ابهامات بدون پاسخ در ماجرای واگذاری اردوگاه شهید باهنر


ابهامات بدون پاسخ در ماجرای واگذاری اردوگاه شهید باهنر

باید دید با ورود دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان بازرسی و دیوان محاسبات کشور مقصران اصلی در پرونده واگذاری اردوگاه شهید باهنر به افکار عمومی معرفی خواهند شد؟

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری شبستان، سال گذشته بود که «حمیدرضا حاجی بابایی» رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور اردوگاه شهید باهنر به یک سوم قیمت پرده برداشت و خواستار حفظ این اردوگاه برای آموزش‌وپرورش شد.

حالا با گذشت یک سال از این ماجرا کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از ورود به ماجرای فروش اردوگاه شهید باهنر که متعلق به وزارت آموزش و پرورش است خبر می‌دهد و «غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضائیه نیز در این باره خبر داده است که «بازرسی کل کشور همم به این موضوع ورود کرده و گزارشی را هم اخیرا ارائه کرده و ما متناسب با نتیجه گزارش سازمان بازرسی در این پرونده هم اقدام می‌کنیم.»

اما آن ایام که «حمیدرضا حاجی‌بابایی» رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس و وزیر اسبق آموزش و پرورش در نامه‌ای به رئیس جمهور از فروش اردوگاه شهید باهنر تهران با یک سوم قیمت خبر داد و خواستار پیگیری این موضوع و برخورد با مسببان شد، مسئولان وقت آموزش‌وپرورش با هدایت تیم روابط عمومی این وزارتخانه رنگ وبوی سیاسی به ماجرا دادند و کار به جایی رسید که در یک بگو و مگویی که وجه غالب آن نگاه‌های سیاسی بود از اساس واگذاری اردوگاه و سخنان حاجی بابایی رد شد.

بخشی از سخنان مسئولان وقت را مرور می‌کنیم

«علی الهیارترکمن» به خبرنگار شبستان در تیرماه سال گذشته گفته بود: به هیچ عنوان موضوع فروش اردوگاه مطرح نیست، اجازه نداریم ملک دولتی را به فروش برسانیم. به استناد تبصره 12 قانون بودجه در سال 95 ، اوراق صکوک می‌توانست در اختیار دستگاه‌ها قرار بگیرد که یکی از آنها اجاره به شرط تملیک بود و براین اساس وثیقه ملکی گذاشته و پولی دریافت می‌شد که بعد از سررسید، وثیقه ملکی عینا عودت داده می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه اردوگاه باهنر در قالب وثیقه در اختیار بانک قرار گرفته است تاکید کرد: 4 هزار میلیارد تومان در قالب اوراق صکوک به دست آوردیم که سازمان برنامه و بودجه مرتب اقساط آن را پرداخت می‌کند. وزارت آموزش‌وپرورش رصد می‌کند تا پرداخت‌ها به موقع و در سررسید خود انجام شود و پس از آن کل کشور خواهان آن است که اردوگاه شهید باهنر به آموزش‌وپرورش برگردد.

الهیار ترکمن با بیان اینکه اجازه فروش ملک دولتی را نداریم گفت: اردوگاه شهید باهنر به صورت اجاره به شرط تملیک واگذارشده است، ما پیگیری می‌کنیم تا اقساط وام دریافت شده، ماه به ماه پرداخت شود و اینگونه نیست که سه قسط آن پرداخت نشده باشد. قانون بودجه اینگونه نبود که بتوانیم اردوگاه باهنر را مازاد اعلام کرده و بفروشیم هم‌اکنون وزارت علوم هم این کار را کرده و ملک دانشگاه کاشان را وثیقه گذاشته و پولی را دریافت کرده است.

اما اگر واقعا مشکلی وجود ندارد پس چرا با گذشت یکسال دوباره این زخم سر باز کرده است و مسئولان کشوری جدی تر این ماجرا را که اکنون یک پرونده قضایی شده است پیگیری می کنند.

این درحالی است که مجلسی های معتقدند تخلفاتی در واگذاری اردوگاه شهید باهنر صورت گرفته است. گفته می شود اردوگاه 30 هزار میلیارد تومان قیمت دارد اما وزارت آموزش و پرورش تنها با مبلغ 4 هزار میلیارد تومان واگذار کرده است.

همچنین، رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفته است؛ سال گذشته واگذاری اردوگاه شهید باهنر تهران را به یک شرکت دولتی به قیمت 4 هزار میلیارد تومان داشتیم. برآورد ما این است که این اردوگاه حداقل 30 هزار میلیارد تومان قیمت دارد.

زاهدی با بیان اینکه در این قرارداد آمده که اگر آموزش و پرورش تا دو سال بدهی خود را نپردازد این اردوگاه به تملک آن شرکت در می‌آید گفت: اگر آموزش و پرورش نتواند بدهی خود را بپردازد چه سرمایه عظیمی از آموزش و پرورش خارج می‌شود و هم یکی از مباحثی است که در حال حاضر در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دنبال می‌شود.

همچنین، سخنگوی کمیسیون اصل 90 نیز بیان کرده است طبق مستندات موجود، تخلف بزرگی در نحوه واگذاری اردوگاه شهید باهنر صورت گرفته است و این تخلف در سال 95 حدود 8 هزار میلیارد تومان بود.

پارسایی در پاسخ به این پرسش خبرگزاری تسنیم مبنی بر اینکه که «آیا آموزش و پرورش اردوگاه شهید باهنر را از دست داده‌ است؟»متذکر شد: اردوگاه باید برگردد چون نحوه واگذاری آن با تخلف همراه بوده و اینگونه نیست چون قرارداد آن امضا و انتقال داده شده است، غیرقابل برگشت باشد اما افرادی که در این زمینه ذینفع هستند و از این رانت استفاده می‌کنند، سعی دارند ماجرا را در مسیری قرار دهند که معامله غیرقابل فسخ باشد.

حال باید دید با ورود دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان بازرسی و دیوان محاسبات کشور مقصران اصلی در پرونده واگذاری اردوگاه شهید باهنر به افکار عمومی معرفی خواهند شد؟

پایان پیام/260

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)