طرز تهیه اگردک گیلانی یک شیرینی خوشمزه و محبوب


اگردک یک نان محلی خوشمزه و شیرین است که در شهر های مختلف ساوه، همدان، آذربایجان، زنجان و گیلان به روش های مختلف تهیه و طبخ می شود، در ادامه این مطلب می توانید طرز تهیه اگردک را آموزش دیده و در منزل به آسانی پخت آن را تجربه نمایید. تا کنون با طرز تهیه انواع نان کماج ، نان خرمایی و نان رمضان در مطالب پیشین آشنا شده اید، حال در اینجا قصد داریم،...

اگردک یک نان محلی خوشمزه و شیرین است که در شهر های مختلف ساوه، همدان، آذربایجان، زنجان و گیلان به روش های مختلف تهیه و طبخ می شود، در ادامه این مطلب می توانید طرز تهیه اگردک را آموزش دیده و در منزل به آسانی پخت آن را تجربه نمایید.

طرز تهیه اگردک گیلانی یک شیرینی خوشمزه و محبوب

طرز تهیه اگردک گیلانی یک شیرینی خوشمزه و محبوب
طرز تهیه اگردک گیلانی یک شیرینی خوشمزه و محبوب

تا کنون با طرز تهیه انواع نان کماج ، نان خرمایی و نان رمضان در مطالب پیشین آشنا شده اید، حال در اینجا قصد داریم، دستور تهیه نان گردک را آموزش دهیم؛ اگرچه اگردک از جمله نان های معروف استان قزوین می باشد، اما در بسیاری از مناطق دیگر ایران از جمله ماسوله استان گیلان نیز این نان خوشمزه پخت و سرو می شود. شکر به کار رفته در ترکیب نان گردک طعم متفاوت و عالی را به آن داده و برای استفاده بر روی سفره افطار پیشنهاد فوق العاده ای است. بنابراین در زیر می توانید روش پخت این نوع نان سنتی را یاد گرفته و لذت ببرید.

مواد لازم

مایه خمیر : یک قاشق چای خوری آرد : ۴ پیمانه شیر ولرم : ۲ پیمانه زرده تخم مرغ : ۲ عدد روغن مایع : یک چهارم پیمانه بکینگ پودر : یک قاشق چای خوری

طرز تهیه اگردک گیلانی یک شیرینی خوشمزه و محبوب

طرز تهیه اگردک خوشمزه و لذیذ

برای تهیه اگردک، شیر ولرم را با روغن و زرده تخم مرغ مخلوط کرده و سپس، آرد، بکینگ پودر، کره و مایه خمیر را به تدریج به آن اضافه کنید و هم بزنید، زمانی که مخلوط حاصل کمی سفت شد با دست ورز دهید، تا وقتی که دیگر خمیر به دست نچسبد، سپس آن را در یک کیسه نایلونی ریخته و به مدت ۲ ساعت اجازه دهید در دمای محیط بماند تا حجمش زیادتر شده و سبک شود.

اکنون خمیر شما آماده شده، برای اینکه مطمئن شوید خمیر تان به خوبی عمل آمده است، می توانید برای امتحان، انگشت خود را در خمیر فرو برده، اگر جای انگشت پر شد، یعنی خمیر آماده شده است. بعد خمیر را در اندازه های یک پرتقال جدا کرده، بر روی سطح صافی مثل میز یا سینی، مقداری آرد بپاشید و با وردنه خمیر را به ضخامت نیم سانتی متر باز کرده و در ابعاد و اشکال دلخواه برش بزنید.

طرز تهیه اگردک گیلانی یک شیرینی خوشمزه و محبوب

سپس در داخل یک ماهی تابه که بر روی حرارت ملایم قرار داده اید، مقداری روغن ریخته و بگذارید تا داغ شود، مقدار روغن باید به گونه ای باشد که خمیر در حدود نیم سانتی متر زیر روغن قرار گیرد. حال بعد از تکان دادن آرد اضافی سطح خمیر ها، آنها را در داخل روغن سرخ کنید، زمانی که دو طرف نان پخت، می توانید آن را از روغن خارج کرده و بر روی دستمال روغن گیر بگذارید تا روغن اضافی نان ها گرفته شود. اکنون نان محلی شما آماده می باشد و می توانید آن را در وعده صبحانه یا عصرانه میل نمایید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان