فضای مجازی روابط خانوادگی را سرد کرده است/ هیئت‌های مذهبی محتوای حسینی و خانواده‌محور عرضه کنند


فضای مجازی روابط خانوادگی را سرد کرده است/ هیئت‌های مذهبی محتوای حسینی و خانواده‌محور عرضه کنند

گروه اجتماعی_ عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه فضای مجازی روابط خانوادگی را سرد کرده است، تاکید کرد: هیئت‌های مذهبی به عنوان اصلی‌ترین سرمایه‌های اجتماعی، تفکر حسینی و خانواده‌محوری را به مخاطبان عرضه کنند.

فضای مجازی روابط خانوادگی را سرد کرده است/ هیئت‌های مذهبی محتوای حسینی و خانواده‌محور عرضه کنندبه گزارش ایکنا از زنجان، امیرحسین بانکی‌پور، شب گذشته، 6 شهریورماه در یازدهمین همایش علمداران بصیرت حسینی و تجلیل از پیرغلامان اظهار کرد: دسته‌ای از انسان‌ها جذابیت در کلام دارند اما محتوای خاصی را به مخاطب منتقل نمی‌کنند، گروه دوم انسان‌های دلسوز و حق‌شناس هستند که حرف‌های خوبی دارند، اما جذابیت ندارند، در واقع اسلام شناس هستند اما قالب مناسبی برای عرضه ندارند.

وی ادامه داد: گروه سوم هم حرف خوب دارند هم خوب حرف می‌زنند، یعنی هم اسلام اسلام را می‌شناسند، هم مخاطب را می‌شناسند، آن‌ها بهترین مردم هستند. گروه دیگر نه حرف حق دارند و نه جذابیت، هم فکر غلط دارند و هم جایگاهی در بین مردم ندارند و جزو اشرار هستند.

وی تاکید کرد: در هیئت‌های مذهبی باید رعایت جذابیت را کنیم و حق نداریم از هر محتوایی برای ایجاد جذابیت استفاده کنیم، محتوا باید با فکر حسینی منطبق باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در مورد ویژگی مجالس اباعبدالله در طول تاریخ یادآور شد: خیلی از مشکلاتی که اسلام را تهدید می‌کرد، با کمک این مجالس تهدیدها دفع می‌شد، کشتی حسین بود که ما را از سقوط نهایی نجات می‌داد، حسینی‌ها باید از این از مجالس حسین استفاده کنند.

انتقال فرهنگ دینداری از بستر خانواده

وی با اشاره به اینکه حمله دشمن به خانواده جامعه امروز را تهدید می‌کند، تصریح کرد: مسئله خانواده در جامعه ما وضعیت نگران‌کننده‌ای پیدا کرده است؛ در حالی که همه ما اگر حسینی شدیم از دل خانواده رشد کرده، خانواده روزه می‌گرفت که ما روزه می‌گرفتیم و فرهنگ دینداری از بستر خانواده منتقل شده است.

بانکی‌پور با بیان اینکه اگر دشمن خانواده را بزند، دین از بین می‌رود، ابراز کرد: عمده کارهای فرهنگی را باید برای حفاظت از خانواده سوق دهیم.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری قبل از عید دیداری با مداحان و ستایشگران داشتند که بحث خانواده در این دیدار اولویت بحث‌های ایشان بود. دیده‌بان جامعه به ما اعلام می‌کند که بحث حمایت از خانواده را به داخل هیئت‌ها بیاوردید.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان به ویژگی‌های نهضت امام حسین(ع) اشاره کرد و افزود: نهضت امام حسین(ع) خانواده‌محور بود، کسی با خانواده مدرسه نمی‌رود اما مجالس تربیتی امام حسین(ع) خانوادگی است. ماهیت هیئت هم خانواده‌محور است.

این کارشناس دینی تاکید کرد: باید ظرفیت سخنرانی را خرج نیاز مسائل خانواده، اصول تربیت فرزند، رابطه زناشویی، شیوه برخورد با خانم‌ها و مسائلی از این دست کنیم.

وی با اشاره به اینکه هر مکتبی ناگزیر الگو معرفی می‌کند، یادآور شد: اسلام تنها مکتبی است که الگوی خانواده معرفی می‌کند. متاسفانه اکنون فضای خانواده سرد و فضای مجازی رقیب رابط خانوادگی شده است. هیئت‌ها باید در اشعار و مرثیه‌ها روی ویژگی خانواده و شهدا دست بگذارند.

بانکی‌پور هیئت‌های مذهبی را اصلی‌ترین سرمایه اجتماعی کشور دانست و گفت: متاسفانه امروز در جامعه حیا بین زن و مرد، کوچکتر و بزرگتر، حیا در گفتار و نگاه کمرنگ شده در حالی که جلوه حسینی با حیاست.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند