فواید هوای سرد: مزایای سرما برای سلامتی بدن بسیار عجیب است


در زمستان آنچه بیش از همه خوشایند است، استراحت داخل خانه همراه نوشیدن یک ماگ چای داغ و دیدن یک فیلم مهیج است. اما آیا سرمای هوا مزیتی برای سلامت ما دارد؟ اگر اینگونه است این مزایا چه هستند؟ در ادامه با فواید هوای سرد با نت نوشت همراه باشید. فواید هوای سرد در مورد […] نوشته فواید هوای سرد: مزایای سرما برای سلامتی بدن بسیار عجیب است اولین بار در نت...

فواید هوای سرد: مزایای سرما برای سلامتی بدن بسیار عجیب استفواید هوای سرد: مزایای سرما برای سلامتی بدن بسیار عجیب است
0

در زمستان آنچه بیش از همه خوشایند است، استراحت داخل خانه همراه نوشیدن یک ماگ چای داغ و دیدن یک فیلم مهیج است. اما آیا سرمای هوا مزیتی برای سلامت ما دارد؟ اگر اینگونه است این مزایا چه هستند؟ در ادامه با فواید هوای سرد با نت نوشت همراه باشید.

فواید هوای سرد

در مورد شما نمی‌دانم، اما من شخصی هستم که در آب و هوای گرم فعال می‌شوم، عاشق پوشیدن لباس‌های نازک هستم و روزهای طولانی و آفتابی را دوست دارم. اما در زمستان، من همیشه در مورد سرما گله می‌کنم، پنج لایه لباس می‌پوشم و به سختی منتظر می‌مانم تا بار دیگر دمای هوا افزایش یابد.

اما آیا من در بی ارزش دانستن این فصل و سرمایی که با خود به همراه می‌آورد اشتباه می‌کنم؟ تحقیقات نشان داده است که هوای سرد می‌تواند طیف وسیعی از منافع در جهت سلامتی را به ارمغان بیاورد. در این مقاله، ما یک بررسی اجمالی بر تعدادی از فواید هوای سرد را شما ارائه می‌دهیم.

یکی از فواید هوای سرد بهبود کیفیت خواب است

فواید هوای سرد: مزایای سرما برای سلامتی بدن بسیار عجیب استفواید هوای سرد: مزایای سرما برای سلامتی بدن بسیار عجیب است

محیط‌های سرد ملایم می‌توانند به داشتن خواب راحت کمک کنند

بدن ما یک ریتم شبانه روزی را دنبال می‌کند که خود، خوردن، خوابیدن و الگو‌های فعالیت را با توجه به چرخه‌های شبانه روزی تنظیم می‌کند و به موجب آن به ما اجازه می‌دهد که به طور طبیعی عمل کنیم. محققان دریافته اند که اختلال در تنظیم ریتم‌های شبانه روزی می‌تواند منجر به اختلال در خواب شود که که به نوبه خود می‌تواند منجر به تعدادی از مشکلات سلامتی شود.

فواید هوای سرد: مزایای سرما برای سلامتی بدن بسیار عجیب استفواید هوای سرد: مزایای سرما برای سلامتی بدن بسیار عجیب است

مطالعاتی که اخیرا توسط خبر‌های روز پزشکی منتشر شده اند، نشان می‌دهند که بی خوابی و سایر اختلالات خواب می‌توانند ادراک ما و عملکرد شناختی ما را از بین ببرند و خطر ابتلا به بیماری کلیوی و دیابت را افزایش دهند.

تحقیقات همچنین نشان داده است زمانی که به خواب می‌رویم، درجه حرارت بدن ما شروع به کاهش یافتن می‌کند. در نتیجه اشخاص بی خواب، به شکلی مناسب قادر به تنظیم حرارت بدن نمی‌باشند که این امر منجر به مشکل در به خواب رفتن می‌شود.

اینجا جایی است که حرارت خارجی وارد عمل می‌شود. یک مطالعه با استفاده از «کلاه‌های خنک کننده» انجام شد. این کلاه سرپوشی است که سر افرادی که خوابیده اند را در معرض هوای خنک تر قرار می‌دهد.

نتیجه این مطالعه این بود که افراد بی خواب از این روش سود بردند و به آن‌ها اجازه داد که از یک خواب شانه، بهتر لذت ببرند. دستورالعمل‌های مربوط خواب که توسط تحقیقات موجود پشتیبانی می‌شود، درحال حاضر مطرح می‌کند که دمای ایده آل در اتاق خواب ما هنگامی که برای خواب آماده می‌شویم و به آنجا می‌رویم، بهتر است بین ۶۰ تا ۶۷ درجه فارنهایت (حدود ۱۵٫۵ تا ۱۹ درجه سانتیگراد) باشد.

حد پایین این دما این است که شما نباید در حد یخ زدن سردتان شود که این موضوع قطعا به خواب شما کمک نخواهد کرد. اما محیط‌های سرد ملایم می‌توانند مناسب این امر باشند.

سرمای هوا اشتهای شما را افزایش می‌دهد

به نظر می‌رسد مطالعه‌ای که در مجله اروپایی تغذیه بالینی منتشر شده است از ادعایی قدیمی مبنی بر افزایش اشتهای ما در زمستان، هنگامی که دما به سرعت کاهش می‌یابد، حمایت می‌کند. نویسندگان این مقاله مطرح کردند: «این تحقیق فعلی نشان داد که تغییرات فصلی منجر به تغییرات جزئی در مصرف کالری روزانه، ترکیب رژیم غذایی، فعالیت بدنی و وزن بدن در افراد معمولی در ایالات متحده می‌شود.»

آزمایش دیگری که بر روی خوک‌ها که یک شباهت ساختاری فیزیولوژیک به انسان‌ها دارند، صورت گرفت، نشان داد که حیوانات نیز در دمای محیطی بالاتر میل به غذای کمتری دارند، اما در محیط‌های خنک تر اشتهایشان افزایش می‌یابد.

مطالعه دیگری که این بار در مورد تأثیر تمرینات هوازی شدید و دمای محیط بر مصرف کالری انجام شد، نشان داد که فعالیت در یک محیط سرد حس گرسنگی ما را تحریک می‌کند.

بنابراین اگر شما به خوردن غذاهای سالم مصر هستید، پس یک پیاده روی تند و یا دویدن در هوای سرد زمستانی درست پیش از غذا می‌تواند به افزایش اشتها کمک کند.

سرمای هوا باعث چربی سوزی می‌شود.

اگر از سوی دیگر، شما نگران این هستید که تمایلتان برای بیشتر خوردن در این فصل به افزایش وزن ناخواسته منجر می‌شود، نگران نباشید. زیرا سرما می‌تواند موجب کاهش وزن نیز بشود. دماهای پایین، چربی قهوه‌ای را که سوخت تولید کننده گرمای بدن است، فعال می‌کند.

بدن ما چربی را به دو شکل ذخیره می‌کند: سفید و قهوه ای. چربی سفید اغلب به عنوان «چربی بد» نامیده می‌شود، به این علت که به سادگی انباشته می‌شود. و اگر بیش از حد باشد، می‌تواند منجر به اضافه وزن یا چاقی شود. در مقابل، چربی قهوه‌ای «چربی خوب» است، زیرا این سوختی است که بدن ما برای تولید انرژی مصرف می‌کند.

تعجب آور نیست که دانشمندان همیشه به دنبال راهی برای تحریک بدن برای تبدیل چربی سفید به چربی قهوه‌ای هستند. روش اصلی «قهوه‌ای کردن» چربی سفید که تحقیقات آن را نشان داده است، قرار گرفتن در معرض دمای سردتر است.

در فصل سرد، بدن ما به دنبال راه‌هایی برای گرم ماندن است که نیاز به دست بردن در ذخایر چربی برای مصرف سوخت دارد. یک مطالعه منتشر شده در مجله تحقیقات بالینی نشان داد که قرار گرفتن در معرض دماهای سرد می‌تواند سوخت و ساز چربی قهوه‌ای را در افراد بالغ فعال کند. این حالت به سردی متوسطی اشاره می‌کند که با لرزیدن همراه نیست.

نویسندگان سرمقاله‌ای که در کنار این مطالعه منتشر شد، بیان کردند که فعالیت چربی قهوه‌ای از سوی مغز تنظیم می‌شود و بر اساس نیاز به گرما برای کنترل دمای بدن اقدام می‌کند. آن‌ها ادامه می‌دهند: «گرما در ابتدا نتیجه حاصل از سوختن چربی‌های ذخیره شده در بافت چربی قهوه‌ای است، اما در طول مدت مدید تولید حرارت، اجزای چربی غذای خورده شده به عنوان ذخیره مستمر در زیر لایه پوست به داخل بافت چربی هدایت می‌شود.

نسبت به ذخیره، چربی بیشتر به طور مداوم در جهت تولید حرارت می‌سوزد. محققین می‌گویند: «بافت چربی قهوه‌ای در افراد بالغ هنگامی که از نظر فیزیولوژیک تحریک می‌شود، عملاً از لحاظ متابولیکی بسیار فعال می‌شود و در آن زمان چربی قهوه‌ای می‌سوزد.»

فواید هوای سرد: مزایای سرما برای سلامتی بدن بسیار عجیب استفواید هوای سرد: مزایای سرما برای سلامتی بدن بسیار عجیب است

یکی از فواید هوای سرد چربی سوزی است

وزن اضافی با لرزیدن در هوای سرد از بین می‌رود.

بعلاوه، محققان نشان داده اند که لرزاندن خود نیز موجب تحریک سوختن چربی می‌شود. مطالعه‌ای که در مجله متابولیسم سلولی منتشر شد، نشان داد که لرزاندن بدن، ترشح آیریزین را که یک هورمون محرک سوزاندن چربی است، تحریک می‌کند.

ظاهرا، تنها ۱۵ دقیقه لرزیدن در یک محیط سرد تأثیری مشابه یک ساعت فعالیت را دارا است.

افراد با شهامت تر راهی را برای افزایش اثر این ادعا ارائه کرده اند: پوشیدن یک جلیقه مملو از بسته‌های یخ. احتمال می‌رود که پوشیدن این جلیقه به مدت یک ساعت، مصرف انرژی فرد را تا ۲۵۰ کالری افزایش می‌دهد. با این وجود، مخترع جلیقه بر این واقعیت تأکید می‌کند که این جلیقه معجزه نمی‌کند و شما به شکلی جادویی بدون مصرف غذای مناسب به تناسب اندام دست نخواهید یافت.

کاهش التهاب و درد از فواید هوای سرد

یکی دیگر از مزایای شناخته شده قرار گرفتن در معرض سرمای هوا، کاهش التهاب موضعی است. بسیاری از ما احتمالا یه یاد خواهیم آورد که وقتی کوچک بودیم، به ما گفته می‌شد که یعد از یک حادثه در زمین بازی، کیسه یخی بر روی محل ضربه قرار دهیم.

به طور سنتی، یخ یا یک کیسه مملو از آب سرد برای درمان یک ناحیه ضرب دیده و یا کبود شده استفاده می‌شده است، اگر چه ما باید مراقب باشیم که چه مقدار سرما در پاسخ به هر نوع التهاب و هر فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آسیب شناس کریستوفر وسی، نویسنده راهکارهای طبیعی برای درمان التهاب، می‌نویسد: «مقدار سرمای اعمال شده به بدن نباید بیش از توانایی بدن برای خنثی کردن آن باشد.»

اما برخی معتقدند که حضور در در آب سرد برای درمان التهاب به طور قابل توجهی موثرتر از سایر گزینه‌های بهبود نیست. با این حال، استفاده از تکه‌های یخ برای آرامش گلو درد ادامه دارد، به این صورت که پایانه‌های عصبی در گلو را بی حس می‌کنند و احساس درد را کاهش می‌دهند.

محققانی از دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور، توصیه می‌کنند که سرما درمانی -که درمان مبتنی بر قرار گرفتن در معرض سرما است- می‌تواند در کاهش درد موضعی موثر باشد، اما آن‌ها همچنین یادآور می‌شوند که اگر که ما همراه با دارو و سایر درمان‌ها -چنانچه مناسب باشد- از کیسه یخ هم استفاده کنیم. این عمل کاهش درد و التهاب می‌تواند بهتر صورت گیرد.

اثرات روانی هوای سرد

متاسفانه، برای بسیاری از مردم، فصل سرد با خلق و خوی نه چندان خوب و احساس خستگی همراه است، همانگونه که آنها دچار اختلال مؤثر فصلی می‌شوند، یک نوع افسردگی نیز که معمولا در زمستان ظاهر می‌شود، ممکن است به سراغ فرد بیاید. با این حال، نتیجه تماما افسردگی و حال بد نیست. تحقیقات نشان داده است که آب و هوای سرد یا غیرمعمول نیز برخی شگفتی‌های جالب دارد.

هوای سرد می‌تواند به ما کمک کند تا وسیع فکر کنیم

فواید هوای سرد: مزایای سرما برای سلامتی بدن بسیار عجیب استفواید هوای سرد: مزایای سرما برای سلامتی بدن بسیار عجیب است

مطالعات درباره فواید هوای سرد نشان می‌دهد که محیط‌های سرد ممکن است نوعی خلاقیت در فرد ایجاد کنند

یک مقاله از دانشگاه نیوکاسل در بریتانیا نشان داد که در آب و هوای بد، از جمله روزهای سرد، ما تمایل به برقراری تماس‌های تلفنی طولانی تر اما با افراد کمتری داریم. این به این معنی است که وقتی آب و هوا ما را از فعالیت‌های دیگر باز می‌دارد، ما تمایل داریم که در خانه یا نزدیک خانه باشیم و می‌خواهیم بار دیگر با افرادی که بیشتر برای ما اهمیت دارند در ارتباط باشیم.

مطالعه دیگری درباره فواید هوای سرد نشان می‌دهد که محیط‌های سرد ممکن است نوعی خلاقیت را ایجاد کنند که محققان به عنوان «خلاقیت مرجع» برای آن بر اساس نشانه‌های سرما اشاره می‌کنند. آن‌ها می‌گویند: هوای خنک می‌تواند بهتر به ما در شناخت استعاره‌ها، اختراع نام‌های جدید ماکارونی و «انتزاعی بودن در استفاده از استعدادها» کمک کند.

این نمونه‌ها ممکن است تلاش‌هایی واقعاً بی فایده به نظر برسند. چه کسی مایل است که با اسم‌های جدید برای ماکارونی پیشرفت کند؟ اما با توجه به گفته نویسندگان این مطالعه، آن‌ها اظهار می‌کنند که درجه حرارت پایین به ما کمک می‌کند تا بر عادت‌های روانی غلبه کنیم و وسیع تر فکر کنیم.

دانشمندان نتیجه می‌گیرند که سبک پردازش ارجاعی که در زمینه‌های سرمای فیزیکی واقع شده، به طور عمده نوعی خلاقیت را فراهم می‌کند که انعطاف پذیری بیشتری برای تغییر چارچوب‌های ذهنی و شکستن مجموعه‌ای از سیستم‌های علمی از پیش موجود دارد.

چگونه از فواید هوای سرد بهره ببریم و سینوزیت و سرماخوردگی اذیت‌مان نکند؟

با سرد شدن هوا در بعضی از قسمت‌های بدن مثل انگشتان دست و پا، نوک بینی و پوست جریان خون سریع تر کند شده و بی حس می‌شوند. به زحمت می‌توان انگشتان را حرکت داد. رنگ این اعضا سفید، خاکستری و در سرمای شدید سیاه رنگ می‌شود.

اگر دمای هوا به منهای ۳۰ درجه برسد بدن دیگر نمی‌تواند دمای خود را تنظیم کند و حرارت خود را از دست می‌دهد. در واقع بی حسی اعضای بیرونی به اعضای داخلی هم می‌رسد و شخص احساس گیجی. خستگی و خواب آلودگی می‌کند که اگر درمان نشود شخص به خواب می‌رود و ممکن است هیچ وقت از آن بیدار نشود.

با پایین رفتن درجه حرارت بدن بخصوص اگر فرد در هوای آزاد باشد، ممکن است حتی سکته قلبی رخ دهد. چون ضربان قلب تندتر می‌شود تا بتواند جریان خون را برای گرم کردن بدن سرعت بیشتری ببخشد. این خطر برای کسانی که سابقه بیماری قلبی دارند بیشتر است.

بیشتر بخوانید: درمان سرماخوردگی: همه حقایقی که درباره سرماخوردگی و درمان آن باید بدانید

مشکلات زندگی در مناطق سردسیر

گم شدن در هوای طوفانی، خشک شدن و ترک خوردن پوست، خشکی سینوس‌ها و عود سینوزیت، سر خوردن و شکستگی دست و پا باعث می‌شود تا بعضی‌ها بخصوص افراد سالخورده ترجیح بدهند در خانه بمانند.

ولی ماندن در خانه یعنی عدم تحرک. یعنی نشستن جلوی تلویزیون و خوردن انواع میان وعده‌ها که منجر به چاقی می‌شود. در بعضی از مواد حتی به دلیل عدم تحرک ممکن است لخته‌های خون در بدن ایجاد شده باعث بروز سکته‌های قلبی و مغزی شود.

چگونه در آب و هوای سرد سالم بمانیم؟

حتی اگر در سردترین نقطه روی کره زمین یا نوک یک قله کوه در زمستان زندگی کنید با راهکارهایی می‌توانید علاوه بر تحرک داشتن سالم هم بمانید و از فواید هوای سرد بهره ببرید.

گرم نگه داشتن بدن در هنگام سرد شدن هوا

اولین راهکار برای حفظ بدن در آب و هوای سرد پوشیدن لباس مناسب است. از راهکارهای زیر استفاده کنید.

با توجه به میزان سردی هوا از چند لایه لباس‌های گرم ولی سبک استفاده کنید. به این ترتیب در صورت گرم شدن هوا می‌توانید لایه رویی را در بیاورید.از لباس‌های چسبان استفاده نکنید. وجود فضایی بین لباس‌ها باعث می‌شود تا هوای بین لایه‌های لباس‌ها گرم بماند و مثل یک دستگاه گرم کننده عمل کند.از دست کش‌های انگشت دار استفاده نکنید. دستکش‌هایی که کل پنجه‌ها را می‌پوشاند دست‌ها را گرم تر نگه می‌دارد.حتما از کلاه و شال گردن استفاده کنید. شال گردن را طوری دور گردن‌تان بپیچید تا فضایی بین دهان و بینی و شال گردن وجود داشته باشد. به این ترتیب هوای سرد وارد مجرای تنفسی نمی‌شود و عمل بازدم باعث گرم شدن بیشتر بدن می‌شود.از چکمه‌های ساق بلند و ضد آب استفاده کنید که کف یخ شکن داشته باشد.از دو لایه جوراب پشمی استفاده کنید. در صورتی که هوا خیلی سرد است می‌توانید بین جوراب‌ها یک لایه پلاستیک مثل کیسه فریزر بگذارید.از نوشیدنی‌های گرم و غذاهای با طبع گرم مثل چای بادام، چای زیره، خرما بیشتر استفاده کنید. حتی می‌توانید چند عدد دیری یا خرمای خشک را همیشه همراه خود داشته باشید.

چند راهکار احتیاطی هنگام سرد شدن هوا و بهره از فواید هوای سرد

فواید هوای سرد: مزایای سرما برای سلامتی بدن بسیار عجیب استفواید هوای سرد: مزایای سرما برای سلامتی بدن بسیار عجیب است

هوای سرد نیاز به تجهیزات خاص خود دارد و لباس پوشیدن و گرم نگه داشتن بدن اولین ابزار آن است

بهتر است گزارشات مربوط به آب و هوا را از طریق رادیو، تلویزیون و یا نرم افزارهای تلفن همراه بررسی کنید تا مجهزتر از خانه خارج شوید. همیشه نزدیکترین راه را برای انجام کارهایتان انتخاب کنید تا در صورت بدتر شدن آب و هوا دچار مشکل نشوید.

در صورتی که تنها زندگی می‌کنید حتما کسی را مطلع کنید که چه زمانی از خانه خارج شده اید و کجا می‌روید و البته تلفن همراه تان را با شارژ کامل با خود ببرید.

اگر با شخصی مواجه شدید که دچار سرمازدگی شده است فورا با ۱۱۵ تماس بگیرید و تا رسیدن اورژانس سعی کنید او را گرم نگه دارید. در صورتی که لباس‌ها خیس شده است سعی کنید آن‌ها را در بیاورید و لباس گرم تن فرد کنید. مرتب با او حرف بزنید تا هوشیار بماند و به خواب نرود.

در صورتی که خودتان بعد از رسیدن به خانه احساس سرما کردید دست و پای خود را در آب گرم (و نه داغ) قرار دهید. در صورتی که خارج از خانه هستید با حرکت دادن دست‌ها و پاها مانع از بی حس شدن آن‌ها شوید.

شایعاتی درباره هوای سرد

در مورد سرما گفته‌هایی وجود دارد که پایه علمی ندارد و بی اساس است و نباید بر اساس آن‌ها از فواید هوای سرد خود را بی نصیب کنیم.

اگر کمتر لباس بپوشی سرما نمی‌خوری.

هوای سرد نیاز به تجهیزات خاص خود دارد و لباس پوشیدن و گرم نگه داشتن بدن اولین ابزار آن است.

بیشتر سرما از سر خارج می‌شود.

تمام اعضای بدن به یک اندازه گرما از دست می‌دهد. پس همیشه باید لباس‌های مناسبی بپوشید که تمام اعضای بدن را بپوشاند مثل کلاه، دستکش و گاهی حتی گتر.

در هوای سرد نباید ورزش کرد.

برعکس با فعال بودن در هوای سرد اگر به طور مرتب ورزش می‌کنید سالم تر هم خواهید بود. شاید فقط مجبور باشید زمان آن را کمتر کنید.

در هوای سرد و زمستان و برف نیازی به عینک آفتابی نیست.

در آب و هوای سرد بخصوص هوای برفی و بعد از آن نیاز به عینک آفتابی دارید.

هوای سرد افسردگی می‌آورد.

اختلال افسردگی زمستان نه به دلیل هوای سرد بلکه به دلیل تابش کم خورشید است.

منبع + +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...