اعلام روش‌های جدید مالی ایران‌ خودرو در هفته آینده


اعلام روش‌های جدید مالی ایران‌ خودرو در هفته آینده

طبق دستور وزیر صمت باید برنامه‌ها را به‌گونه‌ای انجام دهیم که تا پایان سال معوقاتی نداشته باشیم و پاسخگوی مشتریان باشیم. چراکه وجود ما به مشتریان بستگی دارد. برنامه‌های مدیرعامل جدید نیز بر این مبنا تنظیم شده است که تا چند ماه آینده تعهدات معوق ایران‎خودرو به‌روز شود و به صفر برسد

به گزارش «اخبار خودرو»، مدیرعامل جدید ایران‌خودرو تاکید ویژه‌ای بر همکاری بی‎پرده با قطعه‌سازان و درگیر کردن این افراد در تولید خودرو دارد. افزایش عمق داخلی‌سازی و همچنین باز کردن مسیرهای جدید برای تامین مالی خودروسازان شاید از مهم‌ترین برنامه‌های فرشاد مقیمی در ایران‌خودرو باشد.

مقیمی بسیار جدی به‌دنبال ایجاد اتحاد در بین قطعه‌سازان و همچنین پیدا کردن راه‌های جدید تامین مالی است. در همین زمینه حسن وفادار ینگجه، نایب‌رئیس هیات‎مدیره ایران‌خودرو در بخش دوم گفت‎وگوی خود با روزنامه «دنیای خودرو» از اعلام روش‌های جدید مالی ایران‌خودرو تا یک هفته‌ آینده خبر داد.

آقای مقیمی در بحث تشکیل ستاد تعمیق ساخت داخل، تاکید ویژه‌ای بر ساپکو و احیای این شرکت داشتند. چرا بحث احیای ساپکو ازسوی ایشان مطرح شده است و چه برنامه‌هایی برای این شرکت دارند؟

بیش‌از 20‌سال پیش شرکت ساپکو با هدف خودکفایی و به‎منظور ساخت داخل و تعمیق ساخت داخل این شرکت ایجاد شد. بعدها ساپکو را صرفا به سمت تامین قطعات سوق دادند. درواقع بیشتر انرژی ساپکو برای تامین و تدارک قطعات برای خودروها گذاشته شد و از وظیفه اصلی که برای این شرکت تعریف شده بود، دور و بازماند. البته احساس می‌کنم منظور ایشان از احیا بیشتر در مورد تقویت ساپکو و همچنین پیشبرد بحث تعمیق ساخت داخل باشد. چراکه باید یک تیم مهندسی کار کند تا قطعه را به مرحله تولید انبوه برساند.

وقتی قطعه به تولید انبوه رسید، خودروساز می‌تواند با سپردن کار به قسمت تامین و تدارک یا خرید، کار را به‎صورت روتین دنبال کند. منظور ایشان از مطرح‎کردن بحث ساپکو بیشتر تعریف خود ساپکو و خودکفایی در قطعات است. از این نظر هم سعی در تقویت ساپکو دارد.

یعنی ساپکو قرار است به اصل اساسی که برای آن تاسیس شده، باز گردد؟

بله؛ دقیقا همین‌طور است.

به‌نظر شما ارتباط قطعه‌سازان و ایران‌خودرو بعد از حضور آقای مقیمی چه تغییراتی به خود خواهد دید و بحث خرید قطعات از قطعه‌سازان سورس‌ (منبع اصلی) و قطعه‌سازان کوچک به چه شکل خواهد شد؟

در برنامه‌های ایشان بحث نزدیک‎کردن قطعه‌سازان به زنجیره تولید خودرو و نهادینه‎کردن این مساله که قطعه‌ساز اصلا جدا از خودروساز نیست، دیده شده است؛ این‎که اگر تولید قطعه‎ساز برقرار باشد، ما هم می‌توانیم ادامه دهیم.

دعوت از قطعه‌سازان نیز برای بیان مطلب است که ما همه داخل یک کشتی هستیم، باید تعامل کنیم و این صنعت را به جلو ببریم. اگر در هشت سال جنگ تحمیلی توانستیم مقاومت کنیم و پیروز شویم به این خاطر بود که مردم، بسیج، ارتش و سپاه یکی شدیم. درحال‎حاضر نیز جنگ اقتصادی وجود دارد و اگر بخواهیم بین قطعه‌سازان و خودروسازان جدایی یا رقابت ایجاد کنیم، شکست می‌خوریم.

در جنگ اقتصادی باید این مساله نهادینه شود که وحدت همیشه باید محفوظ باشد. حالا در کنار این موضوع، کیفیت باید سر جای خود باشد و نمی‌توانیم به بهانه جنگ، هر قطعه‌ یا خودرویی تولید کنیم و به‌دست مشتری بدهیم. اما می‌توانیم به‎هم کمک و از امکانات برای پیشبرد صنعت استفاده کنیم. واقعیت این است پیش از این قطعه‌سازان نسبت به‎هم یا خودروسازان دید مثبتی نداشتند.

حمایت از قطعه‌سازان از اصول و برنامه‌های اصلی آقای مقیمی است. در وزارت صمت سیاست‌گذاری این حمایت را در دستور کار قرار داده بود و حالا می‌تواند این برنامه‌ها را اجرایی کند.

به بحث تامین سرمایه اشاره کردید. قرار است چه اتفاقاتی در این بخش برای ایران‌خودرو رخ بدهد؟ آیا قرار است بازار سرمایه جایگزین بانک‌ها- که محدودیت مالی دارند- شود؟ به‎طور کلی چه برنامه‌هایی در این خصوص وجود دارد؟

در این زمینه آقای مقیمی یک پروژه سریع‌السیر در ایران‌خودرو تعریف کرده است؛ وضعیت موجود و وضعیت نقدینگی و راه‌هایی را که الان برای ورود نقدینگی به زنجیره تولید خودرو داریم، شناسایی کرده‌ایم. برنامه‌ای درحال تدوین است تا منابع جدیدی برای زنجیره تولید خودرو تامین شود. مطالعات در این خصوص در حال انجام است و طی یک هفته آینده به‎صورت مشخص اعلام خواهیم کرد از چه طریقی می‌توانیم به صنعت خودرو کمک کنیم.

بحث نقدینگی، تمام خودروسازان و زنجیره تامین را درگیر کرده است و باید یک تفکر جدید وارد این زنجیره شود. طبق قانون 40‌درصد تسهیلاتی که بانک‌ها ملزم به پرداخت آن هستند، باید به بخش صنعت پرداخت شود اما درحال‎حاضر متاسفانه زیر 27‌درصد این تسهیلات به صنایع پرداخت می‌شود. این یک فاجعه است. وقتی به صنعت پول تزریق شود، بحث اشتغال را به‌دنبال خواهد داشت.

اما بیشتر این تسهیلات به سمت فعالیت‌های زودبازده که درنهایت دلال‌بازی است، می‌رود. متاسفانه حمایت تسهیلاتی چندانی از ما نمی‌شود. اما امیدواریم سرمایه‌ها بیشتر به سمت تولید بیایند. همچنین امیدواریم ایشان منابع جدیدی برای تامین مالی پیدا کنند تا بتوانیم این بُعد قضیه یعنی تولید را نیز تقویت کنیم.

بر این اساس، آیا روش‌های تامین مالی در ایران‌خودرو تغییر خواهد کرد؟

بله؛ قطعا تغییر خواهد کرد. ضمن این‎که طبق برنامه‌هایی که ایشان دارند، ارتباط با دانشگاه نه صرفا از بُعد صنعت بلکه از بُعد اقتصادی هم تقویت خواهد شد. از این طریق هم از نظر تخصصی و هم از نظر مطالعاتی مشکلاتی که در صنعت خودرو وجود دارد، قابل‌حل خواهد بود.

بحثی نیز درخصوص میزان معوقات خودروسازان مطرح است؛ این‎که ایران‌خودرو چند دستگاه خودرو باید تحویل بدهد، همچنین چه کارهایی قرار است برای تحویل خودروها انجام شود؟

تا چند ماه آینده تعهدات معوق ایران‎خودرو به‌روز خواهد شد. طبق دستور وزیر صمت باید برنامه‌ها را به‌گونه‌ای انجام دهیم که تا پایان سال معوقاتی نداشته و پاسخگوی مشتریان نیز باشیم. چراکه وجود ما به مشتریان بستگی دارد. یعنی اگر مشتریان نباشند، باید کارخانه را تعطیل کنیم. برنامه‌های مدیرعامل جدید نیز بر این مبنا تنظیم شده است که معوقات به صفر برسند.

در برنامه‌های مدیرعامل جدید ایران‌خودرو به نقش رسانه‌ها در صنعت خودرو اشاره شده است. رسانه‌ها چگونه می‌توانند به صنعت خودرو کمک کنند؟

این‎که رسانه‎ها دیدگاه‎های ما را بیان می‌کنند، جای قدردانی دارد، چراکه بسیاری در بیرون از صنعت خودرو انتظارات بالایی دارند. البته نمی‌گوییم انتظار نداشته باشند اما باید شرایط را هم درنظر بگیرند. در شرایط خاصی که تحریم‌ها ایجاد کرده است، ما روی پایمان ایستاده‌ایم و توطئه‎ای را که در ذهن دشمنان وجود دارد، خنثی می‌کنیم.

بنابراین نیاز است رسانه‌ها کمک کنند و وضعیت ما را با شرایط موجود بسنجند نه با شرایط ایده‌آل. این را رسانه‌ها می‌توانند بیان کرده و به خودروسازان کمک کنند. این رسانه‌ها هستند که می‌توانند وضعیت نقدینگی، تحریم‌ها و مشکلاتی از این قبیل را برای مردم نمایان کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...