عزاداری باشد؛ مردم آزاری نه/ آنچه باید در هیئات مذهبی مورد توجه قرار بگیرد+فیلم


عزاداری باشد؛ مردم آزاری نه/ آنچه باید در هیئات مذهبی مورد توجه قرار بگیرد+فیلم

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی گفت: عزاداری هم مانند سایر اعمال دینی ابعاد متفاوتی دارد که لازم است هیئات مذهبی به آن توجه کنند.

عزاداری باشد؛ مردم آزاری نه/ آنچه باید در هیئات مذهبی مورد توجه قرار بگیرد+فیلمحجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی استاد قرآن و کارشناس مذهبی درباره ابعاد و زوایای گوناگون اعمال دینی، به خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: یکی از امتیازات اسلام این است که دست بر هر قسمت از اعمال این دین می‌گذارید، با جامعیت مواجه می‌شوید. مثلاً انسان نماز را کار ساده‌ای می‌پندارد، اما در نماز موضوعات مختلف از جمله یاد شهدا نیز هست؛ مُهر کربلا برای نماز سفارش شده است. فریاد هم در این عمل هست که اذان نمود پیدا می‌کند. در این عمل، پاکی هم هست که طبق آن باید بدن نمازگزار پاک باشد. همچنین مسواک هم سفارش شده است که ثواب یک رکعت نماز را ۷۰ برابر می‌کند. ازدواج نیز شرایطی مشابه را دارد و کسی که متأهل باشد، ثواب نمازش ۷۰ برابر بیشتر از فرد مجرد است.

وی افزود: کمک به فقرا نیز در نماز وجود دارد. در قرآن کریم آیات نماز و زکات به هم چسبیده است؛ مانند یقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یؤْتُونَ الزَّکاةَ. در ۲۷ آیه قرآن نماز همراه با زکات آمده است. زینت هم در این فریضه الهی آمده است. ادب نیز ذکر شده است؛ به این صورت که تا امام جماعت حرف می‌زند، تو حرف نزن. انتخابات هم در نماز هست؛ به این ترتیب که اگر امام جماعتی را قبول نداری یا دوستش نداری، برو و در مسجد دیگری نماز بخوان.

این کارشناس مذهبی در ادامه بیان کرد: انسان فکر می‌کند، فقط یک عمل به نام نماز را به جا می‌آورد، اما بیش از صد نکته در نماز جا سازی شده است. عزاداری امام حسین (ع) نیز همین گونه است؛ ظاهر عمل انسان، عزاداری است؛ اما در آن روضه، نماز، اذان، قرآن و حدیث نیز اقامه و گفته می‌شود. در هیئت‌ها به شبهات پاسخ داده می‌شود. دید و بازدید می‌شود و اطعام به افراد گرسنه انجام می‌شود. ظاهر هیئت یک کار است، اما واقعیتش چند کار.

این کارشناس مذهبی در ادامه بیان کرد: ما باید در لا به لای عزاداری، سعی کنیم یک آیه قرآن را تفسیر کنیم؛ حدیث نقل و ترجمه کنیم. حتماً عزاداریمان با نماز آغاز شود یا پایان عزاداری به نماز ختم شود. اینگونه نباشد که نماز در مراسم های مذهبی فراموش شود. توجه به مسائل بهداشتی و اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد. عزاداری به گونه‌ای نباشد که خیابان‌ها را ببندیم؛ شاید کسی مریض است و یا زنی باردار در مسیر بیمارستان قرار دارد. هیئت نباید سد معبر کند؛ عزاداری باشد، اما مردم آزاری نباشد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول