500 میلیارد ریال اعتبار برای طرح های آبخیزداری در خراسان رضوی اختصاص یافت


500 میلیارد ریال اعتبار برای طرح های آبخیزداری در خراسان رضوی اختصاص یافت

مشهد- ایرنا- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: براساس دستور رهبر معظم انقلاب امسال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان خراسان رضوی 500 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته و توزیع شد.

محمود روشندل در آخرین روز از هفته دولت در مراسم افتتاح بند خاکی روستای موشک از توابع بخش کوهسرخ کاشمر افزود: پارسال از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‎های آبخیزاری و آبخوانداری کشور اعتباراتی در نظر گرفته شد که در همین خصوص ۲۸۷ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای پروژه‌هایی در سطح استان در نظر گرفته شد و در ۵۶ حوزه برنامه‌ریزی شد.

وی ادامه داد:پارسال حدود ۱۱۳ پروژه مکانیکی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و استانی انجام شده که در این راستا هشت هزار هکتار عملیات احیاء و پوشش گیاهی صورت گرفت.

او عنوان کرد: در هر حوزه‎ای که طرح‎های آبخیزداری اجرا شد به رغم بارندگی، روان آب‎ها در بالادست کنترل و خسارتی در پائین دست وارد نشد و از سویی چون در حوزه‌هایی که طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری صورت نگرفته آب به علت تغییر نوع بارش‌ها و شدت بیشتر در مدت زمان کم بدون استفاده از محدوده خارج می‌شد به همین دلیل در گذشته اعتبار خوبی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری در نظر گرفته شد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با بیان اینکه تغییر اقلیم، خشکسالی‌ها و تغییر نوع بارش‌ها موجب شده بارش‌ها در مدت زمان کم اما با شدت بسیار بیشتر باشداظهار داشت: به رغم اینکه شدت بارش‎ها موجب ایجاد روان آب‎ها و سیلاب می‎شود اما بدون استفاده ازمحدوده حوزه‎ها خارج می‎شوند و در پائین دست خسارت بسیاری را به تاسیسات، بخش کشاورزی و زیرساخت‎ها وارد می‎کنند.

روشندل افزود: اجرای طرح‎های آبخیزداری و آبخوانداری در حوزه کوهسرخ موجب شد تا روان‎آبها را در بالادست کنترل و به سیلاب فرصت نفوذ ندهیم و ضمن احیاء پوشش گیاهی در عرصه بالادست با کنترل روان آب‌ها و سیلاب‌ها در قالب اجرای طرح‎های آبخیزداری از جمله بندهای خاکی، سنگ ملاتی، بند گابیونی و کنترل سیلاب‌ها موجب تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی به خصوص قنوات شویم.

وی عنوان کرد: بند خاکی روستای موشک یکی از طرح‎های آبخیزداری است که اعتبارات آن از محل صندوق توسعه ملی سال ۹۷ تامین و اجرا شده است.

روشندل هدف از اجرای بند روستای موشک را کنترل روان‌ آب ها و سیلاب‌ها در بالادست بند عنوان و ابراز کرد: این بند موجب شد آب دهی قنات از یک لیتر به چهار لیتر بر ثانیه افزایش یابد.

وی افزایش آبدهی قنات در سالهای آینده را ناشی از اجرای این بند دانست و افزود: ضمن اینکه اجرای این پروژه موجب تثبیت اشتغال در مناطق روستایی و جلوگیری از مهاجرت می‎شود بستر مناسبی برای زندگی روستائیان با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در سطح حوزه‎ها به وجود می‎آید.

روشندل گفت: بند روستای موشک در هر مرحله از سیلاب ۱۵۰ هزار متر مکعب را ذخیره و به سفره‌های آب زیر زمینی نفوذ می‎دهد که موجب افزایش آبدهی قنات می شود.

وی بیان کرد: سرریز بند خاکی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی سال ۹۸ در نظر گرفته شده که به زودی اجرا می‌شود، علاوه براین مبلغ بیش از ۱۲ میلیارد ریال برای دیگر پروژه‎های شهرستان کاشمر در نظر گرفته شده که اجرا می‎شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با اشاره به اجرای طرح‌ مدیرت جامع حوزه‎های آبخیز در سطح کشور، مشارکت و همراهی مردم در اجرای پروژه‎های آبخیزداری را مهم دانست و گفت: ما تا مرحله اجرا پیش می‎رویم و حفظ، نگهداری و بهره‌برداری از پروژه برعهده مردم است که هرچه در حفظ عرصه بالادست بیشتر تلاش شود عمر مفید سازه ها بیشتر خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


محمد صادقی بازیگر جنجالی از ایران مهاجرت کرد