سزارین با بیهوشی بهتر است یا بی حسی؟


سزارین با بیهوشی بهتر است یا بی حسی؟

بعضی‌ها معتقدند بیهوشی باعث ریزش مو می‌شود در حالی‌ که این موضوع بار علمی ندارد و قابل‌ پذیرش نیست.

بسیاری از مادران از متخصص زنان یا از پرسنل بیمارستان سؤال می‌کنند که شما سزارین را با بی‌حسی انجام می‌دهید یا سزارین را بی‌هوشی انجام می‌دهید ؟ یا سؤال می‌کنند بیمارستان بی‌حسی می‌کند؟ بیمارستان بیهوشی می‌کند؟
پس همین‌جا بدانید که شما باید مسئله روش بی‌دردی‌تان را از متخصص بیهوشی‌تان (معمولاً در اتاق عمل و بسته به شرایط همان موقع تان) سؤال کنید. نه در ماه پنجم بارداری از متخصص زنانتان! و نه از مامای زایشگاه که در حال آماده کردن پرونده شما برای اتاق عمل است!
سزارین با بیهوشی بهتر است یا بی حسی؟
به محض ورود به اتاق عمل
من همیشه به مادران می گویم از اتاق عمل و پرسنل و دستگاه‌هایش نباید بترسید ... بلکه باید آرامش بگیرید که این‌همه دستگاه و وسیله و پرسنل و دکتر، در اختیار شما و برای شما اینجا هستند تا به روش استاندارد زایمان کنید . بسیاری از کشورها ممکن است به این اندازه امکانات نداشته باشند . شما با دیدن اتاق عمل و تجهیزات و پزشکان و پرسنل ، باید خدا رو شاکر باشید که این‌ها همه در خدمت شما هستند که به‌سلامتی کار شما را انجام دهند . پس با دیدن آن‌ها ، باید اضطرابتان رفع شود ! ببینید دستگاه‌ها چطور علائم حیاتی شما را چک می‌کنند...ببینید چند نفر داخل اتاق مواظب شما هستند..و هرکدام وظیفه مشخصی دارند ...؟ آیا این‌ها آرامش‌بخش نیست ؟

عمل سزارین
روش‌های بی‌دردی (کلی)
- آنستزی لوکال (بی‌حسی موضعی) : مثل تزریق لیدوکایین در دندانپزشکی. مثل قطره چشم بی‌حسی برای عمل لیزیک . مثل پماد بی‌حسی روی پوست.
- آنستزی رژیونال (منطقه‌ای ) : در برخی جراحی‌های وسیع‌تر ، ماده‌ی بی‌حسی مستقیم به عصبی که مسئول حس دهی به یک منطقه است ، تزریق می‌شود. و بدین ترتیب ، کل آن منطقه بی‌حس می‌شود .
مثل بی‌حسی اپیدورال و بی‌حسی اسپاینال ، که ماده بی‌حسی در اطراف نخاع تزریق می‌شود و منطقه‌ی از کمر به پایین، کاملاً بی‌حس می‌شود.
- آنستزی جنرال (بیهوشی عمومی) : در این روش بیمار توسط تزریق موادی به داخل خون و یا از راه تنفس کاملاً بی‌هوش می‌شود.
بیهوشی می‌تواند خیلی سبک باشد. در حد یک خواب کوتاه (مثلاً برای انجام آندوسکوپی). به این حالت، sedation نیز می‌گویند. گاهی از این روش در ترکیب با روش‌های منطقه‌ای استفاده می‌شود. در این روش بیمار بعد از عمل چیزی را به یاد نمی‌آورد.

سزارین با بیهوشی
پس از آماده شدن در بلوک زایمان، به اتاق عمل انتقال داده می‌شوید. شما با کمک پرستار بیهوشی وارد اتاق عمل شـده ، روی تخت عمل قرارگرفته و به مانیتور (دستگاه چک علائم حیاتی) وصل می‌شوید. نبض، تنفس و نـوار قلبتان بـه کمـک دستگاه‌ها کنترل‌شده، یکـی از رگ‌هایتان برای تزریق سرم و داروهای بیهوشـی بـاز نگه‌داشته می‌شود. سـر و گـردن، دهـان، بینـی و دندان‌های لق چک شـده و اکسـیژن از طریـق یـک ماسک وارد ریه‌هایتان می‌شود. سپس بـا تزریق داروهای بیهوشی از طریق رگ، شما تقریباً" پس از 30 ثانیه بی‌هوش می‌شوید.
ضمن بیهوشی راه هوایی شما با روش‌های مناسـب باز نگه‌داشته می‌شود (گذاشتن لوله در دردهان ) و تنفس شما تـا پایـان عمـل بـا دستگاه بیهوشی کنترل می‌شود.
بیهوشی تا پایان عمل ادامـه دارد و ضـمن عمـل شما دردی احساس نخواهید کرد. پس از اتمام عمل کمکم بیدار می‌شوید و صـدای پزشـک بیهوشـی را می‌شنوید، در این حالت او به شـما می‌گوید کـه عمل تمام‌شده و از شما می‌خواهد آب دهانتـان را بلعیده و خوب نفس بکشید. در تمام این مدت علائم شما تحت کنترل است. تا بیداری کامل در اتاق ریکاوری می‌مانید، درصورتی‌که حالت تهوع و استفراغ داشتید، سر خود را با کمک پرستار بیهوشی به یک‌طرف برگردانـده و محتویـات دهانتـان را خـالی کنیـد. در ضـمن اگـر مشـکل دیگــری داشــتید ( احســاس دفــع ادرار، درد شدید و... ) به مسئول اتاق ریکاوری بگویید. شما بعد از ریکاوری بـه بخـش خـود منتقـل می‌شوید، تا زمان لازم در آنجا ناشتا می‌مانید و درصورتی‌که سرفه داشتید برای پیشگیری از درد، دسـت خود را روی محل عمل گذاشته و آرام سرفه‌کنید.
گاهی ممکن است پس از پایـان بیهوشـی ، مـدت بیشتری در اتاق بهبودی بمانیـد یـا بعـد از عمـل بـه بخش دیگری منتقل شوید، مطمئن باشید این تصمیم تیم جراحی برای مراقبت بهتر از شماست.

معایب بیهوشی برای سزارین
- احتمال ایجاد تهوع و استفراغ بیشتر است
- احتمال برگشت محتویات معده و ورود آن‌ها به ریه (آسپیراسیون)
- درد بلافاصله بعد از عمل (به‌محض به هوش آمدن ، اوج درد را حس می‌کنید . اما در روش‌های بی‌حسی ، بی‌حسی کم‌کم از بین می‌رود)
- گیجی و منگی و حالت خاص پس از بیهوشی و عدم امکان ارتباط فوری با نوزاد
- احتمال رسیدن بلافاصله برخی از داروهای بیهوشی به جنین و بی‌حال متولد شدن جنین
- احتمال اشکال و عدم موفقیت در لوله‌گذاری و عوارض ناشی از آن
- احتمال آسیب‌های دندانی و چشمی و اندام‌ها در بیهوشی عمومی( گر چه این عوارض شیوع کمتری دارند)
- عدم امکان رؤیت بلافاصله نوزاد
- حساسیت به مواد بیهوشی

سزارین با بی‌حسی از کمر
در تمام دنیا بهترین روش بی‌دردی برای سزارین، بی‌حسی منطقه‌ای (از کمر) است.

تفاوت بی‌حسی اسپاینال با اپیدورال
محل تزریق : بی‌حسی نخاعی تزریق داروی بی‌حسی در فضای ساب آراکنوئید است .
بی‌حسی اپیدورال: تزریق محلول بی‌حسی در فضای اپیدورال است .که در روی ساک دورمر قرار دارد. اپیدورال در تمام سطوح ولی اسپینال فقط در کمر صورت می‌گیرد.
اسپینال: سریع‌تر انجام می‌شود ، آزار کمتری می‌دهد.دوز کمتر دارو می‌خواهد.بلوک حسی وموتور قوی‌تری می‌دهد.
اپیدرال: سردرد نمی‌دهد.مگر دورمر پاره شود .افت فشار کمتر می‌دهد.کنترل بهتر قدرت بلوک حسی وموتور داریم .می‌توان کاتتر گذاشت و بلوک را محدود یا طولانی نمود مثل زمان زایمان .

دانستنی‌های سزارین با بی‌حسی از کمر
مادر می‌تواند در طی عمل بیدار باشد و یا نباشد (با داروهای وریدی خوابانده شود.مثل بنزودیازپین ها ،مخدرها.و ..)
در این روش مادر صدای گریه نوزاد خود را شنیده، تماس پوستی بین مادر و نوزاد وی برقرار می‌شود.این مسئله به ایجاد و تقویت ارتباط عاطفی در طول زندگی بین مادر و فرزند کمک می‌کند.

برای انجام بی‌حسی از کمر
مادر در وضعیت نشسته یا خوابیده به پهلو قرارگرفته، سر را به سمت شکم خم می‌کند. متخصص بیهوشی، ابتدا پوست ناحیه کمر را با بتادین ضدعفونی می‌کند. پس‌ازآن یک سوزن ظریف مخصوص را در ناحیه کمر وارد پوست‌کرده،پس از اطمینان از محل صحیح سوزن و مشاهده مایع نخاعی،داروی بی‌حس‌کننده موضعی را تزریق می‌کند.
مادر سریعاً به وضعیت خوابیده به پشت(طاق‌باز) برمی‌گردد. سپس احساس تغییر دما به‌ویژه گرم شدن،بی‌حسی و کرختی در پاها، شکم و نهایتاً قسمت پایینی قفسه سینه شروع می‌شود. مطمئن باشید جراح شما قبل از ایجاد اولین برش حتماً بی‌حس شدن شما را چک کرده و پس از اطمینان از بی‌حسی کافی، شروع به کار می‌کند. شما بی‌حس هستید. اما حرکات را حس می‌کنید. درواقع فقط "درد " ندارید. مثل زمانی که اعمال دندانپزشکی انجام می‌دهید.

عوارض سزارین با بی‌حسی از کمر
در برخی از افراد ممکن است برخی از علائم زیر مشاهده شود : احساس بی‌قراری، تغییرات کوتاه‌مدت فشارخون و ضربان قلب، تهوع استفراغ و ...

نگران نباشید. تقریباً در تمام موارد این عوارض قابل‌کنترل است.
شایع‌ترین عارضه پس از بی‌حسی سردرد وضعیتی است. این سردرد با دراز کشیدن کمتر می‌شود اما با نشستن و ایستادن افزایش می‌یابد. برای کاهش شدت سردرد توصیه می‌شود: مایعات به مقدار کافی و فراوان استفاده کنید ( ترجیحاً آبمیوه شکر دار و صنعتی نباشد چون بیشتر ادرار را زیاد کرده و آب بدن را کم می‌کند). قهوه و نسکافه در کاهش سردرد مؤثر است. بی‌حرکت ماندن مادر پس از عمل به کاهش سردرد کمک می‌کند.
در صورت ادامه سردرد یا شدت یافتن آن ، و یا بروز علائمی چون علائم حسی و حرکتی، استفراغ، تاری دید، تب، سفتی گردن، خواب‌آلودگی غیرعادی لازم است به پزشک مراجعه شود.(ترجیحاً متخصص بیهوشی خودتان)
کمردرد می‌تواند ناشی از تغییرات بارداری، وضعیت خوابیدن بیمار روی تخت و نقل‌وانتقال بیمار و خود زایمان ....باشد. ایجاد کمردرد به خاطر ورود سوزن باریک به ناحیه ، خیلی نادر است.
بیماران معمولاً از ورود سوزن و از ایجاد فلج دائم می‌ترسند.
سزارین با بیهوشی بهتر است یا بی حسی؟
سؤالات رایج شما راجع به بی‌حسی و بیهوشی سزارین
آمپول بی‌حسی از کمر چقدر درد دارد؟
خیلی از افراد از درد آمپول بی‌حسی در کمر می‌ترسند اما در حقیقت درد آن خیلی زیاد نیست. سوزن آن ، بسیار نازک‌تر از سوزن آنژیوکتی است که به دستتان زده‌اند . اما خب در کل ، مختصری درد را متحمل می‌شوید (که البته برای مادر شدن ، درد زیادی نیست ) .هر چه همکاری شما بیشتر باشد ، کار سریع‌تر و بهتر انجام‌شده و درد کمتری حس خواهید کرد.
آیا بی‌حسی از کمر باعث کمردرد در آینده می‌شود؟!
هر تکنیکی در پزشکی یک‌درصدی عارضه دارد حتی یک قرص سردرد ساده هم ممکن است باعث عوارض شود. روش‌های اسپاینال و اپیدورال هم همین‌طور هستند. با توجه به وضعیت بیمار، همکاری اووتکنیک متخصص بیهوشی در درصد خیلی کمی از موارد ممکن است عارضه ایجاد شود که یکی از این عوارض کمردرد است اما باید بدانید که این عوارض بسیار محدود و موقتی هستند و با روش‌های خاصی که امروزه وجود دارند قابل‌کنترل هستند. اکثر کمردردهایی که به بی‌حسی نسبت داده می‌شوند، اصلاً به دلیل خود بارداری و گودی کمر ایجادشده در بارداری و وضعیت‌های غلط ما در دوران بارداری و شیردهی است. در سزارین چه با بیهوشی عمومی و چه با بی‌حسی موضعی و حتی در زایمان طبیعی احتمال بروز کمردرد به علت تغییرات آناتومیک فقرات کمری در نتیجه وجود جنین و نیز اثرات شل کنندگی هورمون‌های دوران بارداری روی لیگامانهای اطراف مهره‌های کمری وجود دارد. بیماران گاها وقوع آن را به سوزن زدن به کمر نسبت می‌دهند.
آیا بیهوشی در سزارین باعث ریزش مو می‌شود؟
متأسفانه در عامه مردم تصورات غلطی در مورد بیهوشی وجود دارد و شاید متأسفانه بعضی از همکاران پزشک هم به آن دامن می‌زنند. برای مثال بعضی‌ها معتقدند بیهوشی باعث ریزش مو می‌شود درحالی‌که این موضوع بار علمی ندارد و قابل‌پذیرش نیست. شاید فقط بتوان یک اصطلاح کلی را قبول کرد و آن‌هم این است که به‌هرحال بیمار طی عمل جراحی و بیهوشی از شرایط فیزیولوژیک خارج می‌شود و بعد مجدداً بهبود پیدا می‌کند. این موضوع ممکن است روی سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد و مختل شدن سیستم ایمنی بدن حتی به‌صورت موقت می‌تواند باعث ایجاد عوارض شود که یکی از آن‌ها شاید ریزش مو باشد.
آیا ممکن است حین عمل سزارین بیدار شویم؟!
با پیشرفت‌هایی که در تکنیک‌های امروزی و دستگاه‌های نظارتی داشته‌ایم، عمق بیهوشی و سطح هوشیاری بیمار و خیلی از موارد دیگر به‌دقت و به‌طور مداوم اندازه‌گیری می‌شوند و همه‌چیز از ضربان قلب و فشارخون گرفته تا میزان اکسیژن و گازکربنیک خون و ... تحت کنترل است. همان‌طور که گفته‌شده امروزه دستگاه‌هایی وجود دارند که میزان هوشیاری را کنترل می‌کنند به‌این‌ترتیب احتمال بیدار شدن بیمار خیلی کم است. البته این موضوع هم مثل هر چیز دیگری صفر نیست اما احتمال آن بسیار کم است زیرا متخصصان بیهوشی با توجه به امکاناتی که دارند به‌موقع عمق بیهوشی را زیاد می‌کنند و به حد مناسب می‌رسانند.
گلودرد بعد از بیهوشی چه علتی دارد؟
زمانی که بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد دستگاه تنفس مصنوعی برای او نصب می‌شود برای وصل دستگاه تنفس مصنوعی هم لازم است لوله مخصوصی داخل حنجره بیمار گذاشته شود درصورتی‌که عمل جراحی طولانی باشد یا سایز لوله‌ها مناسب بیمار نباشد ممکن است به‌طور موقت باعث ایجاد گلودرد شود و فرد نیاز به کمک‌های درمانی بعدی پیدا کند. یک علت دیگر گلودرد بعد از عمل هم خشکی مخاط حلق و حنجره است که در درصدی از موارد اتفاق می‌افتد.
آیا ممکن است خوب بی‌حس نشوم و وسط عمل درد را متوجه شوم؟
خیر، جراح قبل از شروع عمل ، با روش‌های خاصی ، از بی‌حس بودن شما اطمینان حاصل می‌کند.
مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
بی‌حسی نخاعی برای زنانی که به روش سزارین زایمان می‌کنند مناسب‌تر است و خطر فلج شدن و مشکلات بعدی را به همراه نخواهد داشت.
بیهوشی عمومی فرد را آرام ساخته، درد را از بین می‌برد و همچنین ممکن است موجب فراموشی شود
بی‌حسی نخاعی برای بیمارانی به کار برده می‌شود که به اعمال جراحی داخل شکم، اعمال جراحی رحم، کیسه صفرا، سزارین و اعمال جراحی پاها و اندام تحتانی نیازمند هستند.
بیماران بر حسب بیماری زمینه‌ای مانند بیماران قلبی که دارند انتخاب می‌شوند و سپس بسته به مدت زمان و نوع عمل نحوه بیهوشی مشخص می‌شود.
در این روش بیهوشی با استفاده از دوز دارویی بسیار کم، سطح بی حسی بسیار خوبی برای جراحی‌های کمتر از پنح ساعت برای بیمار فراهم می‌کند.

بیهوشی عمومی
در بیهوشی عمومی، از طریق رگ بیمار، داروها تزریق می شوند و بیمار به طور کامل هوشیاری‌اش را از دست می‌دهد. البته متعاقب آن عوارض خاصی نیز ممکن است برای بیمار ایجاد شود؛ به عنوان مثال شاید وی دچار ایست تنفسی شود که در آن شرایط نیاز است از دستگاه‌های پیشرفته‌ای استفاده کرد. در طول جراحی به طور کامل از بیمار مراقبت شده، فشار خون و شرایط قلبی وی را کنترل می کنند.
بهتر است تا حدی که امکان دارد از روش بیهوشی عمومی به دلیل اثراتی که روی قلب و ریه می‌گذارد، پرهیز شود. به غیر از عوارضی که ممکن است حین عمل برای بیمار پیش بیاید، عوارضی نیز وجود دارد که شاید بعدها بیمار را درگیر کند.
در مواردی نادر، بیمار ممکن است طی عمل جراحی در حالت بیداری باشد، به این معنا که چشمانش بسته بوده و کاملا بی‌حرکت باشد، اما صداهایی را شنیده و حتی اندکی درد داشته باشد. این موارد می‌تواند باعث شود بیمار در آینده دچار ناراحتی‌های عصبی، بی‌خوابی و حواس‌پرتی شود.
در برخی جراحی‌های خاص مانند سزارین و در مورد بیماران تصادفی که به اتاق عمل می‌آورند، به دلیل استفاده از میزان کمتر داروی بیهوشی، احتمال بروز این مشکلات بیشتر است.
البته با توجه به پیشرفت‌های علم، امروزه بیهوشی عمومی نیز روشی کم خطر و با عوارضی کم است.

بی‌حسی نخاعی
در این روش، دارو در قسمت کمر بیمار و در جایی که نخاع وجود دارد، تزریق می‌شود. نوع دارو نیز با توجه به طول مدت زمان جراحی انتخاب می‌شود. البته در شرایطی که عمل طولانی باشد ـ معمولا بیشتر از 5/2 ساعت ـ باید از بیهوشی عمومی استفاده کرد.
در بی‌حسی نخاعی، کل اعصابی که از نخاع خارج می‌گردد، بلوکه (بی حس) می‌شوند. ولی حالتی نیز به نام بلوک عصبی محیطی (بی حسی موضعی) وجود دارد، به این معنا که خود عصبی را که وارد منطقه جراحی می‌شود بلوکه می‌کنیم.
بی‌حسی موضعی کم خطرترین روش است و برای کاهش استرس بیمار از داروهای آرام بخشی که خطر کمی دارند، نیز می‌توان استفاده کرد.

عوامل موثر در انتخاب روش مناسب
نوع جراحی نیز در انتخاب روش مناسب مهم است. در برخی جراحی‌ها مانند سزارین سعی می‌شود تا حد امکان دارو وارد خون جنین نشود، شاید بهتر است بگوییم در این جا بهترین روش، بی‌حسی نخاعی است.
محل جراحی هم در انتخاب روش بیهوشی یا بی‌حسی مهم است. در برخی جراحی‌ها امکان استفاده از بی‌حسی نخاعی وجود ندارد؛ به عنوان مثال در جراحی‌هایی که روی صورت یا قسمت‌های فوقانی قفسه سینه انجام می‌گیرد. ولی در کل سعی می‌شود در جراحی‌هایی که از قسمت ناف به پایین است از روش بی‌حسی نخاعی استفاده شود.
امروزه و با توجه به پیشرفت‌های پزشکی، بیهوشی عمومی و بی‌حسی نخاعی بی‌خطر بوده و مشکلات خاصی ایجاد نمی‌کنند. وی در نهایت باز هم به بیماران توصیه می‌کنیم قبل از عمل جراحی، از جراح خود بخواهند آنها را به یک متخصص بیهوشی ارجاع داده و معاینات و آزمایشات لازم را انجام دهند.
در مجموع باید گفت اگرچه بی‌حسی موضعی از بیهوشی عمومی بهتر است، اما این که بهترین شیوه بیهوشی یک بیمار چگونه باید باشد را پزشکان متخصص تشخیص می‌دهند. به همین دلیل، بیمارانی که قصد جراحی دارند برای کاهش عوارض و مشکلات بیهوشی بهتر است قبل از عمل با یک متخصص بیهوشی نیز مشورت کنند.

بررسی تفاوت های زایمان با بی حسی و بیهوشی
زایمان با بی حسی یا بیهوشی در سزارین کدام را انتخاب کنم؟ سوال رایج زنان باردار در اواخر بارداری و با نزدیک شدن روز زایمان این است که اصولا بایستی سلامت نوزاد و مادر در این مسئله لحاظ شود.
در جراحی سزارین معمولا از روش بی حسی نخاعی یا اسپاینال استفاده می شود بنابراین تصمیم گیری با متخصص بیهوشی است. البته بعضی مواقع هم روش بیهوشی بر حسب نظر جراح یا حتی خود بیمار انتخاب می شود.

مزایا و معایب زایمان با بی حسی نخاعی و یا سزارین
- بیهوشی عمومی در درصد کمی از مواد می تواند با عارضه تهوع و استفراغ همراه باشد، بنابراین بیمار باید تا چندین ساعت بعد تحت نظر و کنترل قرار گیرد اما برای مثال اگر طی عمل عارضه ای مثل خونریزی و ... رخ دهد کنترل آن در بیهوشی عمومی آسان تر است.
2- روش زایمان با بی حسی اسپاینال اینگونه است که بیمار نسبت به محیط، زمان و مکان آگاه است بعد از عمل زودتر راه می افتد و احتمال وقوع بعضی عوارض پس از عمل کمتر است بنابراین برای استفاده از هر یک از این روش ها معیارهای انتخابی خاصی وجود دارد و نمی توان گفت یک روش بر دیگری برتری دارد.
- قابل ذکر است که استفاده از بی حسی نخاعی در سزارین در ارتقای سلامت نوزاد موثر است .
- داروهایی که به منظور بیهوشی استفاده می شود بر قلب و عروق تاثیرگذارند یعنی تضعیف کننده سیستم قلب و عروق هستند و اگر در بیماری که سکته قلبی کرده این احتیاط صورت نگیرد این مشکل چند برابر خواهد شد.
- نتایج یک پژوهش نشان می دهد آپگار دقیقه اول نوزادان که مادران آنها تحت بی حسی نخاعی قرار گرفته بودند بیشتر از نوزادانی بود که مادران آنها بیهوشی عمومی داشتند.
- بیهوشی عمومی و بی حسی نخاعی از روش های ایجاد بی دردی در زایمان سزارین هستند؛ اما از آن جا که تقریباً تمام داروهای بیهوشی اثر تضعیف کنندگی بر روی دستگاه عصبی مرکزی دارند و به علت خواص فارماکولوژیک خود از جفت عبور می کنند می توانند موجب دپرسیون نوزاد شوند.

مقایسه دو روش در عمل سزارین
بیهوشی عمومی
- تهوع و استفراغ بعد از عمل با شیوع بالاتر
- احتمال برگشت محتویات معده و ورود آنها به cialis c20 ریه
- درد بلافاصله بعد از عمل (گر چه در حد امکان با مسکنها کنترل می شود)
- گیجی و منگی و حالت خاص پس از بیهوشی و عدم امکان ارتباط فوری با نوزاد
- احتمال رسیدن بلافاصله برخی از داروهای بیهوشی به جنین از طریق بند ناف
- لزوم لوله گذاری در مسیر تراشه یا نای بیمار برای رساندن اکسیژن و داروهای بیهوشی استنشاقی از آن طریق و پذیرش عوارض احتمالی آن
- احتمال اشکال و عدم موفقیت در لوله گذاری و عوارض ناشی از آن
- احتمال آسیبهای دندانی و چشمی و اندامها در بیهوشی عمومی (گر چه این عوارض شیوع کمتری دارند)
- عدم امکان رویت بلافاصله نوزاد
سزارین با بیهوشی بهتر است یا بی حسی؟
بی حسی از نخاع
- احتمال وقوع سردرد پس از عمل که امروزه با توجه به وجود سوزنهای بسیار باریک وقوع آن کاهش یافته است و معمولا با استراحت و مسکن های معمول کنترل می شود.
- ترس بیمورد از محل غیر معمول تزریق( ناحیه خاصی در کمر ) بیماران معمولا پس از تزریق اذعان می کنند که ترسشان از عدم آگاهی کافی cialis 5 mg canada pharmacy بوده است.
- oxycodone online canadian pharmacy در سزارین چه با بیهوشی عمومی و چه با بیحسی موضعی و حتی در زایمان طبیعی احتمال بروز کمردرد به علت تغییرات آناتومیک فقرات کمری در نتیجه وجود جنین و نیز اثرات شل کنندگی هورمونهای دوران بارداری روی لیگامانهای اطراف مهره های کمری وجود دارد. بیماران گاها وقوع آنرا به سوزن زدن به کمر نسبت میدهند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند