درمان گلو درد: انواع روش های موثر و فوری برای رفع گلو درد در خانه


گلو درد در نتیجه سرماخوردگی، حساسیت و وجود التهابات در بدن به وجود می‌آید. راه‌های مختلفی برای درمان گلو درد در خانه و یا به وسیله دارو وجود دارد اما هیچ چیزی مانند یک لیوان چای برای درمان گلو درد موثر نیست؛ به ویژه اگر از مواد طبیعی تهیه گردد. گلو درد چیست؟ وقتی گلو […] نوشته درمان گلو درد: انواع روش های موثر و فوری برای رفع گلو درد در خانه...

درمان گلو درد: انواع روش های موثر و فوری برای رفع گلو درد در خانهدرمان گلو درد: انواع روش های موثر و فوری برای رفع گلو درد در خانه
0

گلو درد در نتیجه سرماخوردگی، حساسیت و وجود التهابات در بدن به وجود می‌آید. راه‌های مختلفی برای درمان گلو درد در خانه و یا به وسیله دارو وجود دارد اما هیچ چیزی مانند یک لیوان چای برای درمان گلو درد موثر نیست؛ به ویژه اگر از مواد طبیعی تهیه گردد.

گلو درد چیست؟

وقتی گلو دچار التهاب می‌شود، متورم شده و درد می‌گیرد. سرماخوردگی و ورود باکتری‌ها و ویروس‌های عفونی و حتی آلودگی هوا باعث گلو درد می‌شود. گاهی هم خوردن بعضی از غذاها یا کمبود آب بدن، یا حتی حساسیت دردهایی را در گلو ایجاد می‌کند که مانع غذا خوردن، نوشیدن و حتی صحبت کردن می‌شود.

در چنین مواقعی معمولا فرد سراغ داروهای شیمیایی می‌رود. ولی با چند چای گیاهی، گلو درد به راحتی درمان شده و نیازی به استفاده از دارو و قرص شیمیایی نخواهد بود.

این چند چای گیاهی علاوه بر درمان گلو درد، تنوعی به نوشیدنی‌های روزانه شما می‌دهد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، درد و التهابات از بین می‌رود و یبوست درمان می‌شود.

درمان گلو درد: انواع روش های موثر و فوری برای رفع گلو درد در خانهدرمان گلو درد: انواع روش های موثر و فوری برای رفع گلو درد در خانه

درمان گلو درد در خانه

درمان گلو درد: انواع روش های موثر و فوری برای رفع گلو درد در خانهدرمان گلو درد: انواع روش های موثر و فوری برای رفع گلو درد در خانه

سرماخوردگی و ورود باکتری‌ها و ویروس‌های عفونی و حتی آلودگی هوا باعث گلو درد می‌شود

چای شیرین بیان و گل ختمی

۲ ماده ضروری باید در چای شیرین بیان برای رفع گلو درد مورد استفاده قرار بگیرد:

۱- گل ختمی لعاب دار:

منظور، خوراکی‌های شیرین و قند دار حاوی این ماده نیست. ریشه گل ختمی، سرشار از لعاب می‌باشد و برای انواع گلو درد بهترین گزینه است. همچنین می‌تواند در برابر مواردی از قبیل التهاب دستگاه گوارش، جوش‌های روی مخاط معده و اسهال که ممکن است همزمان با گلو درد بروز کنند، موثر و مفید خواهد بود.

ریشه گل ختمی، خلط آور می‌باشد و حتی برای درمان گلو درد خشک نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. برخی اختلاف نظرها بر سر بی خطر بودن آن جهت استفاده برای کودکان زیر ۳ سال مطرح است. برخی از گیاه شناس‌ها معتقدند که مصرف آن بلامانع می‌باشد، اما برخی دیگر بر اساس یک بررسی و ارزیابی صورت گرفته توسط سازمان پزشکان اروپا در سال ۲۰۰۹، توصیه به پرهیز استفاده از آن در کودکان زیر ۳ سال دارند.

پس می‌توانید برای رعایت جانب احتیاط، از دادن ریشه این گیاه به کودک خود اجتناب نمایید. از لحاظ نظری، ریشه گل ختمی، می‌تواند مانع جذب داروها از لوله گوارش شود؛ پس برای اطمینان بیشتر، ۱ ساعت پس از مصرف دارو از آن استفاده نمایید.

۲- شیرین بیان دوست داشتنی:

در طول تاریخ در فرهنگ‌ها و سنن مختلف از ریشه این گیاه به عنوان دارو استفاده شده است. این گیاه عامه پسند و شیرین مزه سبب بازیابی قوای تحلیل رفته، آرامش و راحتی فرد مصرف کننده می‌شود.

شیرین بیان، در حقیقت سبب تطبیق بدن با شرایط تنش زا خواهد شد. همانند گل ختمی، شیرین بیان به عنوان یک مسکن (چیزی که سبب ترشح موکوز شود) مطلوب برای سرفه‌های خشک و همراه با انقباض و درمان گلو درد مطرح است.

همچنین، خلط آوری است که به بدن در خارج کردن مواد زائد، که در ریه تجمع یافته اند، کمک به سزایی می‌کند. به دلیل ضد ویروس بودن و تقویت سیستم ایمنی، بسیاری از پزشک‌ها مصرف آن را جهت مبارزه با بیماری هایی از قبیل ذات الریه، آنفلوآنزا و عفونت‌های ویروسی توصیه می‌کنند. شیرین بیان باعث تقویت اثر سایر گیاهان در صورت استفاده از شکل ترکیبی آن می‌شود و بنابراین، بیشترین تاثیر را هنگام استفاده همزمان با چند گیاه دیگر دارد.

چه افرادی نباید از شیرین بیان استفاده کنند؟

شیرین بیان به دلیل دارا بودن شیرینی مطبوع و طبیعت ملایم آن، به گیاه کودکان معروف است. با این وجود، نباید در افرادی که دارای فشار خون بالا یا مشکلات قلبی هستند، مورد استفاده قرار گیرد؛ مگر آنکه به وسیله دکتر، بی خطر بودن آن محرز گردد. همچنین پیشنهاد می‌گردد در بارداری مصرف نگردد.

اگر شما مشمول هر یک از موارد بالا هستید، شیرین بیان فاقد گلایسیریزین را مصرف کنید. چراکه گلایسیریزین، همان ماده مشکل زا می‌باشد. مصرف این شکل شیرین بیان برای افرادی که دارای مشکلات قلبی یا آبستن هستند، بلامانع می‌باشد؛ اما توجه گردد که دیگر، خاصیت ضد ویروسی ندارد. بهتر است درصورت آبستنی، قبل از افزودن هر نوع مرهم گیاهی به فهرست غذایی، با یک پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید.

روش تهیه چای شیرین بیان گل ختمی برای درمان گلو درد

تعداد دفعات استفاده: در افراد بالغ، ۱ فنجان، ۳ بار در روز و برای خردسالان، سه چهارم فنجان، ۲ مرتبه در روز

چای شیرین بیان و گل ختمی سبب التیام سریع گلو دردهای خراش دهنده می‌شود.

مواد لازم چای برای درمان گلو درد:

۲ قاشق غذاخوری ریشه گیاه گل ختمی۱ قاشق غذاخوری ریشه شیرین بیان۲ قاشق غذاخوری آب لیموی تازه۲-۳ قاشق غذاخوری عسل خام، برای طعم دادن۳ و یک چهارم فنجان آب فیلتر شده

یک عدد ریشه گل ختمی را در یک بستو یا یک ظرف استوانه‌ای قرار دهید (بستوهای ماسون بسیار مناسب هستند). سپس روی آن ۱ فنجان آب گرم بریزید. آن را در یخچال بگذارید و اجازه دهید به مدت ۴ ساعت یا یک شب تا صبح، خیس بخورد.

ریشه شیرین بیان را در یک قابلمه با دو فنجان چای مخلوط کنید. مخلوط حاصل را بجوشانید، سپس شعله را کم کنید و در قابلمه را به مدت ۱۰ دقیقه، باز بگذارید. سپس عصاره حاصل را در یک بستوی کوچک صاف کنید.

زمانی که عصاره گرم شد، می‌توانید مخلوط عسل، آبلیمو و گل ختمی را به آن اضافه کنید.

به اندازه مورد نیاز، چای گرم را میل کنید. شما قادرید به مدت ۶ روز آن را در یخچال نگه دارید و در صورت نیاز، دوباره آن را گرم نمایید.

توجه!

حتماً قبل از مصرف، با پزشک متخصص درباره این مرهم گیاهی، اگر تصور می‌کنید به هر کدام از دسته‌های مذکور تعلق دارید، مشورت کنید.

ارزش غذایی چای شیرین بیان و گل ختمی

در هر فنجان: به طور متوسط، ۱۷ کالری انرژیکربوهیدرات کل: ۳ گرمارزش روزانه: درصد ارزش روزانه بر اساس ۲۰۰۰ کالری تعیین شده است. ارزش غذایی روزانه مورد نیاز برای شما ممکن است از این عدد بیشتر یا کمتر باشد.

گل ختمی هنگام عصاره گیری در دمای سرد، بهترین کارایی خود را دارد. ریشه شیرین بیان، بسیار قطور و محکم است؛ بنابراین با یک جوشاندن ۵ دقیقه‌ای ساده، نمی‌توان تمامی عصاره‌های ارزشمند آن را مورد استفاده قرار داد.

نیاز است پس از کمی جوشاندن، شعله جوشش کم شود و به مدت حداقل ۴ ساعت گرم شود. این را توجه داشته باشید که تهیه چای برای درمان گلو درد صرفاً کنار هم چیدن چند ماده نیست.

شما حتی می‌توانید چای ضد گلو درد را به صورت آماده از مغازه‌ها تهیه کنید، ولی همچنان توصیه می‌کنم به مدت طولانی آن را با دمایی کمی کمتر از نقطه جوش بجوشانید.

هر علتی که باعث گلو درد، خارش و گرفتگی صدا شود درمان گلو درد در خانه با این چند چای گیاهی امکانپذیر است.

چای بابونه

درمان گلو درد: انواع روش های موثر و فوری برای رفع گلو درد در خانهدرمان گلو درد: انواع روش های موثر و فوری برای رفع گلو درد در خانه

از بین بردن التهابات، رفع درد، خواب راحت و آرامش اعصاب و از همه مهمتر آرامش اعصاب معده کار تخصصی چای بابونه است

یکی از بهترین، در دسترس ترین و متداول ترین چای‌ها برای درمان سریع گلو درد و سرماخوردگی در خانه چای بابونه است. از بین بردن التهابات، رفع درد، خواب راحت و آرامش اعصاب و از همه مهمتر آرامش اعصاب معده کار تخصصی چای بابونه است.

چای سفید برای درمان گلو درد

این چای کمی گران است ولی مصرف آن بعضی وقت‌ها علاوه بر ایجاد تنوع در نوشیدنی‌های روزانه، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، سرعت بهبود بیماری و رفع گلو درد می‌شود.

چای شیرین بیان

نوشیدن چای شیرین بیان به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. استفاده از ریشه این گیاه برای دم کردن چای علاوه بر درمان گلو درد برای کسانی که از ناراحتی دستگاه گوارش رنج می‌برند بسیار مفید است. این گیاه خاصیت سم زدایی هم دارد.

چای سیاه

به محض اینکه احساس کردید سرما خورده اید یا گلو درد دارید کافی است چای معمولی را دم کرده و مرتب میل کنید. هر چه ادرار بیشتری دفع کنید تمام ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری زا از طریق ادرار از بدن دفع می‌شود. این چای با تحریک ترشحات یا موکوس‌ها و زیاد کردن پاتوژن‌ها یکی از روش‌های درمان سریع گلو درد و سرماخوردگی است.

چای نعناع فلفلی برای درمان گلو درد

این چای تاثیر بسیار خوبی در درمان گلو درد و سرماخوردگی ، رفع التهابات سینوس ها، و سلامت روده دارد. خاصیت اکسپکتورانتی چای نعناع فلفلی به سرعت عفونت‌های گلو و گلو درد را از بین می‌برد.

چای زردچوبه

وجود آنتی اکسیدان‌های زیاد و مهمترین آن کورکومین Curcumin باعث متوازن شدن پاتوژن‌ها و رفع التهابات می‌شود. از دیگر خواص چای زردچوبه اثرات ضد درد است که به راحتی تسکین بخش بافت‌های دردناک گلو است.

چای سبز برای درمان گلو درد

آنتی اکسیدان اصلی چای سبز کاتچین باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود تا بدن به راحتی با بیماری‌ها بجنگد. به همین دلیل چای سبز عفونت‌ها را از بین برده و یک درمان سریع گلو درد و سرماخوردگی است.

بهترین روش مصرف چای‌های گیاهی برای درمان گلو درد و سرماخوردگی

اگر خودتان را فقط به یک چای محدود کنید مثل چای سیاه یا چای سبز ممکن است بی‌خوابی یا ناراحتی‌های گوارشی به دنبال داشته باشد. بنابراین بهترین روش استفاده از این چای ها؛ تنوع دادن به مصرف آن‌ها است. هر یکی دو ساعت یکی از چای‌ها را آماده و همراه با کمی عسل میل کنید.

چای سیاه و چای سبز را صبح‌ها میل کنید تا دچار بی خوابی نشوید. چای زردچوبه و نعنا فلفلی را وسط روز بنوشید. اگر رفلاکس معده دارید چای سیاه کمرنگ بنوشید و از چای نعنا فلفلی به هیچ وجه استفاده نکنید. چای بابونه را می‌توانید بدون نگرانی از بعدازظهر تا هنگام خواب آماده و میل کنید.

چای پونه کوهی برای درمان گلو درد

در لیست داروهای طبیعی چای پونه کوهی در صدر پرخاصیت ترین ها قرار دارد. پونه کوهی از خانواده نعناع است، و به خاطر عطر و طعم بی نظیرش در آشپزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرن‌ها است که کاربرد این دمنوش گیاهی موثر در درمان بسیاری از بیماری‌ها اثبات شده است.

پونه کوهی از چندین ماده مغذی از جمله تیمول و اسید رزمارینیک تشکیل شده، که وظیفه این آنتی اکسیدان‌های قوی در بدن تعمیر و بهبود سلول‌های آسیب دیده می‌باشد.

درمان گلو درد: انواع روش های موثر و فوری برای رفع گلو درد در خانهدرمان گلو درد: انواع روش های موثر و فوری برای رفع گلو درد در خانه

چای چونه کوهی دارای خواص ضد عفونی کننده بوده و در تسکین و درمان گلو درد، مشکلات سینوس و عفونت‌ها نقش مهمی دارد.

برگ پونه کوهی حاوی بیش از ۴۰ ترکیب مختلف دارویی شامل آنتی اکسیدان‌های بسیاری بوده، که کارشان محافظت سلول‌ها از رادیکال‌های آزاد است. همچنین دارای خواص ضد عفونی کننده بوده و در تسکین و درمان گلو درد، مشکلات سینوس و عفونت‌ها نقش مهمی دارد.

مطالعات اخیر نشان داده اند که عصاره پونه کوهی می‌تواند در بهبود سرطان موثر باشد. مجله بین المللی محصولات غذایی طی مطالعاتی اعلام کرد، نوشیدن چای پونه کوهی دارای نتایج آنتی اکسیدانی بوده و قادر است سطح کلسترول (ldl) را کاهش دهد. چای پونه کوهی یک معجون کامل طبیعی است که با تقویت سیستم ایمنی در حفظ سلامت بدن بسیار خوب عمل می‌کند.

از خواص چای پونه کوهی در درمان سرماخوردگی و سرفه، استرپتوکوکوس گلو و درمان گلو درد ، گرفتگی بینی، سر درد، تورم غدد، آنفولانزا، عفونت گوش، سینوس، سوء هاضمه، سوزش معده، درد قاعدگی، مشکلات ادراری، یبوست، انگل، خستگی، کمردرد می‌توان نام برد.

طرز تهیه چای پونه کوهی برای درمان گلو درد

برای تهیه این چای و استفاده بهتر از خواص پونه کوهی بهتر است که در صورت امکان از برگ تازه آن استفاده شود. ولی از آنجا که ممکن است بخواهید از برگ خشک شده پونه کوهی استفاده کنید ما در نت نوشت هر دو دستورالعمل را برایتان خواهیم گفت.

تهیه چای پونه کوهی با برگ تازه

مواد لازم: ۲ فنجان آب و یک و نیم قاشق غذا خوری برگ تازه پونه کوهی

آب را جوشانده و برگ‌ها را ریز ریز کرده داخل یک فنجان می‌ریزید سپس آب را روی برگ‌ها ریخته و می‌گذارید به مدت ۵ -۱۰ دقیقه بماند، بعد بنوشید.

تهیه چای پونه کوهی با برگ خشک شده برای درمان گلو درد

مواد لازم: ۲ فنجان آب و ۱ قاشق غذا خوری پونه کوهی خشک شده

آب را جوشانده و پونه خشک را داخل یک فنجان بریزید سپس آب را اضافه کنید و اجازه دهید چند دقیقه بماند، بعد بنوشید.

به زنان باردار توصیه می‌شود قبل از استفاده از هر نوع چای ابتدا با پزشک خود مشورت کنند.

منبع + + +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید