یک پُک قلیان سوغات کمبود امکانات تفریحی در جوان ترین استان کشور


یک پُک قلیان سوغات کمبود امکانات تفریحی در جوان ترین استان کشور

استفاده از قلیان در مراکز عمومی به مثل قهوه خانه ها، چایخانه ها و بوستان ها در حالی رو به افزایش است که ساده‌ترین تفریح این روزهای جوانان، دود کردن لحظه‌های عمرشان است و بس.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، هاله‌ای از دود فضا را در بر گرفته، بویی شبیه به میوه های متنوع که با پک زدن به نی قلیان بساط تفریح یکی دو ساعت جوانان را فراهم می کند.

کمی آن سو تر دکه هایی خود نمایی می کنند که با انواع قلیان های رنگارنگ، بسته های تنباکو میوه ای متنوع، زعال لیمویی و منقل هایی که نشان از رخ بودن زغال ها دارد و البته دختران و پسران جوانی که خیلی وقت است قبح مصرف قلیان در بینشان شکسته شده و اکنون منتظر در صف تحویل قلیان هستند.

این توصیف صحنه اسف بار امروزی بوستان ها و مراکز تفریحی در اقصی نقاط سیستان و بلوچستان از جمله پارک ملت زاهدان است که امروزه به مکانی برای قلیان کشیدن جوانان تبدیل شده جوانانی که ساده‌ترین تفریحشان، دود کردن لحظه‌های عمرشان است و بس.

قلیان هایی که این روزها پای ثابت تفریح بسیاری از جوانان و خانواده ها شده و البته بوستان هایی که در گذشته محلی برای سپری کردن اوقات فراغت و بازی کودکان بود که امروز در سیطره دودهای سمی درآمده. دودهایی که اکر جوانان به ویژه محصلان دانشگاهی معتقدند اعتیاد آور نیست و ضرر زیادی ندارد اما نمیدانند که با این کار مشغول دود کردن و سیاه کردن سلامت و آینده خود هستند.

یک پُک قلیان سوغات کمبود امکانات تفریحی در جوان ترین استان کشور

با این تفاسیر اما اگر سری به بوستان ها و سایر مکان های تفریحی و قهوه خانه های موجود در سطح شهرها که تعدادشان از انگشتان دست هم بیشتر شده بیاندازیم متوجه خواهیم شد آنچه که بیش از هر چیزی به چشم می آید جوانان قلیان به دستی هستند که با خروج حلقه‌های دود قلیان سلامتی را قربانی کرده و با هر کام آن، خود را یک قدم به بیماری‌هایی همچون سرطان نزدیک می‌کنند.

پوریا غفاری در گفت وگو با خبرنگار پهره گفت: من پدر، فرزندی 23 ساله هستم که بعد از آمدن از سربازی، وقت خود را تا پاسی از شب با دوستانش به بهانه خوردن قهوه، در قلیان سراهای شهر ایرانشهر می گذراند.

وی افزود: بیکار بودن و نداشتن برنامه خاص برای پر کردن اوقات فراغت فرزندان به ویژه پسران در ساعت‌های بعد از نیمه شب و سپری کردن اوقات در این ساعت در کلوپ ها و سفره سراهای سنتی باعث افزایش تمایل آنان به مصرف مواد دخانی به ویژه سیگار و قلیان می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: در این مراکز که به نام سفره سراهای سنتی و با کارکرد استعمال دخانیات و قلیان راه اندازی شده، تعدادی از جوانان دور هم جمع می‌شوند و با قیمت بسیار نازل و استعمال قلیان، بیش از یک ساعت در طول روز یا اواخر شب این هیجان درونی خود را در میان همسالان خود تخلیه می‌کنند.

غفاری تصریح کرد: در محیطی خاص جوانان باید هیجانات درونی خود را تخلیه کنند که این امر در گذشته در اماکن و سالن‌های ورزشی صورت می‌گرفت اما اکنون با توجه به اجاره‌ای شدن و افزایش بهای شهریه‌های حضور در این اماکن، جوانان پاتوق‌های خود را به اماکن غیرورزشی و بیشتر به کلوپ ها و سفره سراهای سنتی تغییر داده اند.
یک پُک قلیان سوغات کمبود امکانات تفریحی در جوان ترین استان کشور

شهروندی دیگری در این رابطه گفت: جوانان ما به دلیل کمبود امکانات تفریحی سالم و ارزان، رو به قلیان سراها و قهوه خانه ها می آورند. آنان به دلیل بیکاری و ناامیدی از شرایط اقتصادی و اجتماعی شان تنها مکانی که برای رسیدن به آرامش مهیا می بینند، همان قلیان سراهاست.

وی افزود: در حال حاضر ممنوعیت یا محدودیتی برای منع استفاده از قلیان درشهر وجود ندارد و استقبال از قلیان به جایی رسیده که مراکز فروش قلیان و زغال و تنباکو در حال رشد هستند و دست فروشان عرضه کننده قلیان و تنباکو به راحتی هرچه تمام تر و بدون هیچ گونه مزاحمتی در پارک ها و حاشیه خیابان ها جولان می دهند، این که با چه مجوزی بساط قلیان در پارک ها فراهم می شود را بایستی از مسؤولان امر پرسید که چرا هیچ گونه اقدامی در جهت برخورد با عرضه کنندگان قلیان در یک مکان عمومی انجام نمی دهند؟

وی خاطر نشان کرد: از مسئولین شهرستان می خواهم به فکر فردای این جوانان باشند، با ایجاد فضاهای تفریحی سالم و شاد، نیرو و امید تازه به جوانان این منطقه محروم ببخشند.
برای پیگیری این معظل، خبرنگار ما سراغ معاون عمرانی فرمانداری شهرستان ایرانشهر رفت.


احمد رضا هاشمزهی، معاون عمرانی فرمانداری شهرستان ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: گسترش مصرف قلیان و اشتیاق افراد جامعه به مصرف آن، یکی از دغدغه‌هایی است که بیش از پیش قابل مشاهده است و برای بسیاری از خانواد ها نگران کننده است.

وی گفت: جوانان بدون توجه به سلامت خود در محل‌هایی نظیر قلیان‌سراها، سفره‌خانه‌های سنتی، پارک‌ها و حتی منازل نسبت به مصرف آن بدون اطلاع از عوارض مصرف و اعتیادآور بودن آن اقدام می‌کنند.
یک پُک قلیان سوغات کمبود امکانات تفریحی در جوان ترین استان کشور

وی افزود: در کنار توجه به الزامات قانونی در خصوص ممنوعیت استعمال دخانیات در جامعه و بهره‌گیری از آموزش با هدف آگاهی و ایجاد فرهنگ می‌توان آمار مصرف قلیان را در جامعه کاهش داد.

وی بیان کرد: ساماندهی و نظارت بر قلیان سراها توسط کمیته مبارزه با مواد مخدر متشکل از شبکه بهداشت و درمان، صنعت، معدن و تجارت، فرماندهی انتظامی، اعضای کمیسیون بهداشت، صدا و سیما و سازمان‌های مردم نهاد مرتبط با دخانیات است که هر کدام نقش اساسی در فرآیند کنترل و محدودیت بر عرضه قلیان ایفا می‌کنند.

هاشمزهی با اشاره به نگرانی های خانواده ها اذعان کرد: فرمانداری شهرستان ایرانشهر در حال رصد و پیگیری این مشکل می باشد که قلیان سراها باید تعطیل شوند.

وی در پایان عنوان کرد: در جلسات اوقات فراغت حوانان و ورزش که با حضور رئیس اداره ورزش و جوانان و دستگاه های متولی این امر در شهرستان ایرانشهر تشکیل می شود به دنبال برنامه ریزی برای ایحاد مکان های ورزشی در بسیاری از محلات با نام خانه ورزش و ایجاد زمین های چمن هستیم تا جوانان بتوانند تا پاسی از شب در این مکانها حضور یابند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا