توافق با شهرداری حلال مشکل 24 ساله یک تعاونی مسکن در کمالشهر


توافق با شهرداری حلال مشکل 24 ساله یک تعاونی مسکن در کمالشهر

کرج - ایرنا - رئیس شورای اسلامی شهر کمالشهر کرج با اشاره به مشکل 24 ساله اعضای تعاونی مسکن فرمانداری کرج در کمالشهر می گوید: تنها راه تعیین تکلیف زمین این تعاونی ، توافق با شهرداری کمالشهر است.

اعضای تعاونی مسکن فرمانداری کرج با ارائه گزارشی مبنی بر اینکه سال ۷۴، قطعه زمینی برای یک هزار عضو این تعاونی در کمالشهر کرج خریداری شد ولی تنها ۳۰۰ نفر از اعضا موفق به دریافت زمین شدند و زمین مابقی به عنوان فضای سبز شناخته شده است.

به گفته آنان ، با وجود پیگیری ها هنوز اقدامی برای اعضای باقیمانده تعاونی مسکن فرمانداری کرج نشده است.

حسین قهرمانی رئیس شورای شهر کمالشهر در خصوص مشکلات تغییر کاربری اعضای تعاونی مسکن فرمانداری کرج که در سال ۷۴ برای تامین مسکن زمینی برای آنها در این شهر تعیین شده است، اظهار داشت: اعضای این تعاونی می توانند برای رفع مشکل خود با شهرداری کمالشهر به توافق برسند.

وی به خبرنگار ایرنا گفت: زمانی که اعضای این تعاونی اقدام به خرید زمین کرده اند، کمالشهر دهداری بوده است .

قهرمانی ادامه داد: سال ۷۹ بین تعاونی مسکن فرمانداری کرج و شهردار وقت کمالشهر قراردادی منعقد می شود که اشکالات زیادی در این قرارداد وجود داشته چرا که شهردار وقت در کارگروه حضور نداشته و اطلاعات قطعات زمین یاده شده را به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال نکرده است تا رای مورد نظر اخذ شود.

وی گفت: در صورتی که این اقدام صورت می گرفت در طرح های بعدی لکه گذاری می شد، ضمن آنکه در سال ۸۱ طرح هادی ، سال ۹۱ طرح جامع و سال ۹۲ طرح تفصیلی کمالشهر آماده شده و این اراضی در محدوده فضای سبز تعریف شده است.

رئیس شورای کمالشهر کرج با اشاره به اینکه بر اساس قانون طرح جامع و تفصیلی هر ۱۰ سال یکبار باید اجرا شود، اظهار داشت: با توجه به افزایش جمعیت این شهر، طرح تفصیلی و جامع زود تر از موعد قرار است که اجرا شود.

قهرمانی خاطر نشان کرد: اکنون جمعیت کمالشهر ۱۳۰ هزار نفر است که پیش بینی می شود در سال ۱۴۰۴ به حدود ۲۵۰ هزار نفر برسد .

وی تاکید کرد: در صورتی که طرح جامع و تفصیلی اجرا شود و با توجه به اینکه زمین های یاد شده در گذشته مسکونی بوده اند، مالکان آنها می توانند پیگیر این موضوع باشند.

وی ادامه داد: اکنون برای اجرای طرح جامع کمالشهر مشاور انتخاب شده و قرارداد نیز از سوی اداره کل راه و شهرسازی با مشاور منعقد شده است .

رئیس شورای شهر کمالشهر یادآور شد: اعضای تعاونی مسکن فرمانداری کرج می توانند با شهرداری کمالشهر وارد توافق شوند.

وی بیان داشت :طبق این توافق این اعضا می توانند تراکم بیشتر بگیرند یا قطعات زمین خود را تغییر کاربری بدهند چرا که مردم این زمین ها را در گذشته خریداری کرده اند و اکنون دست افراد است.

طبق گزارش تعاونی مسکن فرمانداری کرج، این تعاونی در سال ۱۳۷۴ برای تامین مسکن اعضای خود در حوزه شهرداری کمال شهر اقدام به خرید یک قطعه زمین بزرگ به نام شهرک گل ها کرد.

این تعاونی پس از طی مراحل قانونی و توافق لازم با شهرداری کمالشهر در زمینه تغییر کاربری اراضی و تبدیل آن به کاربری مسکونی اقدامات قانونی را انجام داده و در نهایت طی ۲ مرحله مبلغ نهایی و تمام شده حدود یک هزار قطعه را از اعضای خود که شامل کارکنان اداری فرمانداری کرج و سایر دستگاه های دولتی استان البرز بود، دریافت کرده است.

همچنین برای شهرک گل ها پنج فاز تعریف شد که حدود ۳۵۰ قطعه آن در ضلع جنوبی پارک ( فضای سبز) و حدود ۷۰۰ قطعه آن نیز در ضلع شمالی پارک عملا به ۲۰۰۰ نفر واگذار شد و تمام اسناد با کاربری مسکونی است.

به دلیل طولانی شدن آماده سازی این اراضی و تامین زیر ساخت های لازم شهرک، کار ساخت و ساز واحد های مسکونی طولانی شده و به تعویق افتاد.

ذکر این نکته ضروری است شرکت آب و فاضلاب شهری کرج در همین سال ها طبق قرادادی متعهد شد برای تمام قطعات شبکه گذاری نموده و تحویل تعاونی نماید و این تعهد عملی شده و اکنون لوله گذاری در تمام معابر آن به اتمام رسیده است.

با اینکه همه امکانات و زیر ساخت های لازم برای یک شهر در این شهرک فراهم نبود با این حال مالکان قطعات برای تامین مسکن خود در این شهرک در فازها ی یک و ۲ ( پایین پارک) اقدام به ساخت و ساز کردند و طولی نکشید که اراضی پایین پارک این شهرک اغلب ساخته شد.

گزارش اعضای تعاونی فرمانداری کرج می افزاید: در همین سال ها بود که اتفاق و تصمیمی برای این شهرک از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی بدون در نظر گرفتن توافق شهردار کمالشهر با تعاونی مسکن فرمانداری کرج اتخاذ شد و این تصمیم به شهردای کمالشهر نیز ابلاغ شد.

بنابر این گزارش این تصمیم که صاحبان و مالکان ۷۰۰ قطعه را شگفت زده کرد، این بود که کاربری اراضی بالای فضای سبز این شهرک از کاربری مسکونی خارج و به کاربری باغ ویلا تغییر یافت و با این تصمیم که بدون در نظر گرفتن طرح جامع قبلی شهر صورت گرفت شرایط و وضیت ساخت و ساز و ارزش اراضی در بالای پارک نسبت به پایین پارک به کلی تغییر کرد، این تصمیم ارزش این اراضی را به شدت تحت تاثیر قرار داده و حقوق جمعی ۱۴۰۰ نفر نادیده گرفته شد.

مهدی حسنی معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: طرح های شهرسازی در ذیل طرح های جامع تهیه می شوند و طرح های جامع بالا دست طرح های تفصیلی هستند.

وی ادامه داد: مبنای تهیه طرح ها اصولی دارد که بحث تاب آوری منطقه، جمعیت، مهاجرت، شبکه معابر، ترافیک و سرانه های استاندارد شهروندان است که کلیات و ساختار آن در طرح جامع به تصویب و درطرح تفصیلی جزئیات بیشتری در چارچوب طرح جامع تهیه و ابلاغ به استاندار و شهرداری ها برای اجرا می شود.

حسنی گفت: سال ۹۰ طرح جامع کمالشهر تصویب و ابلاغ شده و در قسمت هایی که تراکم ها کم یا زیاد است، طرح میثاق ملی تلقی می شود و لازم اجرا توسط شهرداری است مگر اینکه در کمیسیون های ماده پنج مواردی با درخواست مالک و بنا به دلایل توجیهی عمدتا بحث مغایرت باشد رسیدگی شود.

وی بیان داشت: در طرح هادی تراکم ۱۲۰ درصد و ۶۰ درصد برای اراضی تعاونی مسکن فرمانداری کرج منظور شده بود اما در در طرح جامع، این اراضی را فضای سبز دیده که شهرداری نمی تواند برخلاف آن شهرداری پروانه ساخت صادر کند.

این مسئول گفت: مالکان زمین های یاد شده می بایست درخواست تغییر کاربری را به شهرداری کمالشهر بفرستند تا در این زمینه راهکارهای فنی بررسی شود.

۷۴۱۰/۶۹۹۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید