4 نوع بازی فکری برای تقویت ذهن و روابط اجتماعی


4 نوع بازی فکری برای تقویت ذهن و روابط اجتماعی

همه می‌دانیم که بازی‌ها فقط برای سرگرمی و تفریح یا وقت تلف کردن و لحظاتی شاد خلق کردن نیستند. بازی‌ها نقش مهمی در تقویت ذهن و حافظه دارند. بازی‌ها به نوعی ورزش ذهن ما هستند. نوشته 4 نوع بازی فکری برای تقویت ذهن و روابط اجتماعی اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

همه می‌دانیم که بازی‌ها فقط برای سرگرمی و تفریح یا وقت تلف کردن و لحظاتی شاد خلق کردن نیستند. بازی‌ها نقش مهمی در تقویت ذهن و حافظه دارند. بازی‌ها به نوعی ورزش ذهن ما هستند.

بسیاری از بازی‌های فکری روشی برای افزایش مهارت‌های ذهنی محسوب می‌شوند و می‌توانند روی توسعه روابط فردی و اجتماعی تاثیرگذار باشند.

بازی‌های فکری عموما باعث می‌شوند تا در ذهن خود برنامه‌ریزی کنید، نقشه بکشید و تلاش کنید، اطلاعاتی را به خاطر بسپارید که در شکست دادن حریفان به کمک‌تان می‌آیند. هنگامی که از حافظه و ذهن خود به اندازه کافی کار بکشید؛ دیگر نگران سال‌های پیری، فراموشی، اختلالات حافظه و مشکلات دیگر نخواهید بود.

یکی از مهم‌ترین مزایای بازی‌های فکری، تقویت مهارت‌های شناختی است. مهارت‌های شناختی همان مهارت‌هایی است که باید برای پردازش افکارتان داشته باشید. توانایی در یادگیری و حل مسئله که چه کودک و چه بزرگسال به آن نیاز داریم. برای بهبود زندگی، تصمیم‌گیری و خوب اندیشیدن به مهارت‌های شناختی نیاز داریم.

بازی‌های فکری زیادی در اطراف ما وجود دارد. غالب این بازی‌ها می‌توانند تمرینی برای افزایش مهارت‌های ذهنی و تقویت حافظه باشند ولی ۴ نوع بازی فکری مشخص می‌توانند در هر زمان و مکانی و برای هر فردی در هر سنی بسیار سودمند باشند:

۱- بازی‌های کارتی

4 نوع بازی فکری برای تقویت ذهن و روابط اجتماعی

به مجموعه بازی‌هایی گفته می‌شود که با تعدادی کارت انجام شده و معمولا دو یا چند نفره هستند. در این بازی‌ها، افراد باید فردی یا گروهی با دیگران رقابت کنند. بازی‌های فکری در انواع و اقسام زیادی هستند که هریک از ما می‌توانیم چند نمونه آن‌ها را نام ببریم.

به طور مشخص، بازی‌های کارتی باعث افزایش صمیمیت و ارتباطات ما می‌شوند. این نوع بازی‌ها نه تنها می‌توانند حافظه ما را تقویت کنند؛ باعث شکل‌گیری جمع‌های خانوادگی و دوستانه صمیمی و شادی می‌شوند که هر فردی با هر سن و توانایی در آن‌ها شرکت می‌کند.

۲- بازی‌های رومیزی

4 نوع بازی فکری برای تقویت ذهن و روابط اجتماعی

این بازی‌های غالبا دارای یک صفحه بوده که روی یک میز یا سطح صافی پهن شده و افراد دور آن جمع می‌شوند. بازی شطرنج، مار و پله، منچ، تخته نرد و ده‌ها بازی دیگری که می‌شناسیم در این نوع بازی‌های فکری قرار می‌گیرند.

این بازی‌ها هم برای مغز ما مفید هستند؛ ایجاد شادی و نشاط کرده و از همه مهم‌تر در توسعه مهارت‌های شناختی ما نقش‌آفرین هستند. بازی‌های فکری رومیزی نقش ویژه‌ای در جلوگیری از بروز مشکلات ذهنی در دوران پیری و کهن‌سالی دارند. بازی مانند شطرنج دشمن شماره یک آلزایمر و زوال عقل است.

جالب است بدانید که این نوع بازی‌های در تنظیم فشار خون، به آرامش رسیدن روحی و روانی، کاهش تنش و استرس هم بسیار مفید هستند.بت

۳- بازی‌های معمایی، تستی و هوش

4 نوع بازی فکری برای تقویت ذهن و روابط اجتماعی

غالبا در این بازی‌ها باید یک سری معماها را حل کرده، گزینه‌هایی انتخاب کنید و هوش خود را بسنجید. به طور مشخص، برای انجام این بازی‌ها باید فکر کنید و ذهن را به کار بیندازید. حل جدول یکی از بازی‌های هوشی شناخته شده است. این بازی‌ها می‌توانند روی کاغذ و در فضای فیزیکی باشند یا با اسمارت‌فون و کامپیوتر انجام شوند.

بازی‌های معمایی و هوشی بهترین ابزار برای یادگیری و تمرین تفکر حل مسئله هستند. تقویت قدرت تصمیم‌گیری، افزایش میزان صبر، حوصله، توانایی سازماندهی و منظم کردن افکار از جمله رهاوردهای بازی‌های فکری به این سبک است.

همین‌طور، بازی‌های تستی و معمایی باعث افزایش ضریب هوشی می‌شوند. اکر تمایل دارید ضریب هوشی (IQ) خود را افزایش دهید؛ باید سراغ بازی‌های معمایی و فکری بروید. این بازی‌ها قدرت استدلال و تحلیل شما را هم تقویت خواهند کرد.

۴- بازی‌های ساختنی

4 نوع بازی فکری برای تقویت ذهن و روابط اجتماعی

بازی‌های ساختنی مانند پازل یا لِگو فقط مختص کودکان نیستند و اتفاقا برای بزرگسالان و میانسالان بیشتر مفید خواهند بود. بازی‌های ساختنی یکی از بهترین نوع بازی‌های فکری برای پرورش ذهن و تقویت حافظه هستند.

این سبک بازی‌ها باعث افزایش اعتماد به نفس شده و در کاهش استرس‌ها و هیجان‌ها بسیار مفید هستند. هنگامی که با مشکلات روبرو می‌شوید و در یک فضای هیجانی، پر تنش و پر فشار قرار می‌گیرید؛ بهترین راه‌حل برون‌رفت از این وضعیت، بازی‌های ساختنی هستند.

افزون بر این، تحقیقات نشان می‌دهد این بازی‌ها در خوش‌خلقی و بهبود روحیه تاثیرگذار هستند که نتیجه همان کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس است. همین‌طور که دارید چیزی را می‌سازید یا تکمیل می‌کنید و لذت می‌برید؛ استدلال دیداری خود را نیز تقویت خواهید کرد. برای موفقیت در بازی‌های ساختنی باید در قطعات مختلف بازی، پازل یا غیره دقیق شوید. این دقت نظر، استدلال بصری یا دیداری را افزایش می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه معما و هوش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم