پارگی پرده گوش ، پارگی یا سوراخ در غشای تمپان گوش است (نام پزشکی پرده گوش). پارگی پرده گوش نیز گاهی اوقات پرده گوش سوراخ شده نیز خوانده می شود. پرده گوشی که پاره شده واقعا می تواند صدمه دیده باشد و اگر به طور معمول نمی توانید بشنوید، می تواند بسیار خطرناک باشد. خبر خوب این است که اکثر افرادی که پارگی پرده گوش دارند، سرانجام تمام شنوایی خود را به دست می آورند. در این مقاله از بخش گوش، حلق و بینی دکتر سلام به بررسی درمان پارگی پرده گوش می پردازیم.

پارگی پرده گوش؛ علل، تشخیص، علائم و درمان پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش

اگر فکر می کنید پارگی پرده گوش دارید، به پزشک مراجعه کنید. پارگی در پرده گوش می تواند باکتری ها را به گوش میانی و گوش داخلی انتقال دهد. اگر این اتفاق بیفتد، عفونت ایجاد می شود که باعث کاهش شنوایی بیشتر می شود.

بیشتر پارگی پرده گوش در طی چند هفته بهبود می یابند. با این وجود، گاهی اوقات، پزشکان برای ترمیم پارگی باید جراحی کنند.

پرده گوش چگونه کار می کند

پرده گوش یک قطعه نازک پوست مانند است که کشیده – مثل طبل – در امتداد دهانه بین کانال گوش و گوش میانی قرار دارد. صدا در قیف گوش بیرونی در مجرای گوش موج می زند و به پرده گوش ضربه می زند و باعث لرزش آن می شود. گوش میانی و گوش داخلی لرزش ها را به سیگنالی تبدیل می کند که مغز به عنوان صداها تعبیر می کند. اگر سوراخی در پرده گوش وجود داشته باشد، نمی تواند مثل همیشه همانطور که باید لرزش کند. این می تواند شنوایی فرد را بدتر کند.

پارگی پرده گوش؛ علل، تشخیص، علائم و درمان پارگی پرده گوش

واقعیت هایی درباره پارگی پرده گوش

پرده گوش (غشای تمپانی) یک لایه نازک و بیضی از بافت در اعماق کانال گوش است که به محافظت از گوش میانی و داخلی از خارج کمک می کند. از آنجا که بسیار نازک است، پرده گوش می تواند پاره یا سوراخ شود و گوش را در معرض آسیب یا عفونت قرار می دهد. علل اصلی پارگی پرده گوش عفونت گوش میانی (اوتیت مدیا) یا تروما به گوش یا سر است. در صورت مشکل در راه رفتن، تغییر در شنوایی، احساس چرخش شدید یا احساس قرار گرفتن سر شما در زیر آب، به پزشک مراجعه کنید. در صورت داشتن تب شدید، “بدترین سردرد زندگی”، بی حسی یا سوزن سوزن شدن، مشکل در صحبت کردن، استفراغ، تغییر دید و یا بیدار ماندن در شب، معالجه اضطراری لازم است. یک متخصص بهداشت و درمان می تواند با استفاده از اتسکوپ، گوش دچار پارگی را معاینه کند، که ابزاری است که از ذره بین با یک چراغ، طراحی شده برای نگاه در گوش است. آزمایش های دیگر ممکن است شامل یک تمپانوگرام (گذاشتن هوا در مقابل پرده گوش) یا یک سمعک (تست شنوایی) باشد. بیشتر اوقات، پارگی پرده گوش به خودی خود ظرف دو ماه بهبود می یابد. در صورت لزوم درمان، ممکن است داروهای ضد درد و آنتی بیوتیک ها تجویز شود. در بعضی موارد، عمل جراحی برای ترمیم پارگی ضروری است. نمی توان از همه موارد پارگی پرده گوش جلوگیری کرد، اما می توانید با درمان عفونت گوش، خطر جلوگیری از پرواز یا غواصی را در صورت داشتن سینوس یا عفونت دستگاه شنوایی فوقانی، قرار دادن چیزی در گوش خود و محافظت صحیح از گوش خود کاهش دهید. بیشتر پارگی های پرده گوش در طی دو ماه بدون علائم طولانی مدت به خودی خود بهبود می یابند. در موارد نادر، عفونت می تواند به مغز یا جمجمه گسترش یابد و نیاز به توجه فوری پزشکی دارد.

پارگی پرده گوش؛ علل، تشخیص، علائم و درمان پارگی پرده گوش

علل سوراخ شدن پرده گوش

حتماً می دانید که هنگام تمیز کردن گوش، سواب پنبه ای یا چیزهای دیگر را به داخل کانال گوش نچسبانید. اما پرده های گوش می توانند به چندین روش دچار پارگی شوند و همه آنها شامل سوراخ کردن آنها با سواب نیست.

در اینجا مواردی وجود دارد که ممکن است باعث بروز سوراخ شدن پرده گوش در نوجوانان شود:

فشار ناگهانی تغییر می کند (باروتروماس). بیشتر اوقات فشار هوا در گوش میانی و فشار در محیط در حال تعادل است. اما در برخی موارد – مانند پرواز در هواپیما، رانندگی در جاده کوهستانی یا غواصی در دریا – می تواند باعث تغییر ناگهانی فشار شود که ممکن است پرده گوش را پاره کند. صداهای بلند (تروما آکوستیک). صداهای واقعاً بلند مانند انفجار می توانند امواج صوتی تولید کنند که به اندازه کافی قوی باشند و باعث آسیب به پرده گوش شوند. خوشبختانه، این اتفاق اغلب نمی افتد. صدای بلند همچنین می تواند باعث آسیب موقتی یا دائمی به حلزون گوش شود. اشیاء خارجی. مانند سواب پنبه ای یا پین های بابی ممکن است در صورت فشار زیاد ممکن است پرده گوش شما را پاره کند. ضربه به سر. ضربه مستقیم به گوش یا صدمه شدید به سر از چیزی مانند تصادف رانندگی می تواند استخوان جمجمه را بشکند و پرده گوش را پاره کند. تروما مستقیم به پینه و مجرای گوش خارجی. سیلی زدن بر روی گوش با دست باز یا چیزهای دیگر که به گوش فشار می آورد می تواند پرده گوش را پاره کند. عفونت گوش. عفونت گوش میانی یا گوش داخلی می تواند باعث ایجاد چرک یا مایع در پشت پرده گوش شود. این می تواند باعث پارگی پرده گوش شود.

پارگی پرده گوش؛ علل، تشخیص، علائم و درمان پارگی پرده گوش

علائم پارگی پردا گوش چیست؟

اولین نشانه پارگی پرده گوش احتمالاً درد خواهد بود. این چیزی است که ممکن است شخص بعد از پارگی پرده گوش متوجه شود:

درد خفیف تا شدید که ممکن است قبل از کاهش ناگهانی پس مدت زمانی افزایش یابد ترشح از گوش که شفاف، پر از چرک یا خون است از دست دادن شنوایی زنگ زدن یا وزوز گوش سرگیجه یا سردرد (احساس اینکه اتاق در حال چرخش است) که می تواند باعث تهوع یا استفراغ شود. ضعف در عضلات صورت (این اتفاق زیاد رخ نمی دهد)

اگر علامت پارگی پرده گوش را دارید، با والدین خود صحبت کنید یا فوراً با پزشک تماس بگیرید. در صورت ادامه علائم بعد از شروع درمان پارگی پرده گوش، باید به پزشک نیز مراجعه کنید. اگرچه بیشتر پارگی ها به خودی خود بهبود می یابند.

اگر علائم شدید دارید فوراً به اورژانس بروید. نمونه هایی از علائم شدید ترشحات خونین از گوش شما، درد شدید، کاهش شنوایی در یک گوش یا سرگیجه است که باعث استفراغ می شود.

تشخیص پارگی پرده گوش

برای بررسی پارگی پرده گوش، پزشک به احتمال زیاد کانال گوش شما را با یک وسیله روشنایی به نام اتوسکوپ معاینه می کند. غالباً پزشک می تواند پارگی را ببیند و حتی ممکن است استخوانهای ریز گوش میانی را ببیند. بعضی اوقات به دلیل تخلیه مایع از گوش، بطور کامل دیدن پرده گوش دشوار است.

پزشک ممکن است آزمایشات اضافی را انجام دهد. برخی از این موارد برای چک کردن پرده گوش برای پارگی است، برخی دیگر به پزشکان کمک می کنند تا درباره کاهش شنوایی اطلاعات بیشتری کسب کنند. پزشک ممکن است از شما بخواهد که معاینه شنوایی شناسی را انجام دهید تا میزان شنوایی در نقاط مختلف را بررسی کند.

در صورت وجود ترشح مایعات از گوش، نمونه ای از مایعات در آزمایشگاه آزمایش می شود. این می تواند به پزشکان کمک کند تا تصمیم بگیرند که کدام آنتی بیوتیک برای درمان عفونت مفید است.

پارگی پرده گوش؛ علل، تشخیص، علائم و درمان پارگی پرده گوش

درمان پارگی پرده گوش چیست؟

معمولاً پارگی پرده گوش در طی چند هفته و بدون هیچ گونه درمانی، به خودی خود بهبود می یابد. در حالی که پرده گوش در حال بهبود است، تسکین دهنده درد بدون نسخه می تواند به سهولت هرگونه درد کمک کند. از متخصص بهداشت بخواهید که یک از داروهای تسکین دهنده دردی که برای شما مناسب است را تجویز نمایند.

برای جلوگیری از عفونت (یا درمان هرگونه عفونت موجود)، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند. آنتی بیوتیک ها معمولاً قرصی هستند که شما می بلعید، اما بعضی اوقات می تواند قطره گوش باشد.

در اینجا سه ​​مورد برای جلوگیری از انجام عمل در صورت پارگی پرده گوش وجود دارد:

هرگز از قطره های گوش بدون نسخه استفاده نکنید مگر اینکه پزشک به طور خاص به شما بگوید. در صورت وجود پارگی در پرده گوش، برخی از انواع قطره گوش می توانند وارد گوش میانی یا حلزون گوش شوند و مشکلاتی ایجاد کنند. از ریختن آب در داخل کانال گوش خودداری کنید. پزشک ممکن است توصیه کند که در حین انجام فعالیتهای آبی، گوش خود را خشک نگه دارید تا در هنگام بهبودی پرده گوش از ایجاد عفونت جلوگیری شود. این کار می تواند با قرار دادن آرام بند ضد آب یا توپ پنبه ای که با ژله نفتی در گوش شما هنگام دوش گرفتن یا استحمام قرار دارد، به آرامی انجام شود. گوش خود را تمیز نکنید و بینی خود را به زور تخلیه نکنید. صبر کنید تا پرده گوش شما به طور کامل بهبود یابد.

اگر گوش خود به خودی خود بهبود نیابد، یک متخصص گوش (گوش و حلق و بینی) ممکن است یک لاله گوش را توصیه کند. در طی این روش، پزشک یک تکه کاغذ را روی سوراخ قرار می دهد. ممکن است پزشکان چندین بار این عمل را انجام دهند تا زمانی که پرده گوش کاملاً بهبود یابد.

در صورت عدم موفقیت سایر روش های درمانی، متخصص گوش و حلق و بینی ممکن است مجبور به انجام نوعی جراحی باشد که به عنوان جراحی تمپانوپلاستی شناخته می شود. جراح یک تکه کوچک از بافت را به شما متصل می کند تا پارگی را در گوش شما ببندد.

پارگی پرده گوش؛ علل، تشخیص، علائم و درمان پارگی پرده گوش

آماده شدن برای قرار ملاقات با پزشک برای درمان پارگی پرده گوش

اگر علائم یا نشانه های پارگی پرده گوش دارید، احتمالاً با مراجعه به پزشک خانواده یا پزشک عمومی شروع می کنید. با این حال، پزشک ممکن است شما را به یک پزشک در اختلالات گوش، بینی و گلو (گوش و حلق و بینی) (پزشک گوش و حلق و بینی) یا متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع دهد.

در اینجا برخی موارد به شما کمک می کند تا برای قرار ملاقات خود آماده شوید.

آنچه شما می توانید انجام دهید

قبل از موعد لیستی تهیه کنید که می توانید با پزشک خود به اشتراک بگذارید. لیست شما باید شامل موارد زیر باشد: علائمی که تجربه می کنید، از جمله مواردی که به نظر می رسد ارتباطی با کم شنوایی، ترشح مایعات یا سایر علائم مربوط به گوش داشته باشد. وقایع مرتبط با مشکلات گوش شما، مانند سابقه عفونت گوش، صدمات اخیر یا مسافرت هوایی اخیر داروها، از جمله ویتامین ها یا مکمل هایی که مصرف می کنید

سؤالاتی که از پزشک خود دارید

اگر فکر می کنید علائم یا نشانه های پارگی پرده گوش دارید، ممکن است بخواهید از پزشک خود سؤالات زیر را بپرسید.

آیا من دچار پارگی پرده گوش شده ام؟ چه چیز دیگری می تواند باعث کم شنوایی و علائم دیگر شود؟ اگر من پارگی پرده گوش دارم، برای محافظت از گوشم در طی فرایند بهبودی چه کاری باید انجام دهم؟ چه نوع قرارهای پیگیری لازم خواهم داشت؟ در چه مقطعی باید درمان های دیگر را در نظر بگیریم؟ از پرسیدن سؤالات دیگری که دارید دریغ نکنید.

از پزشک چه انتظاری دارید

احتمالاً پزشک شما سؤالاتی از شما خواهد پرسید ، از جمله:

چه زمانی برای اولین بار این علائم را تجربه کردید؟ آیا علائمی مانند سردرد یا سرگیجه دارید؟ آیا شما عفونت گوش دارید؟ آیا شما در معرض صداهای بلند قرار گرفته اید؟ اخیراً شنا یا غواصی کرده اید؟ اخیراً پرواز کرده اید؟ آیا مصدومیت سر دارید؟ آیا برای تمیز کردن آن چیزی در گوش خود قرار داده اید؟

کاری که می توانید انجام دهید

اگر فکر می کنید پرده گوش پاره شده دارید، مراقب باشید گوش های خود را خشک نگه دارید تا از عفونت جلوگیری شود. حمام نکنید برای اینکه در هنگام حمام گرفتن یا شنا کردن آب به گوش وارد می شود،از گوشواره سیلیکونی ضد آب استفاده کنید و یا یک توپ پنبه ای پوشیده از ژله نفتی را در گوش خارجی خود قرار دهید.

قطره های دارویی را در گوش خود نریزید، مگر اینکه پزشک آن را به طور خاص برای عفونت مربوط به پارگی پرده گوش شما تجویز کند.

پارگی پرده گوش؛ علل، تشخیص، علائم و درمان پارگی پرده گوش

جلوگیری از پارگی پرده گوش

بعضی اوقات شما نمی توانید از پارگی پرده گوش جلوگیری کنید (مثلاً وقتی پرده گوش به دلیل عفونت پارگی دارد). اما بسیاری از پارگی های پرده گوش 100٪ قابل پیشگیری هستند.

برای اینکه احتمال پارگی بسیار بعید باشد:

در صورت مشاهده هرگونه علائم عفونت گوش، فوراً با پزشک تماس بگیرید. هرگز چیزی را به گوش خود وارد نکنید، حتی برای تمیز کردن آن. اگر چیزی در گوش شما گیر کرده است، آن را توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خارج کنید – سعی نکنید آن را در خانه بیرون بیاورید زیرا این ممکن است به گوش شما آسیب برساند. در صورت ابتلا به سرماخوردگی یا سینوس، سعی کنید از پرواز در هواپیما خودداری کنید. اگر مجبور به پرواز هستید در هنگام برخاستن و فرود آمدن مقداری آدامس جوید. همچنین می توانید با خمیازه کشیدن یا بلعیدن فشار در گوش های خود را یکسان کنید. اما سعی نکنید که در هنگام بسته شدن سوراخ گوش، ترفند دمیدن بینی خود را امتحان کنید. پزشکان این را توصیه نمی کنند. اگر قصد دارید به غواصی بروید، حتما یاد بگیرید که چگونه فشار را در گوش خود مساوی کنید. در صورت ابتلا به عفونت گوش، عفونت سینوس یا سرماخوردگی، غواصی نکنید. پارگی پرده گوش در ابتدا نمی تواند خطرناک باشد، بنابراین به یاد داشته باشید که بهبودی به خودی خود می تواند انجام شود. اما اگر شما هنوز هم می خواهید می توانید به پزشک مراجعه کنید و مشاوره صحیحی در مورد چگونگی تحقق این امر دریافت کنید.

آیا ممکن است شخص با پارگی پرده گوش پرواز کند؟

پرواز با هواپیما در هنگام داشتن پارگی پرده گوش ایمن است. با این حال، اگر اخیراً برای ترمیم پارگی پرده گوش جراحی کرده اید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند تا بهبودی کامل، پرواز نکنید.

جراحی پارگی پرده گوش چگونه انجام می شود؟

اگر پرده گوش شما پاره شده باشد و در عرض چند هفته بهبود نیابد، ممکن است شما نیاز به عمل جراحی داشته باشید تا پارگی پرده گوش خود را ترمیم کنید. نوع عمل جراحی شما مییرینگوپلاستی نامیده می شود. جراحی ترمیم پرده گوش معمولاً در بیمارستان تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

پارگی پرده گوش؛ علل، تشخیص، علائم و درمان پارگی پرده گوش

در طول جراحی پارگی پرده گوش

یک برش کوچک درست در جلوی یا پشت گوش شما ایجاد می شود و یک تکه کوچک از بافت از زیر پوست شما وارد می شود – این جای زخم کوچکی خواهد بود که معمولاً توسط موهای شما پوشانده می شود. از وسایل جراحی کوچک برای چسباندن سوراخ در پرده گوش با این قطعه بافت استفاده می شود – این کار ممکن است از طریق باز شدن گوش شما یا از طریق یک برش کوچک ساخته شده در کنار گوش شما انجام شود. سپس در گوش شما قرار می گیرد تا قطعه را در جای خود نگه دارد و ورود آب و میکروب ها را در آن متوقف کند – این معمولاً حدود دو یا سه هفته در محل خود باقی می ماند. پانسمان پوش نخی را روی گوش شما قرار داده و با بانداژ در جای خود نگه می دارند برش (های) پوست شما با بخیه بسته می شود بیشتر افراد می توانند در همان روز یا روز بعد از عمل به خانه بروند.

بهبودی پس از جراحی پارگی پرده گوش

معمولاً چند هفته طول می کشد تا پرده گوش شما بهبود یابد.

قرار ملاقات پیگیری برای حدود دو یا سه هفته پس از عمل شما قبل از ترک بیمارستان ترتیب می یابد.

بعد از جراحی پارگی پرده گوش

اطمینان حاصل کنید که شخصی 24 ساعت اول مراقب شما بماند – در این مدت رانندگی نکنید و الکل ننوشید هر روز پنبه گوش خود را تعویض کنید (اما پانسمانی را که در گوش شما عمیق تر است، بگذارید) از مرطوب شدن گوش خود جلوگیری کنید – هنگام دوش گرفتن، پشم پنبه ای را که در ژله های نفتی (مانند وازلین) پوشانده شده است در گوش خود قرار دهید. ممکن است شما نیاز داشته باشید که حدود یک هفته از انجام کار (یا مدرسه) خودداری کنید – اگر شغل شما شامل حرکت یا خم شدن زیاد باشد، ممکن است مدت طولانی تری این کار را انجام ندهید. بعد از گذشت حدود یک هفته، در مورد برداشتن بخیه های خود با پزشک جراح خود صحبت کنید.

پارگی پرده گوش؛ علل، تشخیص، علائم و درمان پارگی پرده گوش

تا زمان ملاقات با پزشک خود، از:

پرواز شنا کردن سیگار کشیدن تماس نزدیک با افراد بیمار – شما ممکن است به عفونت گوش دچار شوید فعالیت های ورزشی و دیگر فعالیت های شدید دمیدن بینی – اگر نیاز به عطسه دارید، سعی کنید دهان خود را باز نگه دارید تا فشار در گوش شما کاهش یابد

پزشک یا پرستار شما به شما توصیه می کند که چه زمانی به فعالیت های عادی بازگردید.

چه موقع پس از جراحی باید به پزشک مراجعه کنید:

طبیعی است که برای چند روز اول بعد از عمل، مقداری ناراحتی، سرگیجه ، سر و صداهای غیرمعمول در گوش خود و کمی خونریزی داشته باشید.

اگر این موارد شدید بود با بیمارستان یا پزشک معالج خود تماس بگیرید:

مایعات یا خون زیادی از گوش شما خارج می شود، به ویژه اگر مایعات بوی بد بدهند دردی دارید که شدید است و با مسکن ها تسکین نمی یابد احساس سرگیجه می کنید و سرگیجه در طی چند روز بهبود نمی یابد گوش شما قرمز، متورم و خارش دار است

خطرات جراحی پارگی پرده گوش

جراحی ترمیم پارگی پرده گوش معمولاً هیچ مشکلی جدی ایجاد نمی کند.

اما خطرات احتمالی شامل موارد زیر است:

عفونت زخم، که می تواند باعث درد، خونریزی و ترشح مایعات شود – در صورت داشتن این علائم با بیمارستان یا پزشک معالج خود تماس بگیرید زنگ زدن یا وزوز گوش – این معمولاً به موقع بهبود می یابد، اما بعضی اوقات می تواند دائمی باشد. تغییر در طعم و مزه – اینها معمولاً موقتی هستند، اما بعضی اوقات می توانند دائمی باشند ناشنوایی یا کاهش شنوایی بیشتر – اگرچه شنوایی دائمی نادر است عدم توانایی در حرکت دادن عضلات در بخشی از صورت – این ممکن است به مرور زمان بهتر شود، اما در موارد نادر می تواند دائمی باشد

قبل از جراحی، در مورد مزایا و خطرات احتمالی عمل با جراح خود صحبت کنید.

پارگی پرده گوش؛ علل، تشخیص، علائم و درمان پارگی پرده گوش

مراقبت در خانه پس از جراحی پارگی پرده گوش

اگر پزشک آنتی بیوتیک تجویز کرده است، آنها را طبق دستورالعمل تعیین شده مصرف کنید. اگر احساس بهتری دارید نیز مصرف آنها را متوقف نکنید. شما باید دوره کامل آنتی بیوتیک ها را طی کنید. در صورت نیاز یک داروی بدون نسخه درد مانند استامینوفن (تیلنول)، ایبوپروفن (Advil ، Motrin) یا ناپروکسن (Aleve) مصرف کنید. تمام دستورالعمل های موجود در جعبه را بخوانید و انجام دهید. دو یا چند داروی درد را همزمان مصرف نکنید مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد. بسیاری از داروهای درد دارای استامینوفن هستند که تیلنول است. استامینوفن بیش از حد (تیلنول) می تواند مضر باشد. برای کاهش درد، یک دستمال گرم یا یک پد گرمکن را روی گوش خود بگذارید. ممکن است گوش شما کمی ترشح داشته باشد. در مصرف داروهای ضد سرماخوردگی یا آنفولانزا و تیلنول به طور همزمان مراقب باشید. بسیاری از این داروها دارای استامینوفن هستند که تیلنول است. برچسب ها را بخوانید تا مطمئن شوید که بیشتر از دوز توصیه شده مصرف نمی کنید. مصرف خیلی زیاد تیلنول می تواند مضر باشد. گوش های خود را خشک نگه دارید. حمام نروید تا زمانی که پزشکتان بگوید دوباره می توانید دوش بگیرید. هنگام شستن موهای خود، از پنبه ای که به آرامی با ژله نفتی پوشیده شده است، به عنوان ضدآب گوش استفاده کنید. از گوشواره های پلاستیکی استفاده کنید. تا زمانی که پزشک به شما اجازه ندهد شنا نکنید. اگر در گوش خود آب دارید، سر خود را به هر اطراف بچرخانید و گوش را به جهات مختلف بکشید. این به خروج آب کمک می کند. اگر گوش های شما هنوز خیس است، از سشوار تنظیم شده روی کمترین حرارت استفاده کنید. خشک کن را 8 تا 10 سانتی متر دورتر از گوش خود نگه دارید. چیزی را در کانال گوش خود قرار ندهید. به عنوان مثال، برای تمیز کردن قسمت داخلی گوش خود از سواب پنبه ای استفاده نکنید. این می تواند به گوش شما آسیب برساند. اگر فکر می کنید چیزی درون گوش خود دارید، از پزشک خود بخواهید که آن را بررسی کند.

پارگی پرده گوش؛ علل، تشخیص، علائم و درمان پارگی پرده گوش

سؤالات متداول در مورد پارگی پردا گوش

آیا پارگی پرده گوش نیاز به مراجعه اورژانسی دارد؟

تنها زمانی که ممکن است اورژانسی در نظر گرفته شود، زمانی است که تروما به سر وارد شده است و خون از گوش خارج می شود، زیرا ممکن است شکستگی جمجمه را نشان دهد.

چه مدت پارگی پرده گوش طول می کشد تا بهبود یابد؟

بیشتر موارد پارگی پرده گوش بعد از چند هفته بهبود می یابد.

چگونه متوجه شویم پارگی پرده گوش داریم؟

بیشتر افراد درد گوش یا ناراحتی گوش، افت شنوایی را تجربه می کنند و بعضی اوقات مایعاتی از گوش خارج می شوند.

آیا می توانیم بعد از پارگی پرده گوش شنوایی خود را دوباره بدست آوریم؟

بله – بیشتر ضایعات شنوایی که پارگی پرده گوش شده اند معمولاً موقتی هستند و نباید روی شنوایی بلندمدت شما تأثیر بگذارد.

چه آزمایشاتی در هنگام تشخیص پارگی پرده گوش انجام می شود؟

پزشک همچنین ممکن است شنوایی شما را معاینه کند تا بفهمد چه اتفاقی برای پرده گوش شما افتاده است. او ممکن است از یک دستگاه تنظیم برای آزمایش آن استفاده کند. پزشک همچنین ممکن است تست شنوایی انجام دهد، که از یکسری از آزمایشاتی که با هدفون به آنها گوش می دهید برای تعیین میزان شنوایی شما استفاده می شود. بیشتر کم شنوایی ها به دلیل پارگی پرده گوش موقتی است. شنوایی طبیعی معمولاً پس از بهبودی پرده گوش برمی گردد.

پارگی پرده گوش چگونه بر شنوایی تأثیر می گذارد؟

پرده گوش به هم متصل شده و استخوان ها را در گوش میانی که سیگنال هایی را به اعصاب و سایر ساختارها می فرستد منتقل می کند. پارگی پرده گوش امکان حرکت طبیعی پرده گوش را به عنوان پاسخ به صداها نمی دهد. معمولاً هرچه پارگی پرده گوش بزرگتر باشد به معنای بدتر شدن شنوایی شما است. اگر پارگی بسیار بزرگ باشد، ممکن است پرده گوش شما هیچگونه موج صوتی را در استخوان های گوش میانی انتقال ندهد، که منجر به کم شنوایی می شود.

بیشتر بدانید: کری ناگهانی یا سکته گوش چیست؟ + علل، علائم و درمان

آیا پارگی پرده گوش باعث درد می شود؟

سوراخ شدن یا پارگی پرده گوش بسته به علت اصلی پارگی یا سوراخ ممکن است ایجاد درد نکند. علاوه بر این، اندازه سوراخ و جایی که در آن سطح پرده گوش قرار دارد ممکن است در درد پرده گوش یا عدم وجود آن نقش داشته باشد. عفونت ها علت اصلی پارگی گوش است. معمولاً اگر عفونتی وجود نداشته باشد، این بیماری باعث درد نمی شود.

پارگی پرده گوش؛ علل، تشخیص، علائم و درمان پارگی پرده گوش

چگونه می توانم بفهمم که پرده گوشم پاره شده است؟

بیشتر پارگی های پرده گوش توسط وتوسکوپی روتین توسط پزشکان مراقبت های اولیه، پزشکان طب اورژانس و / یا متخصص گوش و حلق و بینی و یا توسط متخصصان پزشکی در لارنگولوژی با وتوسکوپ تشخیص داده می شوند. ممکن است برای یافتن پارگی های کوچک یا سوراخ کوچک به اتومیکروسکوپی احتیاج باشد. آزمایش غربالگری (تمپانومتری غربالگری) شواهدی از پارگی را نشان می دهد. با این حال، آزمایش غربالگری با معاینه فیزیکی گوش باید تأیید شود. بیشتر پزشکان برای ثبت میزان ضعف شنوایی، شنوایی سنجی انجام می دهند. این آزمایش قبل از انجام اقدامات درمانی بسیار توصیه می شود.

چه مدت طول می کشد تا پارگی پرده گوش درمان شود؟

به طور متوسط، پارگی پرده گوش می تواند ظرف حدود دو ماه بهبود یابد. پارگی های کوچک ممکن است سریعتر بهبود یابد. بعضی از سوراخ ها بسیار بزرگ و گاهی اوقات، بعضی از آنها کوچکتر نمی شوند. برای رفع این مشکلات، یک پزشک چشم، گوش، بینی و گلو (جراح ENT، گوش و حلق و بینی) ممکن است از پیوند چربی، ماهیچه یا مواد دیگر مانند یک کاغذ برای بستن سوراخ استفاده کند و اجازه دهد تا پرده گوش بهبود یابد (میرینگوپلاستی ، تمپانوپلاستی. )

آیا در صورت پارگی پرده گوش، شنوایی خود را از دست خواهم داد؟

اگرچه یک پرده گوش سوراخ شده یا پاره شده می تواند باعث مشکلات شنوایی شود، به این معنی نیست که شما شنوایی خود را از دست خواهید داد. با این حال، تا زمانی که پرده گوش بهبود نیابد، ممکن است شما در توانایی شنوایی دچار کاهش شدید شوید. با پارگی های شدید، ممکن است برخی از افراد توانایی شنوایی خود را از دست دهند و ممکن است کاندید عمل جراحی پرده گوش باشند. این افراد ممکن است با کمک سمعک بتوانند شنوایی خود را تقویت کنند.

پارگی پرده گوش؛ علل، تشخیص، علائم و درمان پارگی پرده گوش

آیا می توانم بعد از پارگی پرده گوشم شنا کنم؟

اکثر پزشکان و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی که با افراد مبتلا به پارگی پرده گوش روبرو می شوند، به بیماران خود توصیه می کنند تا زمانی که پرده گوش بهبود نیافته است، شنا نکنند. پرده گوش به جلوگیری از ورود ویروس ها، باکتری ها و سایر آلاینده ها به گوش داخلی کمک می کند. شنا می تواند باعث ایجاد فشارهایی شود که می تواند آلودگی ها و باکتری ها را از طریق غشای پارگی عبور دهد و مشکلاتی مانند عفونت گوش داخلی را ایجاد کند. این وضعیت به ویژه برای افرادی که دوست دارند غواصی کنند صادق است. شما و پزشکتان باید در مورد این که چه زمانی قادر به بازگشت به شنا و فعالیتهای دیگری مانند غواصی هستید، صحبت کنید.

چگونه می توان از ایجاد پارگی پرده گوش جلوگیری کرد؟

یکی از اولین راه های جلوگیری از پارگی پرده گوش، معالجه عفونت گوش میانی به محض رشد است. اگر در حال پرواز هستید، باید با تساوی فشار با استفاده از تکنیک هایی مانند خمیازه کشیدن، جویدن آدامس یا به آرامی سعی کنید بینی خود را در حالی که بینی خود را می گیرید و دهان خود را بسته نگه دارید، هوا را از گوش خود خارج کنید. وسایل کوچکی را که کودکان ممکن است از آنها برای گوش خود استفاده کنند دور از دسترس نگه دارید. علاوه بر این، اگر کودک به اندازه کافی بزرگ است، می توانید با قرار دادن وسایل در گوش آنها، آسیب هایی را که می تواند ایجاد شود به آنها یاد دهید. بزرگسالان هرگز نباید با استفاده از سواب های پنبه ای، گیره های کاغذی، آرایش موها و یا اشیاء دیگر که می توانند به راحتی سبب پارگی گوش شوند، سعی در از بین بردن موی گوش کنند. از قرار گرفتن صدا در سطوح بالا (ماشین آلات صنعتی، تیراندازی با اسلحه) و تغییرات شدید فشار اتمسفر (انفجار) بدون استفاده از گوشواره های محافظ جلوگیری کنید.

پارگی پرده گوش – که به عنوان یک پرده گوش سوراخ شده یا سوراخ شدن غشای تمپان نیز شناخته می شود – می تواند منجر به عوارضی مانند عفونت گوش میانی و کم شنوایی شود. همچنین ممکن است نیاز به عمل جراحی برای ترمیم آسیب پرده گوش باشد. اما به طور معمول، به خصوص اگر از گوش خود محافظت کنید، پارگی پرده گوش به خودی خود و بدون درمان ظرف چند ماه بهبود می یابد.