2 هزار و 100 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال توسط صندوق کارآفرینی امید پرداخت شد


2 هزار و 100 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال توسط صندوق کارآفرینی امید پرداخت شد

کرمانشاه- ایرنا- مدیرصندوق کارآفرینی امید استان کرمانشاه گفت: این صندوق در سالهای 97 و 98 مبلغ 2 هزار و 100میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پرداخت کرده که 1.5 برابر مبلغ پرداخت شده در دوره چهار ساله قبل از استقرار دولت یازدهم می باشد.

مسعود خاکسار روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: از این مبلغ، یک هزار و ۸۸۷ میلیارد ریال آن تسهیلات مناطق روستایی و عشایری بوده است.

به گفته وی؛ صندوق کارآفرینی امید استان کرمانشاه طی سالهای ۸۸ تا ۹۲ به میزان یک هزار و ۳۵۵ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده و طی سالهای ۹۲ تا ۹۶ این رقم به سه هزار و ۲۱۵ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کرمانشاه افزود: بررسی های چند ماهه عملکرد صندوق در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری حکایت از این دارد که ۹۳ درصد طرح های مورد حمایت فعال می باشند و ۷۴ درصد از دریافت کنندگان تسهیلات از عملکرد صندوق راضی هستند و مایلند دفعات بعد نیز از صندوق تسهیلات دریافت نمایند و ۶۰ درصد از طرح ها برابر پیش بینی در طرح، ایجاد اشتغال کرده و ۲۳ درصد از طرحها نیز بیشتر از پیش بینی ایجاد اشتغال کرده اند.

خاکسار اضافه کرد، صندوق کارآفرینی کرمانشاه با همکاری فرمانداری، بخشداری، دستگاه های اجرایی مرتبط، اعضای شوراها و دهیاران روستاهایی نظیر داریان شهرستان پاوه در حوزه شیلات و روستای پیران شهرستان سرپل ذهاب در حوزه گردشگری و باغداری را به این دلیل که از پتانسیل مناسب برای ساماندهی زنجیره ارزش و شبکه فروش محصولات تولیدی برخوردارند و شرایط اجرای طرح های راهبردی روستای فاقد بیکار و «هر روستا یک محصول» را دارند شناسایی کرده و هم اکنون در حال توانمندسازی متقاضیان مربوطه برای اعمال حمایت های لازم و تحقق اهداف پیش بینی شده می باشد.

به گفته وی، صندوق کارآفرینی امید استان کرمانشاه همچنین ۲ روستای میوان در شهرستان پاوه در زمینه تولید گیوه و روستای فش شهرستان کنگاور در زمینه ساخت سازهای سنتی در قالب طرح «هر روستا یک محصول» و «هر خانه یک کارخانه» را مورد حمایت قرار داده است.

خاکسار خاطرنشان ساخت، در طرح «هر روستا یک محصول» با شناسایی قابلیت ها و ظرفیت های هر روستا، یک محصول یا خدمت راهبردی آن روستا مورد حمایت قرار می گیرد و با تولید انبوه آن محصول یا افزایش بهره گیری از خدمات آن روستا امکان توسعه اقتصادی و اجتماعی روستا فراهم می شود.

این مسوول افزود: صندوق کارآفرینی امید کرمانشاه همچنین با راه اندازی ۸۵ صندوق خرد محلی در ۷۱ روستای استان امکان حمایت از بانوان فعال در روستاها را فراهم کرده و در هر روستا صندوقی با ۳۰ تا ۵۰ عضو را راه اندازی کرده که در مجموع نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر را مورد حمایت تسهیلاتی قرار داده است.

وی کل اعتبار صندوق کارآفرینی امید کرمانشاه در قانون حمایت از توسعه اشتغال پایدار را یک هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال اعلام کرد که سهم زلزله زدگان استان از این میزان یک هزار میلیارد ریال بوده است.

خاکسار افزود: از کل اعتبار ابلاغی تسهیلات به تعداد پنج هزار و ۷۲۱ طرح به ارزش ۲ میلیارد و ۱۱۲ میلیارد ریال پس از بررسی های لازم مصوب، پنج هزار و ۶۳۹ طرح به ارزش یک هزار و ۸۹۷ میلیارد ریال در مرحله انعقاد قرارداد و تعداد پنج هزار و ۶۳۵ طرح به ارزش یک هزار و ۸۸۷ میلیارد ریال پرداخت شد.

این مسوول یادآور شد، در این مدت از مجموع تسهیلات پرداختی تعداد چهار هزار و ۷۹۹ طرح به ارزش یک هزار و ۲۴۶ میلیارد ریال در مناطق مرزی با نرخ چهار درصد و تعداد ۸۳۶ طرح به ارزش ۶۴۱ میلیارد ریال در مناطق غیرمرزی با نرخ ۶ درصد تسهیلات پرداخت شده است.

حمایت صندوق از ۲۲۸ طرح صنایع دستی

وی یادآور شد، صندوق کارآفرینی امید کرمانشاه در مجموع تعداد ۲۲۸ طرح را با مبلغ ۸۳ میلیارد ریال در حوزه بوم گردی و صنایع دستی مورد حمایت قرار داده است.

به گفته این مسوول، صندوق کارآفرینی امید طی سالهای اخیر، نظارت سه مرحله ای شامل قبل، حین و پس از پرداخت، با هدف سنجش اثربخشی و بازگشت سرمایه در برنامه خود قرار داده و بر این اساس، به منظور نظارت صحیح بر فرآیند مذکور به صورت سیستمی با استفاده از سامانه «سحام» کنترل پرونده تسهیلاتی را انجام می دهد.

وی یادآور شد، سامانه سحام شامل یک نرم افزار تحت وب و نسخه های تلفن همراه بوده و کارشناسان صندوق با حضور در محل اجرای، علاوه بر نقطه زنی مکانی «GPRS»، نسبت به ثبت و میزان پایداری اشتغال در سامانه به صورت برخط اقدام می کنند.

وی افزود: صندوق کارآفرینی امید به عنوان نهاد تخصصی در توانمندسازی و تامین منابع مالی صاحبان کسب و کارهای خرد و کوچک در حوزه روستایی و عشایری در سطح کشور با رویکرد غیرانتفاعی و حاکمیتی خدمت می کند.

خاکسار ادامه داد: این صندوق با اهداف اجتماعی و ارزش آفرین به منظور بالندگی و موفقیت کسب و کارهای کارآفرینان، نخبگان، زنان سرپرست خانوار، استارت آپ ها، شتاب دهنده ها و اقشار خاص بانک فعالیت می کند.

این مسوول ادامه داد: با مطالعه دقیق برنامه های توسعه روستایی سال های قبل و مقایسه آن با تجارب جهانی، راهکارهای بومی شده مبتنی بر فرهنگ ملی و تجارب مدل های موفق توسعه روستایی در قالب طرح هایی موفق اعم از صندوق خرد محلی، روستای بدون بیکار ، هر روستا- یک محصول ، هر خانه - یک کارخانه ، تکمیل زنجیره ارزش محصولات ، توسعه خوشه های کسب و کار، حمایت از برندهای کوچک و توسعه کسب و کارهای خانگی را پیاده سازی کرده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان کرمانشاه یادآور شد، طی این مدت اموری از قبیل تسهیل فرآیند تشکیل پرونده تسهیلاتی، حذف یا ماشینی کردن برخی استعلامات وقت گیر، استفاده از توان کارشناسی بیرون سازمانی همسو با اهداف پروژه ، تفویض اختیارات وسیع و مناسب جهت تسریع و تسهیل فرآیند و تسهیل ترهین وثایق از جمله اقداماتی است که توسط صندوق کارآفرینی امید در دولت تدبیر و امید برای تسهیل امور روستاییان و عشایر صورت گرفته است.

۷۴۶۰/۸۰۶۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش