هشدار به مفسدان؛ اموال بیت المال را برگردانید


فساد موجب ناامیدی و مبارزه با آن موجب امیدواری مردم است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قضایی با تسلیت ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) بر ضرورت پرهیز از افراط و تفریط در مبارزه با فساد تاکید کرد و آن را موجب انحراف از مبارزه دانست.
رئیس قوه قضاییه گفت: ما درس‌ها و مکتب عاشورا و آنچه را حسین ابن علی (ع) به بشریت آموخت باید فرابگیریم و زندگی عاشورایی داشته باشیم.
وی با اشاره به پیام‌ها و مظاهر عالی عاشورا افزود: مظاهر عالی انسانی در تابلو عاشورا ترسیم شده است، از جمله درس انسانیت، شجاعت، شهامت، ایستادگی در راه هدف و بندگی، ایمان، جهاد، شهادت، معرفت و بصیرت که باید مورد توجه قرار گیرد.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه عاشورا درسی است برای انسان‌ها و همه زمان‌ها و امری زودگذر نبوده است، گفت:عاشورا امروز باید در متن زندگی انسان معاصر بیاید همانطور که خود حضرت سیدالشهدا فرمودند که من اسوه هستم.
وی امید به زندگی را از جلوه‌های سیره عاشورا دانست و افزود: عاشورا درس امید به همه عصر‌ها و همه نسل‌ها می‌دهد حتی کسانی که از تبهکاری، فساد، استکبار و ظلم به ستوه آمده اند با تاسی به عاشورا می‌توانند با امید زندگی کنند.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: طرحی که دشمن کلید زده، ناامیدکردن ملت بزرگ ایران است که مدت‌ها در این حوزه تلاش می‌کند ملت را از پیگیری آرمان‌ها مایوس کند، اما مردم عاشورایی مایوس نمی‌شوند و امروز پرچمی که رهبری معظم انقلاب برافراشته اند پرچم مقاومت و مبارزه با فساد است.
رییس قوه قضاییه گفت: من و امثال من یک طلبه و سرباز در این نظام هستیم و در این میدان ملت بزرگ، مخلص و متدین و مردم دغدغه‌مند نسبت به انقلاب پای کار هستند و دولت، مجلس دستگاه‌ها و نهاد‌ها همه می‌دانند امروز گسترش فساد موجب ناامیدی مردم است و مبارزه با آن موجب امیدواری مردم می‌شود.
وی افزود: پرچمی که رهبری برافراشته اند بحمدالله تا امروز توانسته است قلب طرح دشمن را از کار بیندازد و مردم بیش از همیشه به آینده کشور امیدوار هستند و باید برای حفظ انقلاب و ارزش‌های انقلاب تلاش همگانی شود و از هرگونه افراط و تفریط پرهیز کرد، زیرا افراط و تفریط در این رابطه برای حرکت مبارزه با فساد مضر است.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه بی عملی در این حوزه بسیار مضر است و از آن طرف انگشت اتهام را به سمت هر کسی در فضای حقیقی و مجازی گرفتن و هر کسی را بی سند مورد اتهام قرار دادن هم امری ناشایست است و به حرکت مبارزه با فساد ضربه می‌زند که باید از آن پرهیز کرد.
رییس قوه قضاییه افزود: اگر کسانی در فضای عمومی و مجازی انگشت اتهام را به طرف این و آن ببرند این نوع رفتار سبب سلب امنیت روانی و اخلاقی از جامعه می‌شود و به هیچ عنوان پسندیده نیست و باید کنترل شود تا کسانی که دغدغه نظام و انقلاب دارند، باید سخن مستند بگویند و ما در مبارزه با فساد به هیچ عنوان ظلم را بر هیچ کس روا نمی‌داریم و معتقدیم جایز نیست به احدی کوچکترین ظلمی بشود.
هشدار رئیس قوه قضاییه به مفسدان : اموال مردم و بیت المال را برگردانید
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به مفسدان هشدار داد وگفت : قبل از اینکه به سراغ تان بیاییم، اموال بیت المال و مردم را برگردانید.
وی در ادامه سخنان خود در جلسه شورای عالی قضایی تاکید کرد: مبارزه با فساد باید بصورت قاطع صورت بگیرد، خط قرمز هم نداریم ولی به احدی نباید ظلم شود و باید در این راه آنچه منطبق با حق و عدل است ، عمل شود که این کار امید را در دل مردم می افزاید.
وی هشدار داد : کسانی هر که به هر دلیلی غفلت کردند و دچار هوی پرستی شدند ، به اموال بیت المال دست اندازی کردند و با رشوه ، پورسانت ، فساد و روابط ناسالم اموالی را جمع آوری کردند؛ قبل از اینکه دستگاه قضایی سراغ آنها بیاید ، خودشان این اموال را به صاحبان اصلی آن برگردانند که پسندیده است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: اگر کسی به هر دلیلی صاحب مالی شده که از محل غصب و رشوه و فساد بوده است ، باید برگرداند و قطعا اگر خود او برگرداند امری بسیار پسندیده است ، زیرا دستگاه قضایی در این رابطه وظیفه دارد و البته ما از مدیران خدمتگزار ، کارآفرینان و سرمایه گذاران و کسانی که با جرات، جسارت و شجاعت تلاش می کنند و تحریم را دور می زنند ، زندگی مردم را اداره می کنند و نمی گذارند خللی در زندگی مردم بوجود آید ، حمایت و تشویق می کنیم و مورد حمایت دولت و مسئولان هم هستند.
حجت الاسلام والسملمین رئیسی با بیان اینکه سامانه اعلام اموال مسئولان برابر قانون فعال شده است ، گفت: اگر کسانی به هر دلیلی گزارش از افرادی در حوزه حیف و میل بیت المال دارند حتما باید به دستگاه های مسئولان اعلام کنند و دستگاه های مسئول همه باید اقدام کنند زیرا همان طور که بارها گفته ایم اعلام فساد ، اطمینان آور نیست بلکه اقدام در این مورد اطمینان آور است و این اقدام هم از ناحیه دولت ، هم مجلس، دستگاه قضایی ، نهادها و دستگاه های مختلف حتما اطمینان بخش است.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به پیام عاشورا گفت:پیام عاشورا و هدف مقدس حضرت ابا عبدالله (ع) ، امر به معروف و نهی از منکر است و حضور مردم در همه عرصه ها برای کشور گره گشاست و روحیه امر به خوبی ها داشتن ، نهی از زشتی ها و پلشتی ها داشتن ، بسیار کارساز است.
وی افزود: در هر نظام سازمانی، اداری و عموم جامعه ما باید موضوع امر به معروف و نهی از منکر امری نهادینه باشد و همه احساس کنند ، هر جا خلاف قانون، عدالت و حق ، رفتار شد،
حس آنها نسبت به ارزش های انقلاب اسلامی آنها را آرام نگذارد و در مقابل این حق کشی ، بی عدالتی و بی نظمی، حساسیت داشته باشند.
رئیس قوه قضاییه: گشایش اقتصادی پیش شرط مذاکره است
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه سخنانش در جلسه شورای عالی قضایی ، امر به معروف و نهی از منکر را از اصول مهمی دانست که به تعبیر امام باقر (ع) همه اصول بند به این اصل است و گفت: اگر این فریضه همواره بین مردم زنده باشد ، جامعه را جامعه زنده می خوانند و می تواند در برابر خلاف ها و کجی ها حساس باشد.
وی افزود : در چهل سال قبل در این کشور زشت ترین منکرات، نظام ستم شاهی بود و بعد از آن برترین و اعرف معروف ها نظام مقدس جمهوری اسلامی است و با همه وجود باید از این اعرف معروف ها حمایت کرد و حفظ این نظام در گرو آن است که از آن در مقابله با فساد در مقابله با کجی ها و دشمنی ها و توطئه هایی که علیه این کشور می خواهد انجام بشود ، باید صیانت کنیم و این وظیفه همگان است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اضافه کرد: موضوع مهم این است که امروز امریکایی ها که همه نوع تحریم ها را نسبت به کشور عزیز ما و مردم ما و مسئولان ما انجام داده اند و به پایان راه رسیده اند ؛ دنبال مذاکره هستند.
وی گفت: دولت جمهوری اسلامی اعلام کرده است که گشایش اقتصادی و برداشتن تحریم ها مقدمه هرگونه اقدام است نه نتیجه مذاکره ؛ زیرا آنها می خواهند برداشتن تحریم ها و هرگونه گشایش اقتصادی تبدیل بشود به نتیجه مذاکره و این هم بارها اعلام شده است که انجام نخواهد شد.
رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: آنچه امروز مورد تاکید جمهوری اسلامی قرار دارد ، آن است که این تحریم ها در مسیر ملت ما تأثیرگذار نخواهد بود، هر چند که مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده اند و مشکلات و تنگناهایی ایجاد می کنند، اما ملت ایران مقاوم تر و از همه مواقع متحدتر و منسجم تر در این مسیر ایستادگی خواهند کرد.
وی تاکید کرد: برداشتن تحریم ها و گشایش اقتصادی باید مقدمه هرگونه اقدامی باشد و این سخنی است که دولت هم بارها اعلام کرده است هم به اروپایی ها به عنوان دلال این میدان و هم به آمریکایی ها اعلام شده است و قطعاً برداشتن تحریم ها و گشایش اقتصادی باید مقدمه باشد و باید انها گام عملی بردارند ، این گشایش اقتصادی وظیفه آنهاست که در قراردادها برای آنها تعریف شده است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به مسائل رخ داده در کشمیر هم گفت: امروز هیچ مسلمان و انسان دغدغه مندی نسبت به مسئله کشمیر نمی تواند بی تفاوت باشد و ما به عنوان مسئولان حقوقی و قضایی از همه مسئولان حقوقی منطقه ای و جهان می خواهیم که اجازه داده نشود حقوق حقه مردم کشمیر ضایع شود و از دولت های هند و پاکستان نیز می خواهیم حقوق مردم کشمیر را به رسمیت بشناسند.
مهم ترین موارد مطرح شده از سوی مسئولان قضایی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه
در جلسه امروز شورای عالی قوه قضائیه علاوه بر رئیس ، شماری از مسئولان عالی این قوه نیز مواردی را برای تسریع در تصمیم گیری و رفع مشکل بیان کردند در این جلسه که پیش از ظهر امروز برگزار شد ،حجت الاسلام شهریاری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه درباره سامانه اطلاعات دارایی مسئولان آخرین وضعیت را تشریح کرد و از تهیه دستورالعملی در این زمینه خبر داد.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور نیز از مختومه کردن ۷۰۰ پرونده مربوط به ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری سخن گفت.
خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم گفت: جزایر کیش و قشم از نظر ثبتی مشکلاتی دارند که باید چاره اندیشی شود.
قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم به بروز مشکلی در زمینه اردوگاه شهید باهنر اشاره کرد و گفت: دولت برای این اردوگاه وام گرفته اما به علت بازپرداخت نشدن ، مشکلاتی به وجود آمده است که باید رفع شود.
حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور نیز به شکایت مردم از دفاتر خدمات قضایی اشاره کرد و بر لزوم نظارت بیشتر بر این دفاتر تاکید کرد.
حجت الاسلام و المسلمین موحد دادستان انتظامی قضات هم گفت که درباره صلاحیت ۱۷ قاضی در استان های کرمانشاه و کردستان تردید وجود دارد و اتهام منتسب به این افراد عمدتا مالی و در برخی موارد نیز مواد مخدری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قوه قضائیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403