سهم سالانه هر کودک ایرانی از اسباب بازی تنها 10 دلار است


سهم سالانه هر کودک ایرانی از اسباب بازی تنها 10 دلار است

نهمین نشست کافه تجربه با حضور حامد تاملی بنیان گذار و مدیر بازی دوست، مرکز طراحی و اجرای پروژه های مهارت افزایی کودکان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، نهمین نشست کافه تجربه با حضور «حامد تاملی» بنیان گذار و مدیر بازی دوست، مرکز طراحی و اجرای پروژه های مهارت افزایی کودکان عصر امروز ۱۱ شهریورماه در تماشاخانه ماه حوزه هنری برگزار شد.

در این نشست حامد تاملی به روند طراحی و پیشبرد فعالیت های خود در مسیر بازی و مهارت افزایی کودکان اشاره کرد و گفت: ما در ایران اسباب بازی را جدی نگرفته ایم در حالی که در دنیا بسیاری از مهارت های زندگی به وسیله بازی و اسباب بازی به کودکان آموخته می‌شود. سهم هر کودک استرالیایی از اسباب بازی چیزی در حدود 500 دلار و هر کودک آمریکایی در حدود 400 دلار در سال است، میانگین جهانی نیز رقمی در حدود 70 دلار را نشان می دهد این در حالی است که هر کودک ایرانی در بهترین شرایط تنها 10 دلار اسباب بازی می‌خرد.

وی ادامه داد: متاسفانه 95 درصد اسباب بازی‌های موجود در بازار وارداتی است و آن 5 درصد نیز کپی شده همان اسباب بازی‌های خارجی است، در زمان تولید یا واردات اسباب بازی توجهی به رده بندی سنی نمی‌شود در حالی که باید به جز رده بندی به موضوع زیست بوم کودک نیز توجه شود. ما حتی در بسیاری از موارد کتاب‌هایی را هم که برای کودکان خریداری می‌کنیم مناسب سنشان نیست در حوزه اسباب بازی و بازی نیز این مسئله با چالش جدی‌تری مواجه است.

بنیانگذار بازی دوست تصریح کرد: ما در دو حوزه تولید و آموزش برای کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کنیم و در کنار طراحی بازی بحث تربیت کودکان را در قالب مهدهای کودک و پیش دبستانی نیز پیش می‌بریم. متاسفانه ریشه بسیاری از مشکلات در کودکان به موضوع خانواده و رفتارهای غلط والدین باز می‌گردد، ما اگر بتوانیم بحث تنیه بدنی و کتک را در میان والدین حل کنیم قدم بزرگی برداشته ایم از همین رو باید به بحث کارگاه‌ها و کلاس‌های مشاوره برای خانواده‌ها نیز توجه کنیم و ما چند سالی است در این مسیر گام برداشته‌ایم.

تاملی درباره برخی موضوعات اشتباه درخصوص مهارت آموزی کودکان نیز گفت: در مرکز رضوان که فعالیت پیش دبستانی را پیش می‌بریم چند سالی است که مهارت آموزی چرتکه را کنار گذاشته‌ایم در حالی که موج عظیمی درخصوص مهارت آموزی چرتکه در سطح جامعه ومیان خانواده‌ها به راه افتاده است، چرتکه مهارتی جذاب است اما آسیب‌های جدی به سایر مهارت‌ها از جمله مهارت سخنوری و تعاملگرایی کودکان وارد می‌کند. یک ماشین حساب هم می‌تواند این محاسبات را انجام دهد در حالی که در آینده گفت وگو تعامل و هنر سخنوری بیش از محاسبه چند رقم به کار آن کودک می‌آید.

وی به موضوع مشکلات بازار اسباب بازی نیز اشاره کرد و گفت: ما در حوزه تولید، توزیع و پخش اسباب بازی و حتی کتاب مشکلی نداریم، ریشه همه مشکلات در ترویج است و ما متاسفانه در حوزه ترویج مشکلات بسیار زیادی داریم، آموزش و پرورش باید به بحث ترویج بازی و اسباب بازی ورود کند در حالی که هیچ توجهی به این بحث ندارد، ما در حتی در حوزه کتاب هم ترویج درستی نداریم و علی رغم تلاش های بسیار نتوانسته‌ایم کتاب خوانی را در بستر جامعه رواج دهیم.

بنیان گذار بازی دوست در ادامه گفت: بحث زیست بوم بسیار مهم است به نحوی که در تهران نیز نوع بازی و مهارت افزایی یک کودک در شمال شهر با جنوب شهر متفاوت است، اما متاسفانه بیش از 90 درصد طراحی و تولیدات اسباب بازی در تهران انجام می شود در حالی که شیوه بازی و مهارت آموزی یک کودک خوزستانی با یک کودک در خراسان شمالی تفاوت دارد اما به هیچ عنوان به این موضوعات توجه لازم صورت نمی گیرد.

گفتنی است، کافه تجربه نشستی صمیمی است که به همت حوزه هنری دیجیتال برگزار می‌شود و به بررسی چگونگی موفقیت جوانان در عرصه‌های نوین خلاقیت می‌پردازد.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان