حلیم پزان؛ سنت دیرینه مردم خراسان شمالی در ایام محرم


حلیم پزان؛ سنت دیرینه مردم خراسان شمالی در ایام محرم

‌کارشناس ثبت آیین های معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: حلیم پزان سنت دیرینه مردم این استان در ایام محرم است.

‌علی حسین پناه در گفت و گو با ایسنا، ‌با اشاره به اینکه آیین حلیم پزی در ایام محرم در خراسان شمالی با مراسم خاصی صورت می گیرد، افزود: تقریبا با شروع ماه محرم و در دهه نخست این ماه مراسم پخت حلیم در بیشتر نقاط این استان انجام می شود.

وی ادامه داد: در برخی از نقاط خراسان شمالی، تعدادی از دامدارها و یا روستاییان زمانیکه بره آن ها به دنیا می آیند آن را نذر امام حسین(ع) کرده و با فرارسیدن ماه محرم آن بره را پروار کرده سپس با آغاز ماه محرم آن را برای پخت حلیم کشتار می کنند.

حسین پناه اظهار کرد: از سوی دیگر در برخی از نقاط نیز هر شخصی که بر سر دیگ حلیم می‌ایستد؛ دعاهای مخصوصی را می خوانند.

وی تصریح کرد: همچنین هر فردی که به آشپرخانه وارد می شود باید با وضو وارد شود.

حسین پناه توضیح داد: در تهیه حلیم همه سعی می کنند به نوعی مشارکت داشته باشند، آنان که دستشان به دهانشان می رسد یا احیانا نذری دارند گوسفند و یا حبوبات و گندم مورد نیاز حلیم را تأمین می کنند، بانوان حبوبات را تمیز و آماده کرده و جوانان نیز حلیم را برای آماده شده می‌کوبند که اصطلاحا به آن "چمه زنی" می گویند.

وی بیان کرد: طبخ حلیم و خصوصا مرحله چمه زنی آن که تا چندین ساعت طول می کشد بسیار طاقت فرسا است اما جوانان و عزاداران به عشق امام حسین(ع) و میهمانان سفره او برای مشارکت در پخت این غذا صف می ایستند.

گفتنی است آیین حلیم پزی در ایام محرم در خراسان شمالی سال گذشته به ثبت ملی رسید.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مزایای مهندسی معکوس در جنگ چیست؟