بزرگداشت روز داروساز با یادآوری خدمت 40 میلیارد دلاری داروسازان


بزرگداشت روز داروساز با یادآوری خدمت 40 میلیارد دلاری داروسازان

کرمانشاه- ایرنا- گرانی چندباره دارو، تحریم‌های دارویی دشمن و بدحسابی بیمه‌ها در پرداخت طلب داروخانه‌ها، سال کاری سختی را برای داروسازان رقم زد اما آنان در آیین گرامیداشت روز داروساز تاکید کردند که خدمت‌رسانی خود را همچنان با قوت ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم گرامیداشت روز داروساز سه شنبه شب با حضور داروسازان و جمعی از مدیران استان در هتل پارسیان شهر کرمانشاه برگزار شد.

رئیس انجمن داروسازان استان کرمانشاه در این مراسم با اشاره به اهمیت نگاه رسالت‌گونه به حرفه داروسازی عنوان کرد: هر پیشه‌ای را می توان با ابزاری خرد به تلاش برای تامین امور شخصی فروکاست در حالی که آن پیشه در دل خود رسالت و جایگاهی فراتر دارد؛ بنابراین ما داروسازان هم می توانیم کارمان را به ابزار گذران عمر فروکاهیم یا آن را به رسالتی اجتماعی و فرافردی برکشیم.

شهرام افضلی، فلسفه وجودی نهادهای مانند انجمن داروسازان را تاکیدی بر وجهه فرافردی حرفه داروسازی دانست و افزود: نهادهایی مانند انجمن داروسازن می توانند مرحمی بر بسیاری از نواقص و کاستی های موجود باشند که با مشارکت فعالانه در مدیریت آنها می توان بسیاری از گره های ناگشوده را به با سرانگشتان تدبیر گشود.

بزرگداشت روز داروساز با یادآوری خدمت 40 میلیارد دلاری داروسازان

شهرام افضلی، رئیس انجمن داروسازان استان کرمانشاه

ضرورت اجرای صحیح سند جامع خدمات داروسازان

مشاور و رئیس دفتر ریاست دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم با بیان اینکه تا پیش از انقلاب تنها ۱۵ درصد از داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شد، گفت: این رقم اکنون به ۹۸ درصد رسیده است که یک پیشرفت شگرف در حوزه داروسازی است.

امید عبدی در عین حال درباره ضرورت معرفی داروهای داخلی به عنوان جایگزین داروهای وارداتی عنوان کرد: متاسفانه برخی پزشکان تلاش کافی را برای معرفی داروهای جایگزین به مردم ندارند در حالی که داروهای تولید داخل از برندهای معتبر دنیا هستند.

وی بر ضرورت اجرای صحیح سند جامع خدمات داروسازان نیز تاکید کرد و گفت: در این سند بر سلامت محوری و بیمار محوری تاکید شده و به این موضوع اشاره شده که خدمت رسانی داروسازان نباید محدود به عرضه دارو شود بلکه داروسازان باید مشاوره درمانی لازم را درباره مصرف دارو یا جایگزین کردن داروهای مشابه به بیماران ارائه کنند.

بزرگداشت روز داروساز با یادآوری خدمت 40 میلیارد دلاری داروسازان

امید عبدی، مشاور و رئیس دفتر ریاست دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

نقش فعال داروسازان در امور خیریه

در ادامه مراسم فرماندار کرمانشاه با اشاره به خدمات بزرگ جامعه داروسازی گفت: تامین حدود ۹۸ درصد از داروهای مورد نیاز بیماران در داخل کشور سبب ناامیدی دشمن و خودکفایی و استقلال کشور شده است.

فضل الله رنجبر میزان مسئولیت اجتماعی در جامعه داروسازی و پزشکی را بالا توصیف و اظهار کرد: داروسازان و پزشکان در بسیاری از امور خیریه نقش فعالی دارند.

بزرگداشت روز داروساز با یادآوری خدمت 40 میلیارد دلاری داروسازان

فضل الله رنجبر، فرماندار کرمانشاه

خدمت ۴۰ میلیارد دلاری داروسازان

همچنین رئیس نظام پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه ۹۸ درصد داروهای موردنیاز بیماران در داخل کشور ساخته می شود، گفت: اگر بخواهیم این داروها را از خارج وارد کنیم سالانه بیش از ۴۰ میلیارد دلار هزینه بر می‌دارد که این نشانگر خدمت بزرگ صنعت دارو در کشور است.

به گفته محمدباقر حیدری، تنها ۲ درصد از داروهای موردنیاز از خارج وارد می‌شود که البته آن هم یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ارزبری دارد.

وی بیان کرد: جامعه پزشکی از سوی برخی از افراد نامطلع زیرهجمه سنگین قرار گرفته و به تلاش برای کسب منفعت شخصی متهم شده که ادعایی نابجا و نادرست است.

به اعتقاد حیدری، عده‌ای در تلاشند که اعتماد عمومی را نسبت به جامعه پزشکی کاهش دهند در حالی که این جامعه در کنار معلمان و کارگران جزء سه گروه اول مورد اعتماد مردم هستند.

بزرگداشت روز داروساز با یادآوری خدمت 40 میلیارد دلاری داروسازان

اجرای ترانه های کردی توسط حسین صفامنش، خواننده مطرح کرمانشاهی از دیگر بخش های مراسم روز داروساز بود

تجلیل از داروسازان برگزیده

در بخش دیگری از این مراسم از کیومرث سهیلی، عضو سابق هیئت مدیره انجمن داروسازان به عنوان داروساز پیشکسوت تجلیل شد.

همچنین ساسان الماسی موسس داروخانه شبانه روزی رازی، رسول زبیری و طیبه صادقی به عنوان موسسان برگزیده داروخانه و مریم معینی آریا، خدیجه نجفی و سمکو نیک‌رای به عنوان مسئولان فنی برگزیده تقدیر شدند.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه ۴۰۰ داروساز و حدود ۲۷۰ داروخانه خصوصی دارد و به گفته رئیس انجمن داروسازن کرمانشاه، کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

۷۴۴۴/۸۰۶۶

گزارش از عبدالله الماسی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا