چاندریان 2 آخرین مانور مداری خود را انجام داد


چاندریان 2 آخرین مانور مداری خود را انجام داد

تهران-ایرنا- سازمان تحقیقات فضایی هند اعلام کرد که آخرین و پنجمین مانور مداری فضاپیمای «چاندریان 2» دیروز یکشنبه با موفقیت انجام شد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، سازمان تحقیقات فضایی در بیانیه‌ای اعلام کرد: فضاپیمای چاندریان ۲ شب گذشته یک مانور مداری ۵۲ ثانیه‌ای انجام داد و مدار خود را اصلاح کرد. مدار این فضاپیما اکنون در ارتفاع ۱۱۹ تا ۱۲۷ کیلومتری سطح ماه قرار دارد.

این بیانیه می‌افزاید که تمام پارامترهای فضاپیما عادی هستند و عملیات بعدی جداسازی فرودگر «ویکرام» از مدارگرد چاندریان ۲ بوده که قرار است امروز دوشنبه دوم سپتامبر (۱۱ شهریور) انجام شود.

فرودگر «ویکرام» که به احترام «ویکرام سربهی» از پیشگامان برنامه فضایی هند نامگذاری شده است، تلاش می کند که روز هفتم سپتامبر (۱۶ شهریور) فرودی آرام بر سطح ماه داشته باشد. بعد از آن، ماه‌نورد ماموریت که «پراگیان» (Pragyan) نام دارد از فرودگر جدا شده و ۱ روز ماه یا ۱۴ روز زمینی را در ماه خواهد گذراند و در این مدت به جمع‌آوری نمونه‌های شیمیایی و معدنی می‌پردازد.

چنانچه همه چیز طبق برنامه پیش رود چاندریان ۲ با اکتشاف منطقه ای از ماه که حتی توسط پیشرفته‌ترین کشورها هرگز مورد مطالعه قرار نگرفته است، به عنوان نقطه عطفی برای سازمان پژوهش‌های فضایی هند عمل خواهد کرد و این کشور به چهارمین کشوری تبدیل می‌شود که روی سطح ماه فرود می‌آید.

در طول یک سال آینده، مدارگرد ماه، وظیفه نقشه‌برداری از سطح و جو بیرونی ماه را برعهده خواهد داشت. کی سیوان، رئیس سازمان پژوهش‌های فضایی هند قبلا گفته بود که «۱۵ دقیقه قبل از فرود برای ما لحظات بسیار وحشتناکی خواهند بود.

سازمان پژوهش‌های فضایی هند چاندریان ۲ را روز ۲۲ ژوئیه (۳۱ تیر ۱۳۹۸ ) به فضا پرتاب کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...