روایت «میترا؛ دختر سیمرغ» رئالیسمی جادویی دارد


روایت «میترا؛ دختر سیمرغ» رئالیسمی جادویی دارد

تهران- ایرنا- نویسنده رمان «آناهیتا و شاهزاده پارسی»، گفت: بعد از استقبالی که از مجموعه «بازی تاج و تخت» شد قصد دارم در ژانر همین سریال که رئالیسم جادویی است کتاب «میترا؛ دختر سیمرغ» را با نگاه به اسطوره‌های ایرانی نگارش کنم.

مهوش شاهوردی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره وضعیت مطالعه مخصوصا خواندن رمان در میان جوانان، اظهار داشت: متاسفانه اوضاع مطالعه در کشور ما نگران کننده است مخصوصا با افزایش قیمت کتاب و کاغذ این نگرانی بیشتر هم خواهد شد.

وی افزود: اگر مطالعه و خرید کتاب به عنوان یکی از ملزومات زندگی جایی در سبد خرید هر خانواده ایرانی داشت، حالا هیچکدام از نویسندگان و ناشران، دغدغه فروش کتاب‌هایشان را نداشتند.

نویسنده رمان «دختری در عمارت»، گفت: متاسفانه مردم ما آنطور که باید، با کتاب مانوس نیستند، که البته این روزها دغدغه‌های اقتصادی و سطح پایین درآمدها، بی‌اهمیتی و فاصله گرفتن جامعه از فرهنگ و کتابخوانی را روز به روز بیشتر کرده است.

شاهوردی با تاکید بر اینکه البته از طرفی هم نمی‌توان قشر کتاب خوان ایرانی را نادیده گرفت، افزود: هنوز هستند کسانی که به کتاب و کتابخوانی علاقه‌مند هستند. مخاطب‌هایی که با پیگیری‌های مداوم شان، ذوق و اشتیاق نویسنده را به نوشتن بیشتر می‌کنند و همین قضیه باعث امیدواری است.

وی درباره اینکه چقدر رمان خوب و جذاب می‌تواند بر خواندن شدن آن کتاب تاثیر داشته باشد، گفت: هنگامی که نویسنده داستانی می‌نویسد، جهانی نو و متفاوت خلق می‌کند. نویسنده با تبحر باید مخاطب را به نحوی وادار کند تا پا به درون این جهان بگذارد. بنابراین آنچه که یک نویسنده باید برای خلق یک اثر خوب و به یادماندنی به یاد داشته باشد، ایجاد تجربه‌ای عاطفی و همین طور ایجاد تاثیر عمیق داستان بر مخاطب است.

نویسنده رمان « آناهیتا و شاهزاده پارسی» تاکید کرد: هر نویسنده شور و حال خاص خودش را برای نوشتن دارد. داستانی که از روی شور و احساسات نوشته شود حال آدم را نمی‌گیرد و مخاطب را سرگردان نمی‌کند.

شاهوردی با بیان اینکه نویسنده‌ها باید این نکته را مد نظر داشته باشد که با یک مخاطب باهوش سروکار دارد، گفت: او نباید با بکارگیری داستان‌های کلیشه‌ای، پیرنگ‌های قابل حدس، نثر کلیشه‌ای و شخصیت‌های کسل کننده، باعث از دست دادن مخاطب شود.

وی با بیان اینکه برای جذب مخاطب باید داستان یک شروع سریع و گیرا داشته باشد، افزود: یا به تعبیری دیگر یک اتفاق محرک یا یک کاتالیزور قوی که از همان ابتدا جدا شدن خواننده از متن را غیر ممکن کند.

این نمایشنامه نویس با اشاره به اینکه هر نویسنده باید در کلامش نوری مخفی داشته باشد، ادامه داد: درواقع نویسنده باید هر جمله اش مثل رعد و برق کوبنده و تامل برانگیز باشد. وقتی هدف هر کلمه مشخص باشد، داستان شروع به ارتباط گرفتن می‌کند، موج بر می‌دارد و به شکلی اعجاب انگیز جلوی مان ظاهر می‌شود.

شاهوردی در ادامه درباره تازه‌ترین فعالیت خود در حوزه رمان نیز توضیح داد: این بارقصد دارم با دو داستان متفاوت در عرصه نویسندگی و ادبیات ایران ظاهر شوم.

وی ادامه داد: «میترا؛ دختر سیمرغ» عنوان تازه ترین اثرم است که با روایت آن قصد دارم به دنیای تاریخ و اسطوره‌های باستانی ایران ورود کنم. که در واقع یک رئالیسم جادویی است.

این نویسنده گفت: بعد از استقبالی که از مجموعه «بازی تاج و تخت» شد که بر گرفته از رمانی با عنوان «نغمه ی یخ و آتش» بود من نیز تلاش کردم با استفاده از همین ژانر اثر جدید خود را خلق کنم.

شاهوردی ادامه داد: معتقدم مردم دنیا باید با تاریخ و اسطوره‌های باشکوه ایران آشنا شوند. از این رو سعی می کنم این فضا را با یک رئالیسم جادویی زیبا، نه تنها به مردم ایران بلکه به مردم دنیا معرفی کنم.

به گفته شاهوردی، نگارش این اثر مدتی طول خواهد کشید که تا کنون نیمی از آن را نوشته‌ام. اما در کنار آن در حال نوشتن یک رمان مدرن، تحت عنوان «تلفن» هستم که با روایتی متفاوت و گیرا نوشته خواهد شد و این رمان تقریبا به نیمه رسیده و سعی‌ام بر این است که تا پایان مهر ماه نگارش آن را به پایان برسانم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کنایه معاون رئیسی به ادعای یک رسانه عربی