آیین علم بندی در روستای فوشازده آستانه اشرفیه برگزار شد


آیین علم بندی در روستای فوشازده آستانه اشرفیه برگزار شد

رشت - ایرنا - همزمان با فرارسیدن شب اول محرم ، آیین سنتی علم بندی در روستای مذهبی فوشازده بخش مرکزی شهرستان آستانه اشرفیه واقع در شرق استان گیلان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا در آیین علم بندی روستای فوشازده که با راه اندازی دستجات عزاداری ، سوگواری و همچنین مداحی و نوحه خوانی جمعی از ذاکران اهل بیت (ع) همراه بود ، مردم این روستا با برافراشتن بیرق های سیاه عزا بر سردرب منازل و همچنین سیاه پوش کردن معابر منطقه و بقعه آقا سید حمید (ع) خود را برای برپایی باشکوه آیین های سوگواری ایام شهادت سالار شهیدان امام حسین (ع) آماده کردند.

روستای فوشازده با حدود ۸۰۰ نفر جمعیت، در ۱۵ کیلومتری شهر آستانه اشرفیه واقع است.

جمعی از کرنی نوازان فوشازده نیز همزمان با حرکت هیات های سوگواری با نواختن کرنی ، عزای شهادت امام حسین (ع) و شهدای دشت کربلا را طنین انداز کردند. در ادامه این آیین که با چاووشی خوانی و مجمع گردانی عاشقان حسینی همراه بود؛ عزاداران پس از ورود به بقعه آقا سید حمید (ع) ، علمی را که نشانه آغاز برنامه های سوگواری ایام محرم است ، پس از طواف به دور آن امامزاده جلیل القدر ، در میان حزن و اندوه و نوای صلوات و یا حسین (ع) درمحلی از بقعه متبرکه قرار دادند.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آستانه اشرفیه در گفتگو با خبرنگار ایرنا ، علم بندی را یکی از آیین های سنتی روستای فوشازده دانست و گفت: این آیین معنوی همه ساله در شب اول ماه محرم با حضور پرشور مردم این روستا و مناطق مختلف شهرستان و استان برگزار می شود.

محمد علی عابدی قدمت برگزاری این آیین علم بندی را بیش از ۱۵۰ سال عنوان کرد و گفت: آیین علم بندی و کرنی نوازی روستای فوشازده به عنوان یک میراث ارزشمند معنوی به شماره ۱۱۴۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی برپایی این آیین ها را نشان دهنده عشق و علاقه مردم به خاندان عصمت و طهارت دانست و گفت: مردم این منطقه با برپایی مراسم علم بندی، خود را برای برگزاری آیین های سوگواری ایام ماه محرم آماده می کنند و به نوعی چنین مراسم هایی نماد همدلی و بیانگر ارادت مردم به اهل بیت (ع) است.

عابدی یادآور شد: با توجه به ارزش معنوی چنین میراث های ماندگاری ، آیین علم بندی در ۱۱ روستای دیگر شهرستان و همچنین آیین سنتی - معنوی دفن شهدای هیئت صادق آل محمد (ص) آستانه اشرفیه به منظور ثبت در فهرست آثار ملی کشور ، پرونده سازی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، همزمان با فرارسیدن شب اول ماه محرم ، آیین های سنتی علم بندی در روستاهای کلیدسر ، نازکسرا ، گوهردان و دیگر روستاهای شهرستان آستانه اشرفیه با حضور پرشور مشتاقان اهل بیت ( ع) برگزار شد. همچنین آیین علم بندی در حرم مطهر سید جلال الدین اشرف (ع) واقع در شهر مذهبی آستانه اشرفیه نیز با حضور مردم متدین برگزار شد.

شهرستان آستانه اشرفیه با دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر در ۳۵ کیلومتری شرق استان گیلان واقع است.

۷۲۸۷/۲۰۰۷/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از خوانندگی سگ سخنگو با آهنگ صادق بوقی میگه آو آو آو آو...