تولید 1.1 میلیون تن کلزا در سال زراعی جدید


تهران- ایرنا- مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی از ابلاغ برنامه تولید یک میلیون و 100 هزارتن کلزا در سطح زیرکشت 616 هزار هکتار در سال زراعی 99-98 خبر داد.

انرژی | ایرنا | 54 دقیقه پیش |9/2/2019 12:39:41 PM 43 بازدید

تولید 1.1 میلیون تن کلزا در سال زراعی جدید

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «علیرضا مهاجر » با بیان اینکه سطح زیرکشت کلزا امسال به صورت دیم، نشایی و شالیزاری خواهد بود گفت: براساس برنامه ۱۹۶ هزار هکتار کشت دیم، ۲۲ هزار هکتار کشت نشایی و ۲۰ هزار هکتار کشت شالیزاری انجام خواهد شد.

وی افزود: در سال زراعی ۹۸-۹۷، ۴۲۰ هزار تن کلزا در سطح ۲۴۱ هزار و ۱۵۰ هکتار تولید شد و استان های گلستان، خوزستان، مازندران، ایلام، کرمانشاه و اردبیل به عنوان عمده تولیدکنندگان برتر در تولید کلزا در سال ۹۸-۹۷ بودند.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت و تولید دانه های روغنی کلزا از سال ۹۰ رشد بسیار خوبی داشته است اظهار داشت: نیاز سالانه کشور به روغن ۱.۵ میلیون تن و سرانه مصرف روغن در کشور ۱۹ کیلوگرم است.

مجری طرح دانه های روغنی میزان نیاز به کنجاله را ۳.۵ میلیون تن و واردات آن را ۱.۴ میلیون دانست و تصریح کرد: ظرفیت روغن‌کشی کشور ۶ میلیون تن و ظرفیت تصفیه روغن ۳.۹ میلیون تن است.

مهاجر با اشاره به کشت مزارع pvs کلزا دراستان های مختلف گفت: برای مناطق گرم از جمله استان های خوزستان، گلستان و فارس، ۱۵ رقم جهت کشت ارسال شد، همچنین برای استان های زنجان، گیلان و ایلام بنا به درخواست استان‌ها رقم‌ها ارسال شده است.

به گفته وی، برای مناطق سرد نیز ۲۱ رقم جهت کشت به استان های قزوین، کرمانشاه و خراسان رضوی ارسال شده است.

وی اقدامات و حمایت های تأثیرگذار در این بخش را تامین و تدارک حدود ۳ هزار و ۷۰۰ تن بذر از ارقام مختلف بهاره و زمستانه عنوان کرد و ادامه داد: همچنین ۵۰۸ دستگاه ادوات شامل بذرکار دانه ریز مخصوص کلزا، نشا کار، هد برداشت و ساقه خرد کن تأمین اعتبار شده است.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی پیگیری و تسهیل خرید و پرداخت حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال بهای محصول تولیدی کشاورزان در سال جاری را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و افزود: پیگیری اجرای طرح پایلوت انتقال دانش فنی و تکنولوژی تولید کلزا از کشورهای پیشرو در سطح هزار و ۵۰۰ هکتار در ۱۰ استان نیز از دیگر اقدامات در این حوزه بوده است.

مهاجر ادامه داد: هماهنگی و پیگیری برای پرداخت تسهیلات کشت کلزا به ازای هر هکتار ۵۰ میلیون ریال، پیگیری تأمین مقدار ۲۵ هزار و ۶۰۰ لیتر علف‌کش بوتیزان استار برای کنترل علف های هرز هم خانواده کلزا، اجرای پایلوت بررسی کنترل علف هرز گل جالیز در مزارع کلزا در ۵ استان گلستان، کرمانشاه، ایلام، فارس و چهارمحال و بختیاری، تأمین بذرهای پوشش‌دار با حشره کش کروزر به منظور مبارزه با آفات اول فصل مزارع کلزا در مناطق شمالی کشور (کک کلزا) به مقدار ۱۰۰ تن و برنامه ریزی و پیگیری جهت تأمین ۱۳۵ هزار تن کود اوره و ۱۲۰ هزار تن سولفات آمونیم و ۵۵ هزار تن سوپر فسفات تریپل، ۵ هزار و ۵۰۰ تن سولفات پتاسیم توسط شرکت خدمات حمایتی نیز انجام شده است.

وی با اشاره به تشکیل کمیته های فنی تخصصی گیاه پزشکی، کنترل گل جالیز، بذر و هواشناسی، گفت: اجرای مزارع pvs (مزارع مقایسه ارقام کلزا) به تعداد ۱۵ رقم مناطق گرم در ۶ استان و ۲۱ رقم سردسیری در ۳ استان و تهیه نقشه های هواشناسی استان ها به تفکیک شهرستان جهت اجرای الگوی کشت دانه های روغنی اعم از آبی و دیم نیز پیگیری و انجام شده است.

مجری طرح دانه های روغنی اظهار کرد: توسعه کشت کلزا در اراضی دیم و آیش کشور بر اساس نقشه تناسب اراضی و اطلاعات اقلیمی و هواشناسی کشور، توسعه کشت نشائی کلزا به منظور بهره وری بیشتر از منابع آب و خاک تا سطح ۱۰۰ هزار هکتار تا سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰، افزایش سطح زیر کشت و عملکرد کلزا در اراضی آبی کشور با بکارگیری اصول بهزراعی و دانش و تکنولوژی روز دنیا، توسعه کشت کلزا در اراضی شالیزاری به منظور استفاده بهینه از اراضی شالیزای پس از برداشت شالی و استفاده از اثرات تناوبی گیاه کلزا در استان های مازندران و گیلان نیز از برنامه های آتی برای اجرا است.

وی حذف یکی از ردیف های اعتباری مخصوص طرح دانه های روغنی و کاهش اعتبارات مورد نیاز اجرای طرح در سال زراعی جاری و عدم تناسب قیمت های تضمینی دا نه‌های روغنی با قیمت سایر محصولات به خصوص در کشت های بهاره و تابستانه و محصول وارداتی و خسارات ناشی از سیل در استان های مختلف کشور را از چالش ‌های موجود در این بخش عنوان کرد و ادامه داد: عدم امکان تهیه به موقع و به اندازه بذرهای مورد نیاز، طغیان برخی آفات و علف های هرز با توجه به افزایش سطح زیر کشت و شرایط جوی سال زراعی ۹۸-۹۷ از قبیل سنک کلزا و گل جالیز که منجر به کاهش عملکرد در برخی مزارع گردید از مشکلات خارج از کنترل بوده است.

مهاجر، برقراری مجدد ردیف های اعتباری و تخصیص به‌موقع اعتبارات طرح دانه های روغنی، اعلام به‌موقع قیمت تضمینی منصفانه برای دانه های روغنی متناسب با سایر محصولات، پرداخت خسارت های ناشی از سیل اخیر و ترغیب کشاورزان به کشت و واردات دانه های روغنی با ارز غیر دولتی را خواستار شد و گفت: از استان ها نیز انتظار می رود تا تعیین و ابلاغ به‌موقع برش سطوح قابل کشت شهرستان ها بر اساس برنامه ابلاغی و بر تهیه بستر مناسب، رعایت تاریخ کاشت، مصرف بهینه و به اندازه بذر (حداکثر چهار کیلوگرم)، رعایت عمق مناسب کشت، استفاده به موقع از سموم پیش‌رویشی و پس‌رویشی، مصرف کود پایه مناسب به خصوص پتاس، استفاده از ریزمغذی ها، استفاده از سولفات آمونیوم در زمان ابتدای گلدهی، آبیاری در زمان غلاف‌بندی، استفاده از حداقل دو مرحله قارچکش نظارت داشته باشند.

وی ادامه داد: از سایر بخش ها نیز انتظار می‌رود با توجه به توسعه کشت دانه روغنی کلزا و طغیان آفات و بیماری ها و علف های هرز از جمله سنک و گل جالیز، انتظار می رود سازمات تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و سازمان حفظ نباتات با حساسیت بیشتر در خصوص کنترل این عوامل فعال باشند و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در روند اجرای مزارع pvs حضور فعال تری به خصوص در استان ها داشته باشد.

برچسب ها:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس