای سرمایه گذاری در استان فراهم آورده است.
سیستان و بلوچستان از منظر ساختار زمین شناسی خاستگاه مناسبی برای انواع مواد معدنی است به طوری که تنوع کانی‌های معدنی شناسایی شده در آن نشان دهنده استعداد بالقوه در این بخش است که سهم قابل توجه معادن و ذخائر معدنی در شکل گیری صنایع استان اهمیت بخش معدن را به عنوان زیر ساخت توسعه و تامین کننده مواد اولیه صنایع بزرگ و پایدار نشان می‌دهد.
از جمله ظرفیت ها و ذخائر معدنی کشف شده در این خطه از کشور به تفکیک مواد معدنی و بر اساس گواهی‌های کشف شامل مس، آنتیموان، تیتانیوم، سنگ آهن و آهن پلاسری ، سرب، روی، طلا، منگنز، کرومیت، قلع، تنگستن و کانسارهای غیرفلزی نظیر تالک، منیزیت، گل سفید، فلدسپات، کائولن، سیلیس و سنگهای ساختمانی بویژه گرانیت بستری مناسب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد کرده است.
وجود ۹ گمرک فعال سیستان و بلوچستان شامل گمرک زاهدان، ایرانشهر، سراوان، زابل، میلک، میرجاوه، چابهار، گمرک منطقه آزاد چابهار و پیشین کار خدمات رسانی به امر تجارت و ترانزیت کالاها و محصولات را تسهیل کرده است.
علاوه بر این بازارچه های مرزی میلک، گمشاد، میرجاوه ، کوهک، جالق، پیشین و ریمدان دارای مصوبه ی هیات دولت و یا شورای عالی امنیت ملی شرایط مناسبی را برای صادرات محصولات مختلف فراهم کرده اند.

۷۳۱۶**۶۰۸۱

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قابل توجه خانم ها / ظلم به رحم چیست؟