هشدار شورای عالی صلح افغانستان درباره مذاکرات مستقل با طالبان


هشدار شورای عالی صلح افغانستان درباره مذاکرات مستقل با طالبان

تهران - ایرنا- رییس شورای عالی صلح افغانستان در یک همایش انتخاباتی در تالار لویه‌جرگه در شهر کابل از احتمال شروع مذاکرات مستقل احزاب سیاسی با طالبان به دولت این کشور هشدار داد.

محمد کریم خلیلی که رهبری حزب وحدت اسلامی را نیز بر عهده دارد، در مراسم حمایت این حزب از دسته انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به ریاست عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی ، گفت که خواستار پایان جنگ و برقراری صلح در کشور است و از پیشرفت‌های صورت گرفته در این زمینه استقبال می‌کند.

او ضمن تأکید بر ضرورت داشتن یک راهکار شفاف و عادلانه در خصوص صلح، افزود که برای رسیدن به صلح پایدار باید هیأت گفت‌وگوکننده صلح، جامع و متشکل از نمایندگان تمامی گروههای سیاسی، اجتماعی و قومی افغانستان باشد. او گفت که هر گاه چنین راهکاری وجود نداشته باشد و همه مردم خود را شریک صلح احساس نکنند، صلح پایدار و باعزت در کشور تأمین نخواهد شد.

رییس شورای عالی صلح و رهبر حزب وحدت اسلامی خاطرنشان کرد که اگر تلاش بر این باشد که هیأت گفت‌وگوکننده صلح فقط از ارگ ریاست جمهوری و تنها طبق خواست ارگ تشکیل شود، این یک حرکت بسیار «خام» است. خلیلی همچنین مدعی شد که ارگ ریاست جمهوری در صدد است تا بعضی از احزاب و گروه‌های سیاسی را از روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان حذف کند. او خطاب به ارگ هشدار داد که اگر کاری کند که احزاب و گروه‌های سیاسی تأثیرگذار از روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان حذف شوند، در آن حالت این احزاب و گروه‌های سیاسی خود به صورت مستقل و مستقیم با گروه طالبان وارد گفت‌وگو خواهند شد و این به نفع حکومت نیست.

خلیلی همچنین از عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی و رئیس تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی خواست که متوجه روند گفت‌وگوهای صلح باشد. او بار دیگر تأکید کرد که در گفت‌وگوهای پیش رو در اسلو، پایتخت نروژ هیأت گفت‌وگوکننده صلح باید همه گروهها و جناحهای سیاسی خود را ببینند و در آن شریک باشند.

رهبر حزب وحدت اسلامی خاطرنشان ساخت که تلاش‌های مرتبط به انتخابات ، مانع صلح و پیش‌رفت این روند در کشور نخواهد شد. او افزود: «در صورتی که مطمئن شویم صلح پایدار و عادلانه پیاده می‌شود، ما آن روز اولویت را به صلح قائل هستیم.»

رسانه های افغانستان گزارش می دهند که از سخنان روز جمعه خلیلی معلوم می‌شود که او به عنوان رییس شورای عالی صلح در جریان تشکیل هیأت گفت‌وگوکننده صلح قرار ندارد. حکومت در پنجم تیر ماه اعلام کرد که دبیرخانه شورای عالی صلح را لغو کرده است. این دبیرخانه به دنبال تأسیس وزارت دولت در امور صلح لغو شد. خود شورای عالی صلح تا کنون پا بر جا است. این شورا پیش از آن در بحث‌های مربوط به صلح شریک بود. شورای عالی صلح افغانستان، در سال ۱۳۸۹ از سوی حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین این کشور ایجاد شد. این شورا در نتیجۀ رایزنی های شرت کنندگان در جرگۀ مشورتی صلح در سال ۱۳۸۹ در کابل، ایجاد شد. هدف ایجاد این شورا، جستجوی راه حل به خشونت‌ها در افغانستان و گفت‌وگو با طالبان اعلام شده بود.

وزارت دولت در امور صلح در نهم مرداد ماه اعلام کرد که هیأت گفت‌وگوکننده دولت برای صلح با طالبان تشکیل شده است. اکنون که یک ماه از زمان اعلام این خبر گذشته است، هنوز هویت اعضای آن فاش نشده است.

این در حالی است که نهمین دور گفت و گوها بین آمریکا و طالبان از روز پنجشنبه گذشته در دوحه آغاز شده و پیش از این برخی منابع خبری ادعا کرده بودند که متن توافق بین دو طرف نهایی شده اما برخی رسانه های افغانستان به نقل از منابع آگاه می گویند که نهایی سازی این توافقنامه به علت سخنان اخیر دونالد ترمپ رئیس جمهوری آمریکا که گفته است درکار خارج کردن نیروهای امریکایی ازافغانستان عجله نخواهد کرد ، تا اندازه یی به تاخیر افتاده است.

در همین حال ، ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بامداد شنبه (امروز) گفت: ایالات متحده مذاکرات خوبی با طالبان داشته اما تاکنون هیچ توافقی صورت نگرفته است. به گزارش رویترز، ترامپ در جمع خبرنگاران در کاخ سفید افزود: هیچ توافق صلح میان آمریکا و گروه اسلام‌گرای طالبان به دست نیامده است. پیش از این نیز ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان با رد برخی اخبار رسانه‌ها اظهار کرد: طالبان با آمریکا در مذاکرات صلح به هیچ توافقی دست پیدا نکرده است.

در حالی که رسانه های افغانستان به نقل از منابع آگاه از نهایی شدن متن توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان امروز در دوحه قطر خبر دادند در عین حال گروه طالبان روز چهارشنبه اعلام کرده بود که مذاکرات این گروه با آمریکا امروز نیز ادامه دارد و دو طرف به توافق نزدیک شده اند .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جزئیات تازه از مرگ 6 کارگر در آتش سوزی شرق تهران