قشم نگینی بر خلیج فارس


قشم نگینی بر خلیج فارس

بندرعباس-ایرنا- فاطمه دژگانی نویسندگی کتاب «قشم نگینی بر خلیج فارس» را بر عهده داشته که در 396 صفحه و 3 هزار نسخه به تصویرگری احمد بازماندگان قشمی، توسط انتشارات سیروان به چاپ رسیده است.

کتاب «قشم نگینی بر خلیج فارس» به موضوعاتی شامل، دوره هخامنشی، سابقه سکونت تاریخی، آثار ساسانیان، بهداشت و درمان، بیماریها، آموزش و پرورش و مدارس، دانشگاه ها، برگزاری همایش ها، کارگاه های آموزشی و فعالیت های ادارات دولتی و شرکت های خصوصی در جزیره قشم پرداخته است.

نویسنده در این کتاب سعی کرده فرهنگ، رسوم، عقاید، غذاها، دین، مذهب، مساجد، تکایا و مسائل دیگری مربوط به جزیره قشم را معرفی کند.

نویسنده در پیشگفتار این کتاب آورده شده: قشم یک تکه از خاک ایران که در دل آبهای نیلگون خلیج فارس آرمیده، در این شهر آثاری از زمان پارسیان، هخامنشیان، ساسانیان و مادها فراوان است که البته این پژوهش به عهده باستان شناسان است.

چون بنده یک ایرانی و یک جنوبی و شهروند قشمی هستم، خیلی دلم می خواسته که این شهر را آن طوری که واقعا بوده در گذشته و در حال حاضر هست، به هموطنان خود بشناسانم.

البته این یادداشت ها متن کاملی نیست و حکایت همچنان ادامه خواهد داشت ولی جمع آوری خاطرات از دل مردان و زنان مسن شهر قشم است که حداقل سن آنها ۸۰ و حداکثر ۱۲۰ سال و آنها هم از سینه های مادر و مادربزرگ و پدربزرگهایشان می گویند.

درباره نویسنده

فاطمه دژگانی، اهل جزیره قشم در استان هرمزگان و متولد سال ۱۳۱۵، معروف به مادر این جزیره است که ۲۳ دی ماه ۹۷ در سن ۸۲ سالگی پس از تحمل مدت ها بیماری درگذشت.

او کتاب های دیگری شامل، قشم نگینی بر خلیج فارس، زنان پیام آور عاشورا، چیستان در جنوب، باورهای سینه به سینه عقاید مردم، خمیر بهشت گمشده، سفیر عشق قشم سردار شهید غلام شاه ذاکری، شاعران مشاهیر هرمزگان و آنچه بر ما گذشت ۳۶ داستان حقیقی را به نگارش درآورده است.

۹۹۴۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق