150 برنامه فرهنگی و هنری شاخص، سال 97 در قم اجرا شد


150 برنامه فرهنگی و هنری شاخص، سال 97 در قم اجرا شد

قم- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، با بیان اینکه 150 برنامه فرهنگی و هنری شاخص سال 97 در قم اجرا شده است گفت: سال گذشته 17 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای برنامه های فرهنگی جذب و این بیش از سهم استان از اعتبارات ملی است.

سید موسی حسینی کاشانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران،اظهار داشت: حرکت کلی این اداره کل بر اساس هدف گذاری های مشخص می باشد و تلاش شده تا دستاوردهای این اداره کل در مسیر این چشم اندازها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مسائل فرهنگی نیازمند حمایت مالی است گفت: در صورتی که حمایت مالی از کارهای فرهنگی انجام نشود، طبیعی است که اقدام های فرهنگی کاهش می یابد ولی با وجود تمام مشکلات و محدودیت های مالی، سهم استان از بودجه های استانی گرفته شده است.

وی قم را استانی نوپا دانست و ادامه داد: برخی استان ها به دلیل اینکه سال ها سابقه استان بودن را داشتند، زیرساخت های آنها تکمیل است ولی قم تا برطرف کردن مشکلات زیرساختی فاصله دارد که در این زمینه عزم جدی و مشارکت مردم ضروری است.

حسینی کاشانی، با بیان اینکه فعالیت در یک زمینه خاص فرهنگی نادرست است گفت: حرکت در زمینه فرهنگ باید متناسب و متوازن و بر اساس اهداف ، شاخص ها، راهبردها و اعتبارهای موجود انجام شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، ادامه داد: ۱۲ درصد بودجه سال ۹۷ به حوزه رسانه، ۲۹ درصد به حوزه فرهنگی، ۱۷ درصد در حوزه قرآنی، ۱۰ درصد سینمایی و ۳۲ درصد در حوزه هنری تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره های ملی در قم برای تقویت زیرساخت های فرهنگی این حوزه است، گفت: یکی از سیاست های جدی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایت از حرکت های مردمی و نهادهای مردمی برای کارهای خودجوش فرهنگی است.

حسینی کاشانی با بیان اینکه جذب اعتبارات سال ۹۷، ۴۰ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش یافته است، ادامه داد: تک شهرستانی بودن جذب اعتبارات برای قم را با مشکل مواجه کرده است ولی با تمام محدودیت های مالی رشد قابل قبولی در جذب اعتبارات در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ داشته ایم.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری قم افزود: ۶۰ درصد مفاد این تفاهم نامه محقق شده است که در زمینه زیرساختی و برنامه ای شاهد اتفاقات خوبی در استان هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، ادامه داد: کل یارانه ای مستقیم مطبوعات قم در سال ۹۶، ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال در بوده که این رقم در سال ۹۷ به ۷ میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

حسینی کاشانی، اظهار داشت: تعداد آگهی توزیع شده میان مطبوعات استان از ۱۱ هزار و ۵۴۱ آگهی در سال ۹۶ به ۱۷ هزار و ۲۶۷ به سال ۹۷ افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه ۱۰۵ هزار و ۲۹۰ کیلوگرم کاغذ به مطبوعات استان داده شده است، ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته وضعیت کاغذ مطبوعات قم در سال ۹۸ بهتر از سال ۹۷ خواهد بود و این در حالی است که سهم قم در دریافت کاغذ برای نشر و مطبوعات در کشور قابل توجه است.

وی با اشاره به وجود ۳۶۷ رسانه دارای مجوز در استان گفت: ۲۸۱ نشریه چاپی، ۵۹ پایگاه خبری و ۲۷ رسانه برخط در استان وجود دارد ضمن اینکه در حوزه فصلنامه های تخصصی قم جزو چهار استان اول کشور است.

حسینی کاشانی، با بیان اینکه تعداد موسسات قرآنی در سال ۹۸ به ۵۵ موسسه افزایش یافته است گفت: شورای توسعه فعالیت های قرآنی قم رتبه اول کشوری در برگزاری جلسات را دارد ضمن اینکه اعتبارات این شورا در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ بیش از ۲ برابر شده است.

وی ادامه داد: تعداد شرکت کنندگان آزمون قران و عترت از ۹ هزار و ۴۰۰ تن در سال ۹۶ به ۱۰ هزار و ۲۸۰ تن در سال ۹۷ افزایش یافت و این موجب شد تا استان قم رتبه اول کشور در تعداد شرکت کننده را دارا باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تامین مواد اولیه چاپ خانه ها و تامین کاغذ چالش هایی برای صنعت چاپ استان ایجاد کرده است که با پیگیری های صورت گرفته میزان تسهیلات اختصاصی استان در حوزه فرهنگ و هنر در سال جاری رشد بیش از ۳۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته ایم.

وی با اشاره به آخرین وضعیت شهرک چاپ و نشر ادامه داد: تا سال ۹۶ این شهرک تنها یک تابلو بود و با پیگیری های صورت گرفته در این سال اولین مجوز صادر و هم اکنون ۶۰ چاپخانه دار نیز در این شهرک زمین گرفته اند.

حسینی کاشانی با بیان اینکه قم از جمله استان های پیشرو در ورود به سامانه چاپ و نشر است، اظهار داشت: دربحث شورای فرهنگ عمومی ، قم جزو سه استان برتر کشور، در جشنواره چاپ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزیده و در جشنواره شهید رجایی سال ۹۶ این اداره کل رتبه اول را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه قم بعد از تهران دومین صادر کننده مجوز برای چاپ کتاب است گفت: تعداد مجوزهای صادر شده کتاب در سال ۹۶، ۱۰ هزار و ۳۳۴ و در سال ۹۷ به ۱۰ هزار و ۶۹۷ مجوز رسیده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با تاکید بر اینکه نیمی از مجوزهای صادر شده در حوزه دین است، اظهار داشت: در سال جاری تا نون بیش از ۴ هزار مجوز برای چاپ کتاب در قم صادر شده است.

حسینی کاشانی، ادامه داد: ۲۳۸ موسسه چند منظوره به ۲۵۶ موسسه در سال ۹۸ افزایش یافته است ضمن اینکه تعداد موسسه های تک منظوره از ۹۶ به ۱۰۸ موسسه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۳۰۰ ناشر در استان وجود دارد که حدود ۷۰۰ ناشر فعال است، ادامه داد: حوزه نشر در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ کاهش داشته ایم که این کاهش به دلیل مشکلات حوزه چاپ و نشر و خروج برخی ناشران از صنعت نشر بوده است.

حسینی کاشانی اظهار داشت: هم اکنون ۲ هزار و ۵۵۰ صندلی سینمایی فعال در استان وجود دارد که این آمار نسبت به سال ۹۶ بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، گفت: با ورود بخش خصوصی به نهضت سینما سازی در این استان، تعداد صندلی های سینمایی قم در آخر سال ۹۹ نسبت به وضعیت کنونی ۲ برابر افزایش می یابد.

وی با اشاره به نظارت دقیق بر مراکز بازی های رایانه ای ادامه داد: با نظارت های انجام شده، ۳۷ مرکز بازی های رایانه ای در استان پلمپ شده است.

حسینی کاشانی با بیان اینکه تعداد عناوین تولید شده در حوزه هنری در قم در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ کاهش ولی کیفیت آثار تولیدی استان افزایش یافته است، افزود: تماشاچیان تئاتر قم از ۳۴ هزار تن در سال ۹۶ به ۴۷ هزار تن در سال ۹۷ افزایش یافته است

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی قم با اشاره به تسهیلات خانگی برای رونق اشتغال حوزه فرهنگ و هنر، گفت: سال گذشته به هر فردی که برای ۴ تن در زمینه فرهنگ و هنر شغل ایجاد کرده، ۷۵۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه انجمن سینمای مستند در استان قم به عنوان سومین استان کشور ایجاد شده است، ادامه داد: ۱۴ انجمن و اتحادیه زیر مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کند که تلاش اداره کل ، حمایت از این مجموعه های صنفی است.

حسینی کاشانی، با اشاره به آخرین وضعیت تالار مرکزی گفت: این مجموعه مهم فرهنگی پیش از اینکه به طور کامل تکمیل شود، متاسفانه افتتاح شده و این موضوع، مشکلات زیادی برای تکمیل و بهره برداری از این تالار ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار مختص تالار مرکزی شهر دریافت شده است گفت: هنوز این مجموعه فرهنگی، تحویل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و این اداره کل به نمایندگی از وزارتخانه کارهای آن را دنبال می کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: نگارخانه، کتابخانه و سالن های این مجموعه فرهنگی فعال شده است و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به جد پیگیر راه اندازی این تالار است.

وی ادامه داد: ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای برق این تالار تخصیص داده شده است که مشکل برق این مجموعه فرهنگی در ماه های آینده مرتفع می شود.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی قم با تاکید بر اینکه حجاب و عفاف از جمله اولویت های اصلی این اداره کل است گفت: حمایت از ظرفیت های مردمی در حوزه حجاب و عفاف، اجرای طرح چهارشنبه های زهرایی و همچنین تخصیص ۷۰۰ میلیون ریال در راستای حمایت از موسسه های فعال در حوزه حجاب و عفاف از جمله اقدام های صورت گرفته در این زمینه است.

۷۵۰۵/ ۶۱۳۳/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس