محرم، فرصت‌ها و تهدیدها


محرم، فرصت‌ها و تهدیدها

بندرعباس- ایرنا- در آستانه ماه محرم گردهمایی هیات‌های مذهبی، مداحان و شعرای آئینی هرمزگان با موضوع محرم، فرصت‌ها وتهدیدها امروز پنجشنبه در فرهنگسرای طوبی بندرعباس برگزار شد و در این آیین بر جلوگیری از آسیب‌های مذهبی و توجیه خادمان و پیرغلامان حسینی استان تاکید شد.

هرساله با فرارسیدن ایام محرم و عزداری، آسیب‌ها، تحریف‌ها و بدعت‌ها نیز نمود بیشتری پیدا می‌کند و باید در این راستا دغدغه اصلی هیات‌های عزداری حول محور خانواده و بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی رهبری تعیین شده است، باشد.

هیات‌های مذهبی نباید به سمت تفکر سکولارم کشیده شوند

محرم، فرصت‌ها و تهدیدها

نماینده ولی فقیه درهرمزگان وامام جمعه بندرعباس نیز گفت: هیات‌های مذهبی نباید به سمت تفکر سکولارم کشیده شوند، چرا که این یک آفت و آسیب علیه آن‌هاست.

حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده افزود: سیاست و دیانت از هم جدانیست و سکولارم یعنی این که کاری به سیاست نداشته باشید.

وی بیان داشت: نباید به سیاسی بازی‌ها در هیات‌های مذهبی ورد پیدا کرد اما سیاست جدای از آن است و باید مداحان و سخنرانان در کنار روضه خوانی و مداحی به بیان آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب، امام(ره) و رهبری و شهدا نیز بپردازند.

امام جمعه بندرعباس اظهارداشت: هیات‌های مذهبی در عزاداری‌ها نیاز به هر ۲ بال شور و شعور حسینی دارند چرا که ترک یکی از این ۲ به ضرر اسلام است.

عبادی زاده یادآورشد: هیات‌های عزاداری برای تبیین قیام و حقایق مکتب امام حسین(ع) باید به طور حتم از حضور روحانیان و مبلغان دینی در جلسات عزاداری خود استفاده کنند.

وی ابرازداشت: ماه محرم درواقع سفره بابرکتی است که خداوند آن را برای بندگانش گسترانده است و هرکس به اندازه وسعش می‌تواند از این سفره الهی بهره بگیرد.

عبادی زاده به هیات‌های مذهبی، مداحان وشاعران آئینی گفت: خودتان و کارهایتان را دست کم نگیرید چرا که خدا به شما لطف و عنایت کرده است.

وی ادامه داد: اهل بیت(ع) ستارگان فروزانی هستند و تنها بزرگان دینی و کسانی که دستگاه و مکتب آن‌ها را خوب می‌شناسند، قدرشان را می دانند.

محرم سرنوشت اسلام را رقم زد

محرم، فرصت‌ها و تهدیدها

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: ماه محرم ماهی است که به نوعی سرنوشت اسلام را رقم زده است و عزتی که بعد از حادثه کربلا (در طول ۱۴۰۰ سال) پیدا کرد نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

احمد مرادی افزود: ماه محرم ماه استثنایی، ویژه و کم نظیر است و باید از خدا بخواهیم که توفیق دهد بتوانیم این ماه را به خوبی درک کنیم.

وی بیان داشت: هیات‌های عزاداری نیاز به حمایت و پشتیبانی دارند و ما نیز در حد بضاعت‌مان با هماهنگی خوبی که با سازمان تبلیغات اسلامی هرمزگان داریم، به این هیات‎ها کمک می‌کنیم.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندرخمیر و بوموسی درمجلس شورای اسلامی یادآورشد: هیات‌های عزاداری و مداحان سراسر وجود و هستی‌شان را صرف مکتب اهل بیت(ع) و امام حسین (ع) کرده اند که این فرصت نصیب همگان نمی‌شود اما به طور قطع در مقابل هر فرصتی تهدیدی است و باید اماکن مذهبی را آلوده به حواشی نکنیم.

مرادی از هیات‌های مذهبی خواست که فرصت‌ها را تقویت کنند و از آن خوب استفاده کنند.

وی ابراز داشت: آیین محرم وعاشورای حسینی اکنون فراملی و فرااسلامی شده است و تمام کشورهای مسلمان نشین و حتی مسیحیت نیز عنایت خاصی به اهل بیت(ع) و مکتب امام حسین(ع) دارند و این عنایت خداست که مکتب اسلام به عنوان دین برتر را به سرانجام برساند.

قرآن محوریت هیات‌های مذهبی باشد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان گفت: باید اصل و اساس هیات‌های مذهبی با محوریت قرآن باشد و اهمیت دادن به قرآن خوانی و معارف قرآنی در اولویت باشد.

عباس میرزاد افزود: هیات‌های مذهبی باید سیاسی باشند نه سیاست زده و سیاستی را در پیش بگیرند که منطبق بر قرآن و سیره اهل بیت(ع) باشد.

وی بیان داشت: بنا و محتوای سخنرانی‌های عالمان و مبلغان دینی و مداحی‌ها نیز گسترش ارزش‌های قرانی و آرمان‌های اهل بیت(ع) باشد و در نوحه خوانی باید مضامین اسلامی گنجانده شود.

معاون استاندار هرمزگان اظهارداشت: پیوند بین منطق وعاطفه از دیگر ویژگی‌هایی است که باید مداحان آن را رعایت کنند چرا که بارها تاکید شده اساس اسلام بر پایه منطق است.

میرزاد ادامه داد: هدف از مداحی و منبر رفتن نیز در واقع آشنا ساختن پا منبری‌ها با اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) باشد.

محرم نقطه وحدت اسلام است

محرم، فرصت‌ها و تهدیدها

رییس ستاد اقامه نماز هرمزگان نیز گفت: ماه محرم، نقطه وحدت اسلام است وهمه تلاش دشمن نیز این است که نقطه اصلی وحدت یعنی همان رهبریت نظام را مورد خدشه قرار دهد اما ایران کشوری اسلامی است و نمی‌گذاریم به ارزش‌هایمان آسیب وارد شود.

حجت الاسلام محمد حسن فروزان نژاد افزود: ازهمه هیات‌های مذهبی، مداحان و شاعران آئینی خواستاریم که در ماه محرم و صفر به بحث قرآن و عترت و وحدت بیش از پیش توجه کنند و در دهه عاشورا و عزاداری نگذاریم به نماز آسیب وارد شود چرا که ریشه اصلی زندگی ما همین نماز است.

وی بیان داشت: محرم یک فرصت برای صعود پیدا کردن در محضر عترت و قرآن است و عزاداری‌ها باید بوی قرآن و عترت بگیرد.

امام جمعه موقت بندرعباس اظهارداشت: همه شاخص‌ها و نگاه‌های ما باید به سمت امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) است چرا که اسلام با تلاش پیغمبر اکرم(ص) شکل گرفت و با ایثار و گذشت امام حسین(ع) باقی ماند.

فروزان نژاد گفت: غدیر آغاز عترت است که تکمیل آن هم در عاشورا شکل می‌گیرد و لذا این فرصت محرم و عاشورا فرصت عرضه دین و اخلاص در دنیاست.

وی درپایان از هیات‌های عزاداری خواست: در ظهر عاشورا در خیابان‌های شهر صدای اذان پخش شود و مردم هم به صورت دست جمعی اذان بگویند و نماز بخوانند که این می‌تواند علیه فساد و فسادگران یک هشدار باشد.

زدون آسیب‌های مذهبی با همت هیات‌ها عزاداری مقدور است

محرم، فرصت‌ها و تهدیدها

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان در این آیین گفت: آسیب‌هایی درهیات‌های عزاداری وجود دارد که نیاز و ضرورت است آن‌ها را شناسایی کنیم و درصدد رفع و زودن آن‌ها برآییم.

حجت الاسلام علی اکبر انصاری راد افزود: زدودن آسیب‌های مذهبی نیز جز با همت هیات‌های عزاداری و مداحان امکان پذیر نخواهد بود.

وی بیان داشت: برای زدودن آسیب‌های عزاداری باید از وجود عالمان دینی و مبلغان اعزامی نیز در هیات‌ها استفاده کنیم و مردم آموزش خانواده و بیانیه گام دوم انقلاب را از عالمان دینی مطالبه کنند.

این مسوول ازهیات‌های عزاداری خواست از آلات لهو و لعب به جز طبل و سنج، آلودگی صوتی، اشعار غنایی، مسدود کردن خیابان‌ها، پرهیز از اسراف و تبذیر، از نصب تمثال‌های منتسب به امامان اطهار(ع) جلوگیری کنند و بر استفاده از جوانان ونوجوانان، احیای فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، نماز جماعت اول وقت، نماز ظهر عاشورا و رعایت نکات ایمنی تاکید کرد.

انصاری راد گفت: محرم یک فرصت و ظرفیت بزرگی برای تبیین قیام امام حسین(ع) است؛ چرا که اباعبدالله حسین در راستای احقاق حقوق، ایجاد عدالت و شناساندن دین مبین اسلام و فرهنگ ناب محمدی و برای شناساند چهره کریحه یزید به جامعه، دست به قیام زده است.

وی ابرازداشت: جامعه ای موفق است که در مقابل شور حسینی به شعور حسینی نیز بپردازد و برقراری اقامه نماز اول وقت و امربه معروف ونهی از منکر جز مطالباتی است که باید هیات‌های عزاداری به آن بپردازند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان یادآورشد: هیات‌های عزاداری می‌توانند جهت دریافت موادغذایی برای نذر و نذورهای خود به شورای هیات‌های مذهبی شهر خود مراجعه کنند و شوراها نیز به سازمان صنعت، معدن و تجارت درخواست دهند.

انصاری راد ادامه داد: باتوجه به اعتبارات محدود بودجه ای اهدای پرچم و کتیبه به همه هزار و ۶۰۰ هیات مذهبی هرمزگان مقدور نیست اما برای برخی از هیات‌های فعالی که از قبل درخواست دادند می‌توانند از روز شنبه نهم شهریورماه برای گرفتن این هدایا اقدام کنند.

وی افزود: هیات‌های مذهبی وابسته به دولت نیستند بلکه خودجوش و مردمی بوده و رمز مانایی و ماندگاری آن‌ها نیز همین است.

هزار و ۶۰۰ هیات مذهبی در هرمزگان شناسایی و ساماندهی شده است.

۷۱۹۵/۶۰۴۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار