اصفهان در امر گازرسانی از میانگین کشوری بالاتر است


اصفهان در امر گازرسانی از میانگین کشوری بالاتر است

اصفهان- ایرنا- مدیرعامل شرکت گاز اصفهان گفت: این استان در امر گازرسانی در مرحله سبز است و به همین لحاظ از میانگین کشوری بالاتر است.

سید مصطفی علوی، روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا در فریدونشهر افزود : در زمان حاضر هزار و ۳۴۰ روستای اصفهان از نعمت گاز برخوردار و کمتر از ۱۰۰ روستای اصفهان از نعمت گاز محروم هستند.

به گفته وی در استان ۱۰۷ شهر به شبکه گازرسانی متصل است و آخر امسال با پیوستن ۲ شهر دیگر، عملیات گازرسانی شهری اصفهان به اتمام خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت گاز اصفهان با بیان این که استان بعد از تهران رتبه دوم توزیع گاز را به خود اختصاص داد، تصریح کرد: اکنون چند نیروگاه فعال در استان سالانه رقمی معادل هفت میلیارد متر مکعب گاز مصرف می کنند که با احتساب هفت میلیارد متر مکعب در بخش صنایع، پنج میلیارد متر مکعب در بخش خانگی و ۲ میلیارد متر مکعب در بخش عمومی و تجاری، ۲۱ میلیارد متر مکعب سالانه گاز در این استان مصرف میشود.

علوی اضافه کرد: در مجموع افزون بر ۹۹ درصد خانوارهای شهری استان و ۹۹.۲ درصد خانوارهای روستایی از نعمت گاز برخوردارند.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان اضافه کرد : همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به جز روستاهای فریدونشهر به دلیل سختی تردد و نیاز به فراهم شدن بستر کار از نعمت گاز برخوردارند.

به گفته وی نزدیک به ۵۰ روستا به طور پراکنده در فریدونشهر واقع در غرب اصفهان وجود دارد که در طول یک سال مطالعات عمیق در خصوص گازرسانی به آنها انجام شده که در این بررسی ها به ایمنی، تردد و مسائل فنی توجه شده است و با تامین اعتبار به تدریج عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

مدیر عامل شرکت گاز استان اصفهان افزود: با اجرای طرح گازرسانی به پیشکوه فریدونشهر ۳۰۰ خانوار به شبکه گازرسانی استان اضافه می شود.

هم اکنون ۱۰۵ شهر از مجموع ۱۰۷ شهر استان اصفهان از گاز طبیعی برخوردارند و ۹۹.۷ درصد از جمعیت این استان زیر پوشش خدمات شرکت گاز قرار دارند.

در مجموع ۴۴درصد از گاز استان در بخش صنعت، ۳۳درصد در بخش نیروگاهی، ۱۸درصد در بخش خانگی، ۳درصد در حمل و نقل و ۲ درصد در بخش تجاری مصرف می شود.

جمعیت استان اصفهان بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ افزون بر پنج میلیون و ۱۲۰ هزار نفر است.

به گفته مسوولان در زمان حاضر ۸۴ درصد خانوارهای کشور از نعمت گاز برخوردار شدند و تنها ۱۶ درصد جمعیت کشور از نعمت گاز محروم هستند.

یک هزار و ۱۴۲ شهر به همراه ۲۸ هزار و ۷۲۹ روستا در کشور از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند که برای گازرسانی به آنها ۳۵۲ هزار کیلومتر شبکه و ۳۷ هزار کیلومتر خطوط اصلی انتقال گاز اجرا شده است.

به گزارش ایرنا، شماری از مقامات کشوری و مسوولان استانی روز یکشنبه برای کلنگ زنی طرح گاز رسانی به هفت روستای پیشکوه موگویی فریدونشهر واقع در غرب استان اصفهان به این شهرستان سفر کردند.

در این طرح به هفت روستای زرد فهره، سکان، اسلام آباد موگویی، مزرعه سیب، مزرعه میر، راچه و کرچان از توابع شهرستان فریدونشهر با شبکه ای به مسافت ۴۰ کیلومتر و با اعتبار افزون بر ۶۰ میلیارد ریال گاز رسانی می شود.

منطقه پیش کوه فریدونشهر در مجموع متشکل از ۲۲ روستا است که بر اساس این طرح در فاز اول به هفت روستا از خوشه اسلام آباد و در گام دوم به پنج روستا گاز رسانی خواهد شد. به گفته مسوولان، این طرح از ظرفیت مازاد خط لوله شرکت گاز استان لرستان از روستای فرسش برای مناطق محروم فریدونشهر فراهم شده است.

کلنگزنی گاز رسانی به پیشکوه فریدونشهر در حالی امروز انجام شد که مطالبه آن از ابتدای سال ۱۳۹۶ توسط اکبر ترکی، نماینده فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی، کلید خورد و سپس در تیرماه ۱۳۹۶ دستور معاون اول رئیس جمهور و اردیبهشت سال ۱۳۹۷ دستور وزیر نفت را دریافت کرد و سرانجام تفاهم نامه آن نزدیک به یک سال پیش منعقد شد.

منطقه پیشکوه و پشتکوه فریدون‌شهر از مناطق کوهستانی و سردسیر غرب استان اصفهان است که به دلیل قرار گرفتن در رشته کوه زاگرس و سختگذر بودن تاکنون از نعمت گاز بیبهره بوده‌اند.

فریدونشهر دارای پنج دهستان با نام برف­ انبار، چشمه­ لنگان، عشایری قلعه­ سرخ، پیشکوه موگویی و پشتکوه موگویی، دو شهر با نام برف ­انبار و فریدونشهر و نزدیک به ۸۵ روستاست. این شهرستان در همسایگی استان­های لرستان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری قرار دارد. در مرزبندی داخل استان نیز با شهرستان­های فریدن، چادگان و بویین و میاندشت همسایه است.

این شهرستان با ارتفاع متوسط بیش از ۲۵۹۰ متر یکی از مرتفع‌ترین نقاط استان اصفهان محسوب می‌شود که دارای متوسط دمای سالانه ۱۱.۰۷ درجه سانتی گراد است.

فریدونشهر با ۳۵ هزار نفر جمعیت در ۱۸۰ کیلومتری غرب استان اصفهان واقع است.

۹۸۶۱/ ۶۰۲۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق