سن 40 درصد همدانی ها تا یک دهه دیگر به بالای 60 سال می رسد


سن 40 درصد همدانی ها تا یک دهه دیگر به بالای 60 سال می رسد

همدان- ایرنا- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان گفت: بر اساس تحقیقات و آمارهای موجود، پیش بینی شده تا سال 1408 سن حدود 40 درصد جمعیت این استان به بالای 60 سال برسد.

رشید حیدری مقدم روز چهارشنبه در نشست اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و روسای دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه آمایشی سه کشور در سالن کنفرانس مرکز همایش های دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان افزود: در سال ۱۳۹۵ تعداد ۲۸ هزار و ۵۰۰ ازدواج در همدان ثبت شد، در سال ۱۳۹۶ نزدیک به ۱۸ هزار ازدواج و در سال ۱۳۹۷ نیز ۱۲ هزار ازدواج در همدان ثبت شده که نشان می دهد آمار ازدواج رو به کاهش است و باید برای آن چاره ای اندیشید.

وی با اشاره به اینکه امید به زندگی در بین مردان استان همدان ۷۶ سال و زنان ۷۹ سال است، تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد، جمعیت ما رو به کاهش است که ممکن است در آینده برای ما مشکل ساز شود.

حیدری مقدم اظهار داشت: در طرح تحول نظام سلامت، ۵۰۰ طرح عمرانی در استان همدان اجرا شده است که بر اساس آن در صورت ثابت ماندن جمعیت تا ۳۰ سال آینده، نیاز های زیرساختی استان را تامین می کند.

وی عنوان کرد: طرح تحول نظام سلامت اعتبارات ثابت و پایداری ندارد که می تواند برای اجرای طرح ها مشکل ساز شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان عنوان کرد: جلوگیری از واردات دارو و وجود رانت موجب شده قیمت برخی از داروها در مدت ۷۲ ساعت چهار برابر افزایش یابد.

وی اضافه کرد: اگر نتوانیم اعتبارات مالی حوزه پزشکی را تامین کنیم ممکن است وارد بحران شویم.

حیدری مقدم با ابراز نگرانی از میزان بالای مالیات بر درآمد پزشکان گفت: از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درخواست داریم که برای تصویب مصوبه کاهش مالیات پزشکان تلاش کنند تا آن ها نیز همچون افراد عادی مالیات پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه برنامه جامع سلامت همدان تا سال ۱۴۰۹ تدوین شده است، عنوان کرد: تمام چالش های حوزه سلامت در آن بررسی شده است و ۱۹ دستگاه به صورت مستقیم و ۲۹ دستگاه غیر مستقیم با ما ارتباط گرفتند و با ۱۲ هزار ساعت کار، این برنامه تدوین شد.

مجلس برای جلوگیری از فروش قرص برنج چاره ای بیاندیشد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان تاکید کرد: قرص برنج به عنوان یک ابزار قتاله بسیار خطرناک با دسترسی راحت در جامعه وجود دارد که یکی از مهمترین چالش های کشور است.

وی افزود: قرص برنج تنها در کشور پاکستان برای مردم آن کشور دسترسی دارد و در کشور ما نیز به صورت قانونی در برخی مکان ها عرضه می شود که امیدواریم مجلس برای جلوگیری از فروش آن اقدام کند.

حیدری مقدم عنوان کرد: هر کس قرص برنج مصرف کند هیچ پزشکی نمی تواند آن را نجات دهد و بدون چون و چرا تا ۴۵ دقیقه جان خود را از دست می دهد.

وی اظهار داشت:در طرح ملی کنترل فشار خون در استان همدان ۱۰۰ درصد جمعیت روستایی و ۷۵ درصد جمعیت شهری مورد آمایش قرار گرفتند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با اشاره به کشته شدن ۴۳۵ تن از جمعیت همدان در حوادث جاده ای گفت: بر اساس آمار نزدیک به ۱۲ هزار سال از سن جمعیت استان سالانه در جاده ها تلف می شود که اگر از آن جلوگیری شود میانگین سن امید به زندگی افزایش می یابد.

بر اساس آخرین سرشماری کشور، جمعیت استان همدان نزدیک به یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن اعلام شده است.

۹۹۰۴/۲۰۸۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403