عملیات بازار باز بانکی در مسیر اجرا


عملیات بازار باز بانکی در مسیر اجرا

خبرگزاری آریا- یک پژوهشگر حوزه پولی و بانکی از فراهم شدن مقدمات اجرای عملیات بازار باز بانکی در کشور خبر داد.

عملیات بازار باز بانکی در مسیر اجرا
خبرگزاری آریا- یک پژوهشگر حوزه پولی و بانکی از فراهم شدن مقدمات اجرای عملیات بازار باز بانکی در کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا، «کامران ندری» افزود: عملیات بازار باز بانکی به خرید و فروش اوراق بهادار دولتی بوسیله بانک مرکزی اطلاق می شود.
وی همچنین اظهارداشت: بانک مرکزی برای اعمال سیاست پولی برای ایجاد قبض و بسط در حجم پول می تواند از طریق خرید و فروش اوراق بهادار دولتی عمل کند.
این پژوهشگر حوزه پولی و بانکی گفت: بانک مرکزی زمانی که اوراق بهادار دولتی را خریداری در واقع حجم پول را در اقتصاد افزایش می دهد و وقتی این اوراق را می فروشد به نوعی پول را از بدنه اقتصاد جمع آوری یا درحجم پول انقباض ایجاد می کند.
وی افزود: یکی از ابزار های موثر و کار آمد اعمال سیاست های پولی بوسیله بانک های مرکزی در دنیا عملیات بازار باز بانکی است.
ندری در ادامه مصاحبه اظهارداشت: این عملیات در ایران به شکل محدود طی سال های قبل از سوی بانک مرکزی صورت گرفته یعنی اوراق مشارکتی را خریداری و فروخته، نقدینگی را جمع آوری کرده اما خیلی محدود بوده است.
وی تصریح کرد: عملیات بازار باز بانکی که قرار بر اینکه اجرا شود در واقع می توان گفت کشور پس از انقلاب تاکنون چنین عملیاتی را تجربه نکرده است.
پژوهشگر حوزه پولی و بانکی به رادیو اذعان داشت: با توجه به اینکه دولت طی چند سال گذشته اوراقی را منتشر و این اوراق در بازار در حال خرید و فروش بوده بنابراین زمینه و بستر برای خرید و فروش اوراق بهادار در بازار ثانویه بوسیله بانک مرکزی مهیا شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از رادیو اقتصاد، وی در ادامه یادآورشد: بخشنامه عملیات بازار باز بانکی اینکه باید این عملیات را به چه شکلی انجام داد در شورای پول و اعتبار مصوبه و در ضمن مقدمات اجرای عملیات بازار باز در حال فراهم شدن است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری