استاندار کرمانشاه عازم عراق شد


استاندار کرمانشاه عازم عراق شد

قصرشیرین- ایرنا- هوشنگ بازوند استاندارکرمانشاه در راس هیاتی برای دیدار و نشست با استاندار دیاله در خصوص بازگشایی مرز رسمی سومار، روز سه شنبه از طریق مرز رسمی خسروی عازم عراق شد.

استاندار کرمانشاه قبل از این سفر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: مرز رسمی سومار به دستور نخست وزیر عراق با توجه به گزارشی که تهیه شده بود، تعطیل شد.

هوشنگ بازوند افزود: امروز در دیداری که با استاندار دیاله در عراق خواهم داشت قرار است که تفاهم نامه ای در خصوص بازگشایی مرز سومار با استاندار دیاله تنظیم کنیم و سپس آن ها با هماهنگی هایی که با نخست وزیر عراق انجام خواهند داد در صورت موافقت شخص نخست وزیر شاهد فعالیت دوباره این مرز رسمی باشیم.

وی همچنین در خصوص مرز خسروی گفت: بازگشایی این مرز مقدمه هایی به لحاظ مسایل امنیتی و زیرساختی دارد که این مقدمه ها باید فراهم شود.

بازوند افزود: هم اکنون ما به لحاظ کارهای تدارکاتی و زیرساختی آماده هستیم و طرف عراقی نیز در حال آماده کردن زیرساخت ها است زیرا آن ها نیز باید در این رابطه آمادگی کامل را داشته باشند و در حال رایزنی هستند.

وی ادامه داد: ان شاالله به زودی بازگشایی مرز رسمی خسروی محقق خواهد شد.

هم اکنون به طور میانگین روزانه سه هزار مسافر و زائر عراقی از طریق مرز خسروی به ایران و عراق تردد می کنند.
شهرستان قصرشیرین دارای ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه ۸۰ ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز تا بغداد پایتخت کشور عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا نیز ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب ۶۷ کیلومتر است.
فاصله سومار در نوار مرزی جمهوری اسلامی ایران با شهر مندلی عراق ۱۵ کیلومتر است.
بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است و با عراق ۸۶ کیلومتر مرز مشترک دارد.
این بخش دارای ۲ شهر سومار و نفت شهر و ۱۳ روستاست.
بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاه‌تر کرده است و اکنون عمده کالا از این معبر به استان‌های شرقی عراق صادر می‌شود.
۳۰۱۲/۸۰۶۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس دختر برای پروفایل | 80 عکس پروفایل دخترونه زیبا و لاکچری