هندبال سربداران؛ گرفتار بی‌توجهی


هندبال سربداران؛ گرفتار بی‌توجهی

سحر وحدت - خراسان رضوی- خبرنگار: شهرستان سبزوار به عنوان مهد هندبال ایران شهرت دارد. این شهرستان در کارنامه هندبالی خود بیش از 70 مقام کشوری دارد.

در چند سال اخیر نداشتن حامی مالی چراغ هندبال در سبزوار را کم‌رنگ‌تر از هر زمان دیگری کرده است. سال گذشته با وجود نبود حمایت مالی، این تیم در مسابقات لیگ کشوری حضور پیدا کرد، اما متاسفانه نتایج رضایت‌بخشی نگرفت. امسال نیز با وجود تمام سختی‌ها و با وجود انصراف از لیگ در روزهای نزدیک به شروع بازی‌ها اما درنهایت این تیم تصمیم به حضور در لیگ برتر را گرفت.

مدیر فنی تیم هندبال سربداران از نبود عزم همه‌جانبه و بی‌توجهی مسئولان به ورزش هندبال در سبزوار گلایه‌مند است. مشکلات مالی و بدعهدی‌ها باعث شد که ۳ روز به مسابقات سرمربی این تیم از همراهی تیم انصراف دهد و از سمت خود استعفا کند. چندی پیش سخنگوی شورای اسلامی شهر سبزوار از مصوبه ۵ میلیارد ریالی برای حمایت از تیم هندبال سبزوار خبر داد که براساس پیگیری‌های انجام شده اصلا چنین مصوبه‌ای وجود ندارد. مشکلات حمایتی تیم هندبال سبزوار بسیار زیاد است و مدیران و کادر فنی این تیم از عملکرد مسئولان گلایه‌ دارند و از «رمضانعلی سبحانی‌فر» نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی به عنوان تنها حامی این تیم نام می‌برند.

گلایه‌ از حمایت نکردن مسئولان

مدیر فنی تیم هندبال سربداران سبزوار می‌گوید: هندبال امروز سبزوار حاصل زحمات ۴۰ ساله هندبالیست‌های سبزواری است. برای ایجاد این برند بسیار تلاش شده است. سبزوار در کارنامه هندبالی خود حضور در ۷ دوره مسابقات آسیایی، تورنمنت‌های بین‌المللی آذربایجان و ترکیه را دارد. تاکنون این شهرستان ۷۰ مقام نخست تا سومی در رده‌ها و مقاطع مختلف در کارنامه خود دارد و هندبال سبزوار چندین دوره قهرمان کشور شده است. «قاسم شعبانپور» می‌افزاید: تمام این عوامل دست به دست یکدیگر داده‌اند تا سبزوار را در ایران با نام هندبال بشناسند.

وی با تاکید بر این‌که این برند را ورزشکاران بهتر درک می‌کنند اما از مسئولان شهری کسی این ظرفیت و قابلیت را درک نمی‌کند و بنابراین حمایت همه‌جانبه از این تیم نمی‌شود، می‌گوید: در تمام ایران شهرداری‌ها پشت تیم‌های ورزشی هستند اما این اتفاق در سبزوار نمی‌افتد. شعبانپور ادامه می‌دهد: چندی پیش شورای شهر اعلام کرد که مصوبه‌ای برای کمک ۵۰۰ میلیون تومانی به هندبال به شهرداری فرستاده که تاکنون شهرداری در این زمینه جوابگو نبوده است، در حالی که نگه‌داشتن این تیم برای شهرداری کار سختی نیست. وی با بیان این‌که از ۳ بازی انجام شده، ۲ بازی از شبکه ورزش پخش مستقیم داشته، می‌گوید: برای هر پخش زنده مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود که این مبلغ در برابر برندسازی که برای شهرستان از این طریق انجام می‌شود، بسیار ناچیز است.

سرمربی تیم هندبال سربداران معتقد است برای حفظ این برند تمام مسئولان شهرستان باید کمک کنند. شعبانپور با اشاره به انتقادهای وارده مبنی بر نام بردن از یک نماینده اظهار می‌کند: امروز اگر من در مصاحبه‌های خود از یک نماینده (رمضانعلی سبحانی‌فر) به عنوان حامی تیم نام می‌برم، به این دلیل است که تنها فرد حمایت‌کننده از تیم در حال حاضر ایشان است و تمام هزینه‌های تیم از جانب وی تامین می‌شود. وی با تاکید بر این‌که به‌تنهایی نمی‌توان این تیم را در دور مسابقات نگه‌ داشت، می‌گوید: هندبال و ورزش اصلا سیاسی نیست و ما به سمت تمام مسئولان و حمایت‌کننده‌ها دست کمک دراز می‌کنیم. با وجود کمک‌های نماینده مردم سبزوار در مجلس اما با این پول‌ها نمی‌شود بازیکن خرید و ما باید از بازیکنان بومی استفاده کنیم.

سرمربی تیم هندبال سربداران ادامه می‌دهد: امسال تیم سبزوار کاملا بومی است، در حالی که تیم‌های حاضر چندین بازیکن ملی‌پوش دارند. نسبت به فصل گذشته تعدادی از بازیکنان خودمان را از دست داده‌ایم و به دلیل نداشتن بودجه این بازیکنان با قیمت‌های بالا به تیم‌های دیگر پیوسته‌اند. شعبانپور ابراز امیدواری کرد که مبلغ‌های گفته شده به‌موقع تزریق شود که بازیکنان روحیه بگیرند و بتوانند نتایج بهتری کسب کنند.

کناره‌گیری سرمربی تیم یک شب قبل از مسابقه

وی با اشاره به کناره‌گیری «علی شعبانپور» از سمت سرمربیگری می‌گوید: آقای علی شعبانپور ۵۰ روز با این تیم تمرین کردند و برای تیم و بازیکنان زحمت کشیدند اما شب مسابقات کناره‌گیری خود از سمت سرمربیگری تیم را اعلام کرد. وی می‌افزاید: علت کناره‌گیری او این بود که اعلام کردند سال گذشته به صورت رایگان برای تیم فعالیت کردند و پرداختی‌ها به‌موقع و سروقت و زمانی که باید روحیه بازیکنان تقویت می‌شد، انجام نشد. ایشان امسال هم دغدغه این موضوع را داشتند که هزینه بازیکنان سرموقع پرداخت نشود؛ البته مشکلات خانوادگی نیز در تصمیم ایشان دخیل بود. شعبانپور با بیان این‌که اگر ایشان تصمیم به همکاری نداشتند باید زودتر تصمیم خود را اعلام می‌کردند، ادامه می‌دهد: قبل از مسابقه قرار بود مبلغی به تیم و بازیکنان تزریق شود اما انجام نشد.

علت استعفا؛ تحقق نیافتن وعده‌ها

سرمربی سابق تیم هندبال سربداران می‌گوید: سال گذشته این تیم مشکلات مالی زیادی داشت و تمام حواشی و نوک پیکان رسانه‌ها و مردم به سمت سرمربی بازمی‌گشت. «علی شعبانپور» می‌افزاید: امسال در ابتدای سال به حامی تیم گفتیم ۳۰ درصد مبلغ قرارداد بازیکنان باید تا قبل از شروع مسابقات پرداخت شود تا بازیکنان با انگیزه بهتری کار کنند. اما دقیقا ۴ روز به مسابقات اعلام کردند مبلغ مشخص شده پرداخت نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: من در ابتدا اعلام کردم اگر تا قبل مسابقات ۳۰ درصد مبلغ قرارداد بازیکنان پرداخت شود کارم را ادامه می‌دهم اما ۴ روز مانده به مسابقات این خبر را اعلام کردند و به خاطر قول‌هایی که عملی نشده من ۳ روز قبل از مسابقات کناره‌گیری خود را اعلام کردم. سرمربی سابق تیم هندبال سربداران تاکید می‌کند: من ۲ ماه در ۲ شیفت با بازیکنان تمرین کردیم اما به خاطر این‌که شاهد بودیم اتفاقات سال گذشته دارد تکرار می‌شود و به دلیل نبود منابع مالی، استعفای خود را اعلام کردم. شعبانپور معتقد است وقتی تیمی اسپانسر نداشته باشد و از طرفی به وعده‌های داده شده عمل نشود نمی‌توان آبروی خود را برای تیم گذاشت، زیرا با دست خالی تیمداری ممکن نیست.

مصوبه‌ای برای کمک مالی به هندبال وجود ندارد

معاون فنی و عمرانی فرماندار سبزوار نیز می‌گوید: تمام مصوبات شورای اسلامی شهر در هیات انطباق بررسی می‌شود و این مصوبات برای تایید و یا رد به کمیته انطباق می‌آید. «اسماعیل نصرآبادی» می‌افزاید: تاکنون مصوبه‌ای مبنی بر کمک شهرداری به تیم هندبال از سوی شورای شهر نیامده است. ضمن این‌که تا وقتی که مصوبات شورا در هیات انطباق شهرستان تایید یا رد نشود حق اعلام مصوبات را نداریم زیرا در این صورت رسمیت ندارد.

حمایت ۱۰۰ درصدی از هندبال

رمضانعلی سبحانی‌فر - نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی:

هندبال با سبزوار در کشور شناخته شده است و گذشته هندبال به این شهرستان، بازیکنان و شهروندان سبزواری گره خورده است. همه مردم شهرستان انتظار دارند این بازی با نام سبزوار باشد. با توجه به این‌که چند سالی بود که هندبال سبزوار پشتیبان و حامی ثابتی داشت اما به دلایل مختلفی در چند سال گذشته باعث شد که این تیم بدون حامی و پشتیبان باشد، بنابراین نتوانست در صحنه‌های رقابتی هندبال شرکت کند و یک گسست و گسلی در این بازی به وجود آمد. خوشبختانه توانستیم با مشارکت‌ و حمایت‌ مردمی مجددا وارد لیگ کشوری شویم. اگرچه دیرهنگام و با تاخیر وارد شدیم اما حضورمان در لیگ به تیم انسجام بخشید.

اگرچه سال گذشته روی سکو نرفتیم اما منجر شد که مجدد امسال در لیگ حضور پیدا کنیم. امسال حضورمان مشروط به حمایت‌های مالی بیشتری بود تا بتوانیم یک ساماندهی در این بخش داشته باشیم و خوشبختانه این اتفاق افتاد و امسال هم وارد لیگ شدیم. پشتیبانی و حمایت مالی از این تیم نسبت به سال گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است. در ابتدا مبلغی از قراری که گذاشته بودیم به تیم تزریق شد و مبلغ دیگری به‌زودی در هفته آتی پرداخت خواهد شد تا بتوانیم شاهد بازی‌های بهتر، باانگیزه و قدرت بیشتری از بازیکنان جوان سبزواری باشیم و در پایان فصل در جایگاه بهتری قرار بگیریم.

کد خبر 453677

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | کل‌کل مهران مدیری و نیما شعبان‌نژاد با چاشنی بینی!