ساخت منازل مسکونی در روستاها مطابق الگوی معماری شهری نگران کننده است


ساخت منازل مسکونی در روستاها مطابق الگوی معماری شهری نگران کننده است

مشهد- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر ساخت منازل مسکونی در روستاها به خصوص روستاهای هدف گردشگری را مطابق با الگوهای معماری شهرها نگران کننده دانست و گفت: این امر موجب شده بافت قدیمی و سنتی روستاها در این شهرستان در معرض آسیب و تهدید قرار گیرد.

رضا یوسفی شامگاه شنبه در حاشیه مراسم افتتاح پنجمین اقامتگاه بوم‌گردی بخش کوهسرخ افزود: زنگ خطر بافت‌های روستایی به خصوص در روستاهای هدف گردشگری به صدا درآمده است.

وی از در معرض خطر قرار داشتن بافت‌های روستایی خبر داد و اضافه کرد: قانون حفاظت از بافت‌های تاریخی در روستاها و شهرها چند ارگان و سازمان از جمله دهیاری، شهرداری و میراث فرهنگی و گردشگری را در حفظ بافت تاریخی ملزم کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر گفت: با راه‎اندازی اقامتگاه‌ های بوم گردی در برخی روستاها شاهد مهاجرت معکوس هستیم لذا باید مسئولان اقامتگاه‌ها آموزش‎های لازم را فرا بگیرند تا توسعه پایدار منطقه رقم بخورد و جامعه به سمت این مراکز جذب شود.

یوسفی افزود: باتوجه به اینکه اکنون در بخش کوهسرخ شاهد حضور گردشگران خارجی هستیم که مستقیم به مقصد این منطقه آمده‌اند اگر جوامع محلی این فرصت را قدر بدانند می‌توانند بهره‌برداری بهتری داشته باشند.

وی نقش اقامتگاه‌های بوم‌گردی را در ارائه تولیدات مختلف روستاها به خصوص صنایع دستی حائز اهمیت دانست و ادامه داد: مسئولان بوم‌گردی‌ها باید به فکر ایده‌های نو و خلاق باشند.

یوسفی حرکت صنعت بوم‌گردی را بر اساس مسائل بومی، فرهنگی و اشاعه فرهنگ ایرانی - اسلامی در زمره دغدغه‎های امروز برشمرد و گفت: در مجموع تاکنون پنج اقامتگاه بوم‎‌گردی در روستاهای ایور، طرق، کریز، ریوش و نامق از توابع بخش کوهسرخ و دو اقامتگاه دیگر در روستاهای قوژد و فروتقه از بخش مرکزی شهرستان افتتاح شده است.

به گفته او حدود ۷۰ درصد اقامتگاه‌های بوم گردی کاشمر در بخش کوهستانی و بسیار زیبای کوهسرخ فعالند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر افزود: به اقامتگاه‌های بوم گردی بیشتر از نگاه کمی نگاه کیفی داشته ایم که اگر غیر از این بود تاکنون باید شهرستان کاشمر ۲۵ اقامتگاه فعال می داشت.

یوسفی اشاره به اینکه هفتمین اقامتگاه بوم گردی شهرستان کاشمر در روستای نامق بخش کوهسرخ با ۳۰۰ متر زیربنا و ظرفیت اسکان ۵۰ نفر احداث و به بهره‌برداری رسیده است ادامه داد: نامق روستایی تاریخی با سنگ‌های افراشته و زیبا و زادگاه شیخ احمد جامی است که برقراری ارتباطات فرهنگی بین روستای نامق و تربت جام که مزار شیخ احمد جامی در آن است ضرورت دارد.

کاشمر در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

۷۴۹۷/۱۹۲۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری