سرترالین – عوارض + تداخل + نحوه مصرف


سرترالین (Sertraline) با نام‌های تجاری زلفت و آسنترا یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین است که استفاده از آن برای درمان افسردگی، اختلال وسواسی جبری، اختلال هراس، فوبیای اجتماعی، اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی و اختلال استرس پس از سانحه پذیرفته شده‌است. سرترالین میتواند خلق و خوی، خواب، اشتها و سطح انرژی شما را بهبود بخشد و...

سرترالین (Sertraline) با نام‌های تجاری زلفت و آسنترا یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین است که استفاده از آن برای درمان افسردگی، اختلال وسواسی جبری، اختلال هراس، فوبیای اجتماعی، اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی و اختلال استرس پس از سانحه پذیرفته شده‌است.
سرترالین میتواند خلق و خوی، خواب، اشتها و سطح انرژی شما را بهبود بخشد و ممکن است به بازگرداندن علاقه شما به زندگی روزمره کمک کند. میتواند ترس، اضطراب، افکار ناخواسته، و تعداد حملات هراس را کاهش دهد.
سرترالین یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده های بازجذب سروتونین است که استفاده از آن برای درمان افسردگی، اختلال وسواسی جبری، اختلال هراس، فوبیای اجتماعی، اختلال ناخوشی پیشاقاعدگی و اختلال استرس پس از سانحه پذیرفته شده است.
قرص سرترالین برای درمان برخی بیماری های روحی مانند افسردگی و اختلال هراس تجویز می شود که در ادامه هر آنچه لازم است در مورد قرص سرترالین و عوارض سرترالین بیان می شود.
افسردگی یا ترس حالات ناخوشایند روحی است که اگر به موقع درمان نشود می‌تواند علاوه بر مشکلات روحی و روانی مشکلات جسمی را هم برای فرد به همراه آورد. داروهای زیادی در زمینه کنترل افسردگی وجود دارد.
سرترالین – عوارض + تداخل + نحوه مصرفمعجزه سرترالین

سرترالین چیست و چگونه مصرف می شود ؟

سرترالین از طریق جلوگیری از جذب مجدد سروتونین توسط گیرنده‌های عصبی پس سیناپسی و بالابردن غلظت سروتونین در دستگاه عصبی مرکزی است. سرترالین هم‌چنین به میزان کمی از جذب مجدد دوپامین جلوگیری می‌کند
(حدود ۱٪ قدرت جلوگیری از جذب سروتونین آن) و تا حدی نیز وقفه‌دهنده گیرنده‌های آلفای آدرنالین است (حدود ۱٪ تا ۱۰٪ قدرت جلوگیری از جذب سروتونین آن).
از سرترالین برای درمان افسردگی، حملات هراس، اختلال وسواس جبری، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال اضطراب اجتماعی (هراس اجتماعی)، و شکل شدید سندرم پیش از قاعدگی (اختلال بی قراری پیش از قاعدگی) استفاده می شود.
همچنین میتواند نیاز به انجام کارهای مکرر (وسواس عملی مانند شستن دست، حساب و کتاب، و چک کردن) که در زندگی روزمره تداخل ایجاد میکند، را کاهش دهد.
ابتدا راهنمای مصرف دارو را با دقت مطالعه کنید و هر بار که دارو را خریداری می کنید، دوباره راهنمای مصرف دارو را بخوانید. اگر در مورد این دارو سوالی دارید از پزشک خود بپرسید.
داروی سرترالین خوراکی است و باید طبق دستور پزشک مصرف شود، معمولا یک بار در صبح یا شب مصرف می شود. قرص سرترالین همراه با غذا یا بدون غذا مصرف می شود و کپسول سرترالین معمولا با غذا بعد از صبحانه یا بعد از شام مصرف می شود.
اگر سرترالین را برای سندروم پیش از قاعدگی مصرف می کنید، پزشک به شما توصیه می کند دو هفته قبل از شروع پریود مصرف سرترالین را آغاز کنید و تا پریود شدن آن را ادامه دهید.
امروزه در بین همه ی داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب، قرص “سرترالین” که به “آسنترا” و “زولوفت” نیز مشهور است بیش از هر داروی دیگری شهرت پیدا کرده است. تاثیر عالی و کم بودن عوارض این قرص باعث استقبال زیاد مردم از آن شده است.

علائم حساسیت به سرترالین

گرچه حساسیت دارویی شدید به داروی سرترالین عارضه ای نادر است اما نباید به سادگی از کنار آن گذشت.
در صورتی که با مصرف سرترالین هرگونه نشانه ای از حساسیت در خود مشاهده کردید ، مصرف دارو را متوقف کرده و با پزشک تماس بگیرید . علائم آلرژی به سرترالین می تواند شامل این موارد باشد : خشکی دهان و گلو ، آبریزش بینی ، خارش و قرمز شدن چشم ، تنگی نفس ، درد قفسه سینه ، تورم زبان و لب ، حساسیت پوستی و خارش و ….

مقدار و نحوه مصرف سرترالین

مقدار مصرف هر دارویی فقط باید توسط پزشک تعیین شود. این نوشته فقط جهت اطلاع رسانی بوده و سایت باعلم دانت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد.
در بزرگسالان:
• برای افسردگی و وسواس:
برای شروع، 50 میلی گرم یکبار در روز، صبح یا عصر. ممکن است میزان مصرف توسط پزشک تدریجا افزایش داده شود. به هر حال، مقدار مصرف نباید بیشتر از 200 میلی گرم در روز باشد.
• برای اختلال ترس، اضطراب بعد از ضربه (PTS) و اضطراب:
برای شروع، 25 میلی گرم یکبار در روز، صبح یا عصر. ممکن است میزان مصرف توسط پزشک تدریجا افزایش داده شود. به هر حال، مقدار مصرف نباید بیشتر از 200 میلی گرم در روز باشد.
• برای سندرم قبل از قاعدگی (PMS):
برای شروع، 50 میلی گرم یکبار در روز در طول دوران قاعدگی و یا قبل از قاعدگی. ممکن است میزان مصرف توسط پزشک افزایش داده شود. میزان مصرف در طول دوران قاعدگی نباید بیشتر از 150 میلی گرم در روز و در طول دوران قبل از قاعدگی نباید بیشتر از 100 میلی گرم در روز باشد.
در کودکان
• برای افسردگی، اضطراب بعد از ضربه (PTS) یا ترس:
مصرف و مقدار آن توسط پزشک تعیین می شود.
• برای وسواس:
– کودکان کمتر از 6 سال: مصرف و مقدار آن توسط پزشک تعیین می شود.
– کودکان 6 تا 12 سال: برای شروع، 25 میلی گرم یکبار در روز، صبح یا عصر. ممکن است میزان مصرف توسط پزشک تدریجا افزایش داده شود. به هر حال، مقدار مصرف نباید بیشتر از 200 میلی گرم در روز باشد.
– نوجوانان 13 تا 17 سال: برای شروع، 50 میلی گرم یکبار در روز، صبح یا عصر. ممکن است میزان مصرف توسط پزشک تدریجا افزایش داده شود. به هر حال، مقدار مصرف نباید بیشتر از 200 میلی گرم در روز باشد.
در سالمندان
• برای افسردگی، وسواس، اختلال ترس، اضطراب بعد از ضربه (PTS)، اضطراب:
برای شروع معمولا 5/12 تا 25 میلی گرم یکبار در روز، صبح یا عصر. ممکن است میزان مصرف توسط پزشک تدریجا افزایش داده شود.

مصرف سرترالین در بارداری

این دارو می‌تواند برای جنین مضر باشد. مصرف این دارو در دوران بارداری می‌تواند باعث مشکلات بسیار جدی ریوی در نوزاد شود. در دوره مصرف این دارو توصیه می‌شود از روش‌های مطمئن پیشگیری از بارداری استفاده کنید و در صورتی که در دوره مصرف سرترالین متوجه شدید که باردار هستید سریعاً به پزشک مراجعه کرده و از قطع ناگهانی و بدون تجویز پزشک خودداری کنید.

مصرف این دارو در دوران بارداری می‌تواند علائم افسردگی شما را تشدید کرده و باعث بروز افسردگی شدید بعد از زایمان شود .

عوارض جانبی سرترالین

در صورتی که با مصرف سرترالین دچار این علائم شدید ، با پزشک تماس بگیرید : بدتر شدن بیماری ، تغییرات خلق و خو ، عصبانیت شدید ، تفکرات خودکشی ، حس تهاجمی ، تمایل به آسیب رساندن به دیگران و خود ، خواب آلودگی شدید به حدی که باعث اختلال در زندگی روزمره شود ، توهم و شنیدن صداها و دیدن اشخاصی که اصلا وجود ندارند و ….

سرترالین – عوارض + تداخل + نحوه مصرفتداخل دارویی سرترالین زلفت

برخی از سایر عوارض جانبی سرترالین عبارتند از :
کاهش سطح سدیم بدن
مشکلات بینایی / دوبینی / تاری دید / سیاهی رفتن چشم / سرگیجه / مشکل در تشخیص رنگ
سردرد / مشکل حافظه / کند شدن سرعت حرف زدن / مشکل در جمله سازی / فراموش کردن حرفی که در حال گفتن بودید / تشنج
خستگی / خواب آلودگی / حالت تهوع و استفراغ / از دست دادن اشتها /
کاهش میل جنسی / مشکل در ارضا شدن / مشکل در نعوظ /
خشکی واژن / درد در هنگام رابطه جنسی / مشکل در ارگاسم / بی میلی جنسی
و …

کم شدن میل جنسی شما ممکن است به دلیل مصرف سرترالین باشد. چرا که داروهای ضدافسردگی معمولا میل جنسی را کاهش می دهد. ضمن این که سرترالین به دلیل افسردگی برای شما تجویز شده است نه استرس. همچنین کم کاری تیروئید هم به تایید افسردگی و هم کم شدن میل جنسی کمک می کند.

سرترالین باعث افزایش سروتونین می شود و به ندرت باعث بروز شرایطی جدی به نام سندروم سروتونین می شود. اگر داروهای دیگری که سروتونین را افزایش می دهند، مصرف کنید، خطر بروز این مشکل بیشتر می شود. بنابراین قبل از شروع مصرف سرترالین لیست تمام داروهایی که مصرف می کنید را به پزشک اطلاع دهید.

به ندرت پیش می آید که مردان در اثر مصرف سرترالین دچار نعوظ دردناک یا طولانی مدت شوند، نعوظی که ساعت یا بیشتر طول می کشد. در صورت بروز این عارضه مصرف سرترالین را متوقف کرده و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

بیمارانی که احتمال اقدام به خودکشی در آنها وجود دارد، نباید مقادیر زیاد دارو را بطور یکجا در اختیار داشته باشند.

تداخل دارویی سرترالین

برخی از داروهایی که با سرترالین تداخل دارند عبارتنداز :
داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند : آسپیرین ، ایبوپروفن ، ناپروکسن ، سلکوکسیب ، دیکلوفناک ، ایندومتاسین ، و ..
سایر داروهای درمان افسردگی مانند ایمی پرامین و آمی تریپتیلین و …
داروهای خواب آور و مسکن مانند استامینوفن و دیازپام و …
داروهای مخدر مانند : متادون ، ترامادول
داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین
داروهای شل کننده عضلات
داروهای درمان پارکینسون و صرع
انتی بیوتیک های قوی مانند مترونیدازول و آزیترومایسین و داکسی سایکلین و …
داروهای کنترل فشار خون مانند : کاپتوپریل ، آتنولول و …
و ….
توجه : سرترالین خواب آور است و می تواند تمرکز شما را دچار اختلال کند . بعد از مصرف این دارو از رانندگی و کارهایی که به تمرکز حواس زیاد نیاز دارد خودداری کنید ..

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دارو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن