1835 هکتار از عرصه‌های طبیعی کردستان در آتش سوخت


1835 هکتار از عرصه‌های طبیعی کردستان در آتش سوخت

سنندج - ایرنا - امسال در مجموع یک هزار و 835 هکتار از مراتع و جنگل‌های کردستان به دلیل بی مبالاتی و خطای انسانی در آتش سوخت که این میزان در مقایسه با سال قبل 2.5 برابر افزایش دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از دهه سوم خرداد تا پایان مرداد، ۱۸۷ فقره آتش سوزی در مراتع و جنگل های استان روی داده که از این میزان، ۲۰۶ هکتار آتش سوزی جنگل های طبیعی، یک هزار و ۵۴۶.۳ هکتار مراتع و ۸۳ هکتار در سطح مراتع مشجر بوده است.

سعدی نقشبندی به تعداد آتش سوزی ها هم اشاره کرد و افزود: مراتع با ۹۳ فقره بیشترین تعداد آتش سوزی را داشته و ۶۹ فقره نیز در جنگل‌های طبیعی و ۲۵ فقره آتش‌سوزی هم در اراضی جنگلی روی داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه بیشترین مساحت آتش‌سوزی در مراتع با ۴۶۸ هکتار در سقز روی داده است، اضافه کرد: کمترین میزان هم با ۶.۵ هکتار در دیواندره است.

نقشبندی بیشترین سطح آتش سوزی در اراضی جنگلی واقع در پنج شهرستان جنگلی استان را مربوط به کامیاران با ۴۸ هکتار اعلام کرد و گفت: کمترین میزان با ۵.۸ هکتار به سقز اختصاص دارد و بیشترین حریق در جنگل‌های طبیعی را هم با ۱۰۱ هکتار در مریوان و کمترین میزان باز هم در سقز با یک هکتار روی داد.

1835 هکتار از عرصه‌های طبیعی کردستان در آتش سوخت

وی به بارش‌های کم سابقه امسال با بیش از ۶۳۳ میلی متر بطور میانگین در استان اشاره و آن را عاملی برای افزایش پوشش گیاهی مراتع اعلام کرد و گفت: بارندگی های مناسب باعث شد تا پوشش گیاهی در مراتع درجه سه و چهار هم بسیار مطلوب باشد.

نقشبندی با بیان اینکه ۴۰ درصد آتش سوزی ها به علت آتش زدن پسماند مزارع است که به مراتع و جنگل ها سرایت پیدا می کند، یادآور شد: بهره برداران بخش کشاورزی باید در حفاظت از عرصه های طبیعی متعهد باشند و از آتش زدن پس چرای مزارع خود در حریم عرصه‌ها و جنگل خودداری کنند.

مدیرکل منابع طبیعی کردستان با اشاره به وقوع ۸۸ مورد آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان در سال گذشته تاکید کرد: از این تعداد ۴۸ فقره در جنگل ها و ۳۴ فقره در مراتع روی داد و ۷۹۸ هکتار از عرصه های طبیعی در آتش سوخت.

وی افزود: به منظور مشارکت جوامع محلی و بهره برداران منابع طبیعی در پیشگیری، کنترل و مقابله با آتش سوری، ۸۶ گروه واکنش سریع با مدیریت دهیاران در مناطق مختلف این استان تشکیل شده است.

نقشبندی به تهیه طرح جامع استانی پیشگیری و اطفای حریق استان برای اولین بار در کشور هم اشاره کرد و اظهار داشت: در این طرح زمان ها، مکان ها و ساعات بحرانی شناسایی شده و ارتباط نوع آتش سوزی با مکان و پوشش گیاهی نیز تبیین شده است.

وی اضافه کرد: در ماه خرداد و فصل تابستان شاهد بیشترین میزان آتش سوزی‌ها هستیم که بیشترین علت آنها خطای انسانی است لذا انتظار داریم مردم در زمان حضور در طبیعت از روشن کردن آتش خودداری کرده و در غیر این صورت حتما از خاموش بدون آن قبل از ترک محل اطمینان حاصل کنند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی کردستان ضمن دعوت مردم به مشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی از شهروندان خواسته است گزارش تخریب، آتش سوزی و تصرف اراضی ملی را به سامانه رایگان و ۲۴ ساعته ارتباطی ۱۵۰۴ گزارش دهند.

۹۹۳۷/۹۱۰۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟