توقف کودکان کار ایذه‌ پشت چراغ قرمز زندگی


توقف کودکان کار ایذه‌ پشت چراغ قرمز زندگی

اهواز - ایرنا - پدیده کودکان کار در ایذه وارد چند وقتی است که وارد فاز تازه‌ای شده و چهارراه‌های این شهر از صبح زود تا اواخر شب شاهد چهره‌های معصومی است که زیر آفتاب سوزان به دنبال یک لقمه نان حلال هستند.

به گزارش ایرنا، ایذه با توجه به بافت قومیتی خود، کمتر شاهد پدیده کودکان کار در چهارراه‌ها و خیابان ها بوده اما در یکسال اخیر تعداد کودکانی که با دستان کوچک خود سعی در فروش اقلامی همچون آدامس و شکلات به درون سرنشینان خودروها دارند، افزایش یافته است.

البته برخی از نوجوانان ایذه‌ای از دیرباز با دستفروشی کمک خرج خانواده‌های خود بوده‌اند اما اکنون فروش آدامس و شکلات و امثال این کالاها در چهارراه‌ها در ایذه پدیده غریبی است که تا پیش از این تنها در سریال‌های تلویزیونی دیده می‌شد.

حل مساله کودکان کار در ایذه نیاز به عزم همه جانبه

رییس اداره بهزیستی ایذه در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: کودکان خیابانی کودکانی هستند که بیشترین ساعات زندگی و گاه تمام آن را در کوچه و خیابان می‌گذرانند و با وجود داشتن خانه و خانواده، ناخواسته کانون خانواده و مدرسه را ترک کرده و در محیط ناامنی چون خیابان زندگی پرمخاطره‌ای را سپری می‌کنند. درحقیقت آنها تاوان سختی را که به سبب معضلات اجـتـمـاعـی گریبان‌گیر خانواده‌هایشان شده، می‌پردازند. این کودکان قربانی معضلات اجتماعی همچون فقر، اعتیاد و طلاق شده‌اند.

سعادت سواری با بیان اینکه کودکانی کار کسانی هستند که دنیای معصومانه کودکی را رها کرده‌ و به دنیایی قدم نهاده‌اند که در آن مخاطرات بیشماری وجود دارد افزود: مقوله کودکان کار و خیابانی با آن چیزی که ما در ایذه شاهد آن هستیم تفاوت دارد، این کودکان در ایذه برای کمک به امرار معاش خانواده خود اقدام به فروش آدامس، شکلات و... در چهارراه‌ها می‌کنند و در کنار خانواده خود نیز گذران زندگی می‌کنند. البته در مواردی هم به دلیل گذران تابستان و اوقات فراغت وارد خیابان می‌شوند.

وی با بیان ذکر اینکه نیاز است که کلیه دستگاه های مربوط برای حل مساله کودکان کار در ایذه عزم همه جانبه داشته باشند ادامه داد: یک ماه پیش طبق سرشماری انجام شده تعداد ۲۲ نفر از این کودکان در ایذه شناسایی شد که خانواده آنها در جریان کار این کودکان هستند. با توجه به شرایط اقتصادی موجود این روند نسبت به سال‌های گذشته رشد داشته است.

وی افزود: با توجه به حساسیت موضوع تیم های تخصصی در اورژانس اجتماعی متشکل از تیم سیار این واحد خدماتی تشکیل شد که اقدام به شناسایی دوره‌ای و حضور چندین مرحله‌ای در محل داشتند که پس از انجام مشاوره‌ اولیه برای این کودکان پرونده تشکیل داده شد.

رییس اداره بهزیستی ایذه با بیان اینکه تیم سیار اورژانس اجتماعی با مراجعه به منزل تک تک این کودکان مشاوره دوم را با خانواده این کودکان انجام داد گفت: در گام بعدی خانواده‌هایی که شرایط لازم را داشتند، زیرپوشش نهاد حمایتی بهزیستی قرار گرفتند.

وی از انجام کمک‌های موردی به خانواده‌های این کودکان نیز سخن گفت و ادامه داد: علاوه بر کمک‌ نقدی موردی، تسهیلاتی نیز برای اشتغال خانگی آنها به برخی از این خانواده‌ها پرداخت شده است.

حرفه‌آموزی ، اشتغال، سوادآموزی، راهکار مقابله با پدیده کودکان کار

یک کارشناس مسایل اجتماعی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: حل معضل کودکان کار با همکاری بهزیستی و سایر ارگان های مربوطه امکان پذیر است. پیشگیری بهتر از درمان است بنابراین پیش از آن ‌که برای کودکان خیابانی کاری انجام دهیم، باید از این معضل اجتماعی پیشگیری کنیم، یعنی خانواده‌های بی‌بضاعت و کم درآمد را که زیر خط فقر و در وضعیتی بسیار سخت در چنگال فقر گرفتار هستند، شناسایی و برای دریافت کمک مالی به نهادها و سازمان‌های مربوط معرفی شوند.

سحر محمدی افزود: ضروری است برای خانواده‌هایی که معضلات اجتماعی از جمله اعتیاد و طلاق باعث جدایی کودکان از آغوش گرم آنها می‌شود، اقدامات اساسی انجام شود. به این منظور، ابتدا این خانواده‌ها باید زیرآموزش قرار گرفته و سپس برای والدین معتاد زمینه ترک اعتیاد فراهم گردد و برای اشتغال آنها نیز چاره‌ای اندیشیده شود.

وی گفت: باید پذیرفت که در جامعه ما معضل کودکان کار و خیابانی به مرحله دشواری رسیده و باید نسبت به این مـعضل اجتماعی از خود واکنش نشان داد. باید توجه داشت که حمایت و حفاظت از کودکان خیابانی و ایجاد شرایط و امکانات زندگی برای آنها وظیفه کل جامعه است چرا که اگر برای چراغ های همسایه ات نور آرزو کنی بی شک حوالیت روشن تر خواهد شد.

محمدی ادامه داد: شایسته است مراکزی برای نگهداری آن گروه از کودکان خیابانی که خانواده‌ای‌ ندارند، تاسیس شود و همچنین برای کار این کودکان مراکزی را در نظر بگیریم تا پس از رسیدن به سن قانونی کار، جذب این مراکز شوند.

این کارشناس آسیب‌های اجتماعی افزود: به منظور ارتقای سطح آگاهی این کودکان نیز می‌توان نسبت به حرفه‌آموزی و اشتغال، سوادآموزی و ارایه آموزش‌های بهداشتی و تربیتی به این کودکان اقدام کرد تا به عنوان یک شهروند فعال و مفید در خدمت جامعه باشند.

وی گفت: اگر چتر آموزش کودکان در مناطق محروم گسترش یابد و سیاست‌های مناسبی برای امکان ادامه تحصیل آنها اتخاذ شود در آینده کمتر شاهد ظهور این پدیده‌های ناگوار خواهیم بود.

۹۴۳۴ / ۶۰۳۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...