اعتیاد به خرید، نشانه‌ای مدرن و شیک از فقر فرهنگی


اعتیاد به خرید، نشانه‌ای مدرن و شیک از فقر فرهنگی

در بعضی موارد مشکلات مالی ما ناشی از عدم مدیریت صحیح هزینه‌های زندگی است و یکی از محصولات عصر جدید فرهنگ مصرف‌گرایی و در شکل افراطی، اعتیاد به خرید است. اکثر اعتیاد‌ها تاثیری جدی بر روی امور مالی دارند، اما اعتیاد به خرید همیشه و قطعاً به ضررهای جدی مادی می‌انجامند؛ چرا که این نوع اعتیاد بنیان مالی زندگی فرد را نشانه می‌گیرد.

به گزارش فانوس، اکثر ما هر از چند گاهی دچار مشکلات مادی می‌شویم. از مواردی که باعث مشکلات موقت مالی می‌شوند می‌توان به موقعیت نامناسب شغلی، پشت سر گذاشتن تغییرات مهم در زندگی از جمله ازدواج و شروع خانواده، از کار بیکار شدن و مواجه شدن با وقایع غیرمنتظره زندگی مانند مریضی و مرگ عضوی از خانواده اشاره کرد. اما گاهی اوقات مشکلات مالی طولانی مدت هستند و دلایل آن‌ها عمیق‌تر و راه حل‌هایشان ریشه‌ای‌تر است، زیرا نیازمند تغییر سبک زندگی هستند. یکی از این دلایل «اعتیاد به خرید» است.

اعتیاد به خرید، نشانه‌ای مدرن و شیک از فقر فرهنگی

اعتیاد و مشکلات مادی
اکثر اعتیاد‌ها تاثیری جدی بر روی امور مالی دارند. در واقع، مشکلات مالی به عنوان نشانه احتمالی اعتیاد به مصرف مواد و قماربازی بی‌اختیار قلمداد می‌شوند. اگر چه اعتیاد به الکل، مواد مخدر و اینترنت همگی ضررهای قابل‌توجه مادی را، چه از لحاظ مالی و یا چه از لحاظ زمانی در پی‌ دارند، اما اعتیاد به قمار یا شرط‌بندی و اعتیاد به خرید همیشه و قطعاً به ضررهای جدی مادی می‌انجامند؛ فقط به این دلیل که این دو نوع اعتیاد بنیان مالی زندگی فرد معتاد را نشانه می‌گیرند. بدون پول، قماری اتفاق نمی‌افتد و خرید نیز امکان‌پذیر نیست.

چگونه «انکار» افراد ولخرج را معتاد نگه میدارد
انکار در میان افراد معتاد، حال معتاد به هر چیزی، امری طبیعی است. اصولاً انکار راهی است که با استفاده از آن شما حقیقت اعتیاد خود را از خود مخفی می‌کنید. انکار اشکال گوناگونی دارد، از بهانه‌گیری، سرزنش دیگران و سرزنش شرایط خارج از کنترل گرفته تا فریب خود که در حال گذار هستید و شرایط تغییر می‌کند. از انکار به عنوان حربه‌ای برای پنهان کردن اعتیاد از دیگران، جلوگیری از مواجهه با واقعیت معتاد بودن و همچنین نادیده گرفتن ادامه مشکلات مالی تا زمان غلبه بر اعتیاد استفاده می‌شود.

اعتیاد به خرید، نشانه‌ای مدرن و شیک از فقر فرهنگی

افراد ولخرج معمولاً دیگران را بر اساس دلایل مختلف برای مشکلات مالی خود سرزنش کنند. آن‌ها ممکن است همسر خود را برای مدیریت مالی ضعیف مقصر بدانند، ممکن است فرزندان خود را به دلیل داشتن نیازهای مادی زیاد سرزنش کنند و یا حتی شرایط بد روحی خود را مقصر ولخرجی خود بدانند.

مشکلات مادی را می‌توان تقصیر شرایطی که از کنترل شما خارج است نیز انداخت. برای مثال فصل زمستان است و شما به یک کت نیاز مبرم دارید. اما آیا واقعاً به ۵ تا ۱۰ کت نیاز دارید؟ خیر، شما نیازمند یک یا حداکثر دو کت هستید؛ اما یک فرد معتاد به خرید می‌تواند هر دفعه به بهانه هوای سرد، خرید کت‌های بیشتر و بیشتر را توجیه کند.

اعتیاد به خرید، نشانه‌ای مدرن و شیک از فقر فرهنگی

یک فرد معتاد به خرید حتی ممکن است اعتیاد خود را به قیمت و هزینه اقلام خریداری شده نیز ارتباط دهد، صرف نظر از اینکه این اقلام را نه از سر نیاز واقعی بلکه به خاطر داشتن حس بهتر و یا بهانه‌های واهی مکرر خریداری می‌کند. بعضی از معتادان به خرید، تخفیفات، تبلیغات، صنعت مد و یا چشم و هم چشمی را دلیل ولخرجی خود می‌دانند. نهایتاً، این تنها حربه‌ای است برای فرار از قبول مسئولیت اعمال خود.

مشکلات مالی خود را تحت کنترل خود درآورید
مانند همه اعتیادها راه حل مشکلات مالی معتادان به خرید و افراد ولخرج ساده ولی در عین حال مشکل است. شما احتیاج دارید تا مسئولیت کامل اعمال خود و عواقب آن‌ها را به عهده بگیرید. همچنین باید با نظارت و تصمیم گیری دقیق درباره هزینه کردن پول خود، اعمال خود را تحت کنترل خود در بیاورید.

اعتیاد به خرید، نشانه‌ای مدرن و شیک از فقر فرهنگی

برخلاف اعتیاد به الکل و مواد مخدر، هیچ راهی وجود ندارد که از پول و نیاز به خرید دوری کرد. ممکن است تا رسیدن به این مرحله نیازمند دوری کامل از خرید و پول خرج کردن باشید. بنابراین می‌توانید از شخص دیگری بخواهید تا مسئولیت خرید ملزومات اساسی زندگی شما را بر عهده بگیرد تا زمانی که به اندازه کافی از خرید و پول خرج کردن دور بوده باشید. اما دیر یا زود، احتیاج به تدوین برنامه‌ای برای پول خرج کردن خود دارید که به شما امکان کنترل کامل میزان و موضوع هزینه ها را خواهد داد.

مترجم: فرید ناهید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق