موتور توسعه خراسان جنوبی در حال روشن شدن است


موتور توسعه خراسان جنوبی در حال روشن شدن است

بیرجند - ایرنا - رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی گفت: موتور توسعه این استان توسط فعالان اقتصادی در حال روشن شدن است.

نظر افضلی عصر شنبه در نشست توسعه و سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی که در پایان سفر یک روزه وزیر صنعت، معدن و تجارت به این استان برگزار شد افزود: تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی می‌توانند در استان اشتغال پایدار ایجاد کنند اما نیاز به حمایت دارند.

وی تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم استان خراسان جنوبی وجود معادن است اما در بخش زیرساخت‌ها مشکل جدی وجود دارد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر پنح درصد معادن کشور در مقابل نیم درصد صنعت کشور در این استان وجود دارد که باید به آن توجه ویژه شود.

وی اظهار داشت: از ظرفیت کشورهای افغانستان، پاکستان و هند برای توسعه تجارت می‌توان استفاده کرد که در این زمینه نیازمند توجه ویژه هستیم.

افضلی یادآور شد: گذشت ۲۰ سال خشکسالی پیاپی رمق مردم را گرفته و سال گذشته نهبندان تنها ۲۶ میلیمتر بارندگی داشته است لذا باید فکری به حال مردم کرد.

وی گفت: در استانی که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی است باید صنعت متناسب با کاهش کشاورزی رشد پیدا کند تا شاهد مهاجرت مردم به ویژه مناطق مرزی به شهرها نباشیم.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی یادآور شد: شهرستان نهبندان از سال ۹۱ تا ۹۵ مهاجرت بیش از هفت هزار نفر را تجربه کرده است لذا باید حداقلی از معیشت برای مردم تعریف شود تا با ایجاد این حداقل‌ها از مهاجرت مردم بتوان جلوگیری کرد.

وی گفت: خراسان جنوبی پتانسیل‌های زیادی دارد و به تعبیری روی گنج خوابیده است اما جز رنج چیزی در زندگی مردم دیده نمی‌شود.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی هم گفت: در حال حاضر مشکل آب را در استان داریم و باید صنایع کم آب در استان ایجاد شود.

حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی افزود: دولت باید توجه ویژه‌ای به استان مرزی خراسان جنوبی داشته باشد تا جلوی مهاجرت جمعیت استان به شهرهای دیگر گرفته شود.

وی با تاکید بر لزوم تدوین بسته ویژه حمایت از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی خراسان جنوبی اظهار داشت: باید این بسته تدوین شود تا با افزایش جاذبه و سرمایه‌گذاری شاهد رونق استان باشیم.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در حال حاضر واحدهای صنعتی برای دریافت تسهیلات طرح توسعه خود با مشکل مواجه‌اند.

وی با بیان اینکه طرح توسعه شرکت کویر تایر بیرجند باید به صورت ویژه پیگیری شود گفت: با بهره‌برداری از این طرح زمینه اشتغال خوبی در استان فراهم می‌شود و اگر اشتغال در این استان‌ مرزی دیده نشود، مهاجرت مردم سبب تحمیل هزینه‌های بسیار بیشتری بر کشور خواهد شد.

حجت الاسلام عبادی یادآور شد: شرایط استان مرزی خراسان جنوبی به گونه‌ای است که باید شرکت‌های سرمایه‌گذاری از جمله ایمیدرو و ایدرو ورود جدی‌تری داشته باشند.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: خراسان جنوبی استانی کم جمعیت اما با فراغ وسعت و پتانسیل‌های فراوان است.

فرهاد فلاحتی افزود: این سه ویژگی پاشنه آشیل استان نیست بلکه اهرم توسعه استان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های فنی بازارچه مرزی یزدان زیرکوه فراهم شده است اظهار داشت: تحقق بازگشایی این مرز باید مورد توجه وزارت صمت قرار گیرد چراکه راه‌اندازی این بازارچه تنها مزیت برای زیرکوه نیست بلکه مزیتی برای کشور در زمینه ارتباط با آسیای میانه است.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه تاکید کرد: باید از الان خوشه صنعت فولاد را برای شهرستان قاینات ببینید و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشید.

وی گفت: مجتمع فولاد قاین نیروی انسانی خوبی را به کارگیری خواهد کرد اما گردش مالی آن باید در استان باشد و منابع مالی از استان خارج نشود.

فلاحتی با بیان اینکه باید بسته توسعه زرشک و زعفران ویژه دیده شود عنوان کرد: تحقق این امر باید در دستور کار ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.

وی گفت: هیچ قانونی در کشور برای ایجاد مانع نیست بلکه هر مشکلی وجود دارد به دلیل کج سلیقگی در اجرا و ابلاغ یا تناقض‌هایی است که با قانون‌های سال‌های گذشته به وجود آمده است.

نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: معادن شهرستان‌های طبس و فردوس بسیار فعال است که انتظار داریم وزیر صمت حتما به این شهرستان‌ها سفر کند.

محمدرضا امیرحسنخانی افزود: ما به عنوان قطب پنجم نساجی کشور، فردوس را معرفی کردیم که امید است مورد توجه واقع و عملیاتی شود.

وی بیان کرد: توجه به زغال‌سنگ طبس درخواست ما است و با توجه به اینکه مجتمع پروده خیلی فعالیت خوبی ندارد انتظار داریم موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.

نماینده مردم چهار شهرستان استان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نرخ تسهیلات، تامین اجتماعی و مالیات نمی‌تواند در خراسان جنوبی با کشور یکسان باشد اما باید بتوانیم توسعه یابیم و مواد اولیه از کیلومترها وارد استان و در کیلومترها وارد بازار شود که اگر تمام هزینه‌های استان با سراسر کشور یکسان باشد متضرر خواهیم شد.

وی گفت: خراسان جنوبی را تا ویژه نبینید امکان توسعه یافتگی آن وجود ندارد؛ اینجا با شمال کشور فرق دارد و تا کی معدنکار با منابع طبیعی درگیر باشد.

امیرحسنخانی اضافه کرد: نمی‌گوییم منابع طبیعی تخریب شود اما برای استان معدنی خراسان جنوبی باید نسخ ویژه‌ای پیچیده شود چون معدنکار با هزینه‌هایی که دارد خیلی تحت فشار است.

وی گفت: درخواست داریم به نواحی و شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی نگاه ویژه‌ای شود و نمی‌توان گفت اینجا جمعیت ندارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت روز شنبه به همراه رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران وارد خراسان جنوبی شد.

رحمانی واحد تولید پروفیل و در و پنجره یو پی وی سی و واحد تولید لوله پلی اتیلن را در شهرک صنعتی قاین افتتاح و از کارخانه فرآوری و بسته بندی «تروند زعفران» بازدید کرد.

همچنین خط تولید جرم‌های دیرگداز قلیایی شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در کارخانه اکسید منیزیم در شهرستان سربیشه به بهره‌برداری رسید.

وزیر صمت ضمن بازدید از کارخانه‌های کویر تایر و کاشی فرزاد بیرجند، در نشست توسعه و سرمایه‌گذاری استان شرکت کرد.

وی در این نشست گفت: اعتبار استان خراسان جنوبی از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه با درخواست استاندار از ۳۰ میلیارد تومان به ۳۰۰ میلیارد تومان و ۱۰ برابر افزایش یافت.

رضا رحمانی از سیاست‌های این وزارتخانه در دوره جدید را بازگشایی هر نوع گذرگاه مرزی خاکی و زمینی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر بیشترین مبادلات را با کشورهایی از جمله عراق، ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان، پاکستان و افغانستان داریم که برای بازگشایی مرز خراسان جنوبی از جانب افغانستان نیز پیگیری‌های لازم را در دستور کار قرار می‌دهیم.

وی بیان کرد: با اینکه با محدودیت‌های بودجه‌ای مواجه‎‌ایم اما با تامین اعتبار طرح توسعه لاستیک سنگین شرکت کویر تایر بیرجند موافقت کردیم چون این طرح برای ما مهم است لذا از هر جا شده سعی داریم منابع را تامین کنیم.

۷۵۵۷*۳۰۲۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ از حالا دیگه من مردم تورو از پیشم بردن علیراد