کاروان کربلا در روز اول ماه محرم به کجا رسیدند؟


کاروان کربلا در روز اول ماه محرم به کجا رسیدند؟

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: «سیدالشهدا (ع)» بسیار هوشمندانه وارد عرصه رویارویی با دشمن شدند، ایشان برای اینکه راه را بر قضاوت‌های نادرست ببندند و تاریخ را از قضاوت نادرست در خصوص خود باز دارند تا در آیندگان «امام حسین (ع)» را محکوم به القای نفس در هلاکت و خودکشی نکنند از مدینه خارج شدند.

خبرگزاری میزان: یک کارشناس علوم قرآنی گفت: «سیدالشهدا (ع)» بسیار هوشمندانه وارد عرصه رویارویی با دشمن شدند، ایشان برای اینکه راه را بر قضاوت‌های نادرست ببندند و تاریخ را از قضاوت نادرست در خصوص خود باز دارند تا در آیندگان «امام حسین (ع)» را محکوم به القای نفس در هلاکت و خودکشی نکنند از مدینه خارج شدند.

حمید وحیدی کارشناس علوم قرآنی پیرامون سره شخصیتی «امام حسین (ع)» گفت: «سید الشهدا (ع)» جلوه‌های بارز بندگی خدا هستند، ایشان در تمام مراحل زندگی بنده‌ای ناب و ارزشمند برای خداوند متعال بودند به گونه‌ای که می‌توان گفت «امام حسین (ع)» الگوی برای همه دوران‌ها هستند.

وی در همین راستا ادامه داد: بهترین شکل بندگی در ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و رفتاری را به راحتی می‌توان در شخصیت «امام حسین (ع)» یافت. در بعد فردی و شخصیتی نیز این امام بزرگوار نمونه و الگویی تمام عیار انسانیت هستند، ایشان مسیر تعالی و رشد بندگی را در رضای خداوند دیدند و در همین راه قدم برداشتند.

وی پیرامون تدبیر و مدیریت «امام حسین (ع)» در واقعه کربلا اظهار کرد: خروج «امام حسین (ع)» از مدینه یکی از نمونه‌های بارز مدیریت و تدبیر این امام بزرگوار است، «سید الشهدا (ع)» به خوبی می‌دانستند که حکومت به دنبال بهترین بهره‌برداری از عملکرد ایشان است و تلاش می‌کند تا با کمک تبلیغات «سیدالشهدا (ع)» را به برهم زدن نظم حکومت و جنگ طلبی متهم کند لذا ایشان برای براندازی این نقشه شوم مدینه را به مقصد کوفه ترک کردند.

تدبیر امام حسین (ع) راه را بر قضاوت نادرست بست / امام حسین (ع) نشان داد انسان همواره باید در مقابل خاص خداوند سر فرود آورد
وحیدی درباره استراتژی سیاسی «امام حسین (ع)» در برابر دشمنان خود ابراز کرد: «سیدالشهدا (ع)» بسیار هوشمندانه وارد عرصه رویارویی با دشمن شدند، ایشان برای اینکه راه را بر قضاوت‌های نادرست ببندند و تاریخ را از قضاوت نادرست در خصوص خود باز دارند تا در آیندگان «امام حسین (ع)» را محکوم به القای نفس در هلاکت و خودکشی نکنند از مدینه خارج شدند.

وی در خصوص نامه‌های کوفیان برای دعوت از «امام حسین (ع)» بیان کرد: کوفیان زمانیکه «امام حسین (ع)» مکه را به مقصد مدینه ترک کرده بودند نامه‌های فراوانی ارسال کردند و از ایشان درخواست کردند تا به کوفه بروند، ایشان نیز قبل از حرکت خود «مسلم بن عقیل» را به کوفه فرستاد تا از وضعیت آنجا آگاه شود، اما فشار‌های حاکم کوفه سبب شد تا مردم این سرزمین بیعت شکنی کنند و در این بین «مسلم بن عقیل» و «هانی بن عروه» را که از یاران «امام حسین (ع)» بودند به شهادت رساندند.

وحیدی با اشاره به رویکرد هوشمندانه «امام حسین (ع)» ابراز کرد: «سیدالشهدا (ع)» تک تک مهره‌های این بازی سیاسی را با دقت و تدبیر چیده بودند، ایشان تلاش کردند تا هیچ بهانه و عذری برای قضاوت نادرست بر جای نگذارده و در نهایت نتیجه را به خداوند واگذار کردند. «امام حسین (ع)» وظیفه خود را به خوبی انجام داد، ولی اتفاقات مطابق نقشه ایشان پیش نرفت این درس بزرگی است که نشان می‌دهد انسان همواره باید در مقابل خاص خداوند سر فرود آورده و بنده مطیع باشد.

وی افزود: ظواهر تاریخی از قیام عاشورا بیانگر، شکست «امام حسین (ع)» بوده، اما نتیجه در حال حاضر و پس از گذشت سال‌ها قیام عاشورا نشان می‌دهد که تدبیر «امام حسین (ع)» چیزی جز پیروزی مکتب کربلا بر جای نگذاشت.

این کارشناس علوم قرآنی نتیجه قیام کربلا را دستاوردی بزرگ در عرصه جهانی دانست و ابراز کرد: هم اکنون شاهد هستیم که قیام کربلا در بسیاری از نقاط دنیا شناخته شده است، مکتب «امام حسین (ع)» پیروز نبردی بود که از سیره «پیامبر (ص)» گرفته شده، ایستادگی در مقابل ظلم و نپذیرفتن ذلت یکی از ارزشمند‌ترین و بزرگترین ابعاد دین اسلام به شمار می‌رود که «امام حسین (ع)» آن را به اثبات رساند.

وی در خصوص آسیب‌هایی که در عزاداری‌ها آب به آسیاب دشمن می‌ریزند ابراز کرد: دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن همواره گوش به زنگ است تا از آسیب‌های برخی از عزاداری‌ها بر علیه اسلام و شیعیان استفاده کند و بدین ترتیب اصل و پایه اسلام را زیر سوال ببرد، این عمل قطعا نکوهیده است و باید این موضوع مهم را در نظر داشت که «امام حسین (ع)» برای استحکام دین اسلام فدا شد و عزاداران ایشان باید به این مهم توجه کنند.

وحیدی به الگوبرداری از زندگی «امام حسین (ع)» در همه ابعاد زندگی فردی، شخصی و اجتماعی اشاره و اظهار کرد: «سیدالشهدا (ع)» در تمام ابعاد زندگی یک الگوی ارزشمند برای تمام مسلمانان و شیعیان جهان هستند، اگر قرار است که زندگی درست و ارزشمندی را در پیش بگیریم بهترین الگو قطعاً «ائمه اطهار (ع)»و «امام حسین (ع)» هستند.

تدبیر امام حسین (ع) راه را بر قضاوت نادرست بست / امام حسین (ع) نشان داد انسان همواره باید در مقابل خاص خداوند سر فرود آورد
وی در خصوص حضور کاروان کربلا در روز اول ماه محرم بیان کرد: «امام حسین (ع)» و یاران ایشان روز اول ماه محرم به کربلا رسیدند ایشان هنگامی که پای به سرزمین نینوا گذاشتند نام این سرزمین را پرسیدند، نام‌های متعددی برای مکان بیان شد تا به نام کربلا رسیدند، در این هنگام امام مطمئن شدند که به سرزمین واقعه کربلا رسیده‌اند.

این کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: روایات متعددی در این زمینه وجود دارد که بیان می‌کند «امام حسین (ع)» آن منطقه از نینوا را که به شهادت رسیده‌اند را خریداری کرده بودند و با شرط پذیرایی از زائران دوباره به اهالی آن منطقه واگذار کردند، البته روایات فراوانی در این زمینه وجود دارد، ولی آنچه مسلم است، امام حسین (ع) به شهادت خود دراین منطقه اطمینان داشته و زمین را خریداری کرده بودند.

***کاروان امام حسین (ع) در روز اول محرم در حال حرکت به سوی کربلا بودند
حجت الاسلام و المسلمین حسن شفیع کارشناس علوم قرآنی گفت: آن طور که مورخان بیان کرده اند، "امام حسین (ع) " و کاروان عاشورا در روز اول ماه محرم هنوز به کربلا نرسیده بودند و در حال طی کردن مسیر راه بودند.

وی ادامه داد: کاروان "امام حسین (ع) " زمانی که از مکه به سوی کربلا حرکت کردند، منازل متعددی را پشت سر گذاشتند و در حالی که چند منزل تا کربلا فاصله باقی مانده بود، حر بن یزید ریاحی نخستین کسی بود که جلوی امام (ع) و کاروان کربلا را گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین شفیع همچنین اظهار کرد: حر بن یزید ریاحی با هزاران سوار جلوی امام حسین (ع) و کاروان کربلا را گرفت، البته آن طور که خود حر گفته است، این فعالیت بنا به دستور عبیدالله ابن زیاد صورت گرفت.

این کارشناس علوم قرآنی در ادامه صحبت‌های خود توضیح داد: حر بن یزید ریاحی جلوی امام حسین (ع) و کاروان کربلا را در حالی که چند منزل تا این شهر فاصله باقی مانده گرفته بود، به این نکته اشاره کرده که عبیدالله ابن زیاد به من دستور داده بود تا امام حسین (ع) را زنده به دستش برسانم و این اقدام بنده نیز به همین دلیل بوده است.

وی همچنین یادآور شد: اینکه برخی افراد نقل می‌کنند که حر بن یزید ریاحی به امام حسین (ع) اعلام کرده که با عبیدالله ابن زیاد بیعت کنید، صحت ندارد چرا که حر با شناختی که از امام حسین (ع)، اصالت خانوادگی ایشان و همچنین جدشان رسول الله (ص) داشت، می‌دانست که ایشان هیچ گاه با عبیدالله ابن زیاد بیعت نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که حر بن یزید ریاحی زمان رویارویی با امام حسین (ع) و کاروان کربلا، به آن‌ها اعلام کرده، این است که من وظیفه دارم شما را زنده به دست عبیدالله بن زیاد برسانم که بر اساس روایتی، امام حسین (ع) در این هنگام فرمودند: "مادرت به عزایت بنشیند".

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی