حسینیه‌ای که پاتوق روحانیون است/ همت شیخ جوان در گردهم آوردن طلاب


حسینیه‌ای که پاتوق روحانیون است/ همت شیخ جوان در گردهم آوردن طلاب

حسینیه «آل‌ابراهیم» در یکی از مناطق جنوبی تهران توانسته روحانیون اعم از استادان درس خارج فقه و اصول، ائمه جماعات مساجد، خطبای دینی و طلاب حوزه های علمیه را دور هم جمع کند. حسینیه‌ای که چراغ و سماورش همیشه روشن است.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: اگرچه اکثریت حسینیه های کشور توسط افراد غیرروحانی تاسیس و فعال شده اند اما هستند روحانیون و علمایی که منازل و دفاترشان تبدیل به حسینیه و تکیه شده و در طول سال میزبان مردم در مناسبت های مذهبی هستند.

آیت الله سید عبدالجواد علم الهدی، فقیه مکتب اهل بیت (ع) و استاد درس خارج فقه و اصول، آیت الله سید عبدالعلی تقوی شیرازی، مدرس خارج فقه، حجت الاسلام والملسمین سید عبدالفتاح هاشمی تبریزی، امام جماعت مسجد جامع شهرک غرب، حجت الاسلام والملسمین سید کاظم احتشام حسینی، امام جماعت مسجد صاحب الزمان (عج) و حجت الاسلام والملسمین سید علی اصغر هاشمی علیا، مدیر مدرسه علمیه قائم(عج) چیذر و استاد درس خارج از جمله روحانیونی هستند که حسینیه هایشان در طول سال و در مناسبت های مختلف مذهبی مجالس روضه و سوگواری یا سرور و مولودی برپا می کند.

برخی از روحانیون نیز هستند که صرفا در برخی از مناسبت های مذهبی منزل خود را تبدیل به حسینیه کرده یا اینکه در حسینه ای که در منازلشان برپا کرده اند، مجلسی برگزار می کنند. آیت الله سید علی مقدم قوچانی، مدرس حوزه و دانشگاه، آیت الله سید هاشم حمیدی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن بطحائی، مدرس خارج فقه، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی ابطحی، امام جماعت مسجد الحسین (ع)، حجت الاسلام والمسلمین محمد کاظم گلرو، منبری نام آشنا و حجت الاسلام والمسلمین سید احمد ماجدی، امام جماعت مسجد صاحب الامر (عج) از جمله این افراد هستند.

بنابر این گزارش، یکی از حسینیه هایی که شاید بتوان به جرات گفت آخرین نمونه از تاسیس یک حسینیه توسط یک روحانی در شهر تهران است، مربوط می شود به اقدام حجت الاسلام والمسلمین «حسن آل ابراهیم.» وی مسئول دفتر آیت الله العظمی «سید عبدالجواد علم الهدی» از مراجع تقلید جهان تشیع است که پنج سال پیش تصمیم گرفت زیرزمین منزل مسکونی اش (واقع در تهران، بزرگراه شهید آیت الله محلاتی، نرسیده به پل محلاتی) را تبدیل به حسینیه کند.

آل ابراهیم در این باره به خبرنگار ما گفت: خدمت به اهل بیت (ع) بزرگ ترین افتخار هر فردی از جمله روحانیون است از این رو تصمیم گرفتم بخشی از منزلم را به حسینه تبدیل کنم. برای اینکه فعالیت این حسینیه خللی در برنامه های سایر تکایای اطراف ایجاد نکند و نیز بتوانم به خدمت به آیت الله العظمی علم الهدی ادامه دهم، تصمیم گرفتم مجالس در مناسبت های مذهبی را در شام مناسبت ها و استثنائا در بعدازظهر روز عید غدیر برگزار کنم.

به گزارش خبرنگار ما حضور روحانیون اعم از استادان درس خارج فقه و اصول، ائمه جماعات مساجد، خطبای دینی و طلاب حوزه های علمیه در این تکیه که به «حسینیه آل ابراهیم» شهرت یافته است بسیار پر رنگ تر از سایر گروه های مردمی است. هر چند حضور روحانیون در حسینیه های منسوب به این قشر، همواره بیشتر از دیگر گروه های مردمی است استقبالی که در حسینیه آل ابراهیم به اوج رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین «سید حبیب الله حسینی میانجی» استاد درس خارج فقه و اصول و از مخطبان این حسینیه به شبستان گفت: روحانیون همیشه پیشگام برگزاری مجالس مذهبی بوده و هستند و در تاسیس حسینیه ها نیز پیشقدم بوده اند. باوجود این باید پذیرفت که در زمینه تاسیس حسینیه ها سایر گروه های مردم موفق تر عمل کرده اند. بنابراین اقدام یک روحانی جوان در تاسیس حسینیه ای که در تمام مناسبت های مذهبی فعال است و علما و طلاب استقبال خوبی از آن کرده اند، بسیار اثرگذار بوده است.

این گزارش می افزاید: حسینیه آل ابراهیم حدود 100 مترمربع مساحت دارد و طراحی آن به گونه ای است که سخنران بدون بلندگو نیز می تواند سخنرانی کند و مداح، روضه بخواند. چراغ این حسینیه که از نظر وسعت، متوسط است به دلیل پیوند با دل های مخلص، همیشه روشن و سماور چایش همیشه برپا است و شعر زیر را به اذهان یادآور می شود:

سماوری که به بزم حسیــن می جوشـد

بخار رحمت آن جُــــرم خلق مــی پــوشد

حدیث باده و تسنیم و سلسبیل مگو

بگو حکایت مـستی که چای می نوشــد

کاری که حجت الاسلام آل ابراهیم با راه اندازی حسینیه آل ابراهیم در یکی از محلات جنوبی تهران انجام داده، توانسته تا حدودی جای خالی منازلی را که محمل گردهمایی طلاب در محضر استادانی همچون مرحومان حجج اسلام والملسمین سید مهدی طباطبایی و سید ابوالقاسم شجاعی می شد، پر کند.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس