5 نکته درباره مضرات نوشابه های انرژی زا برای کودکان و نوجوانان


... نوشته 5 نکته درباره مضرات نوشابه های انرژی زا برای کودکان و نوجوانان اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

محققان بر این باورند که مکمل‌های غذایی و ویتامین‌ها می‌توانند مشکلاتی را برای سلامتی افراد کم سن و سال به وجود بیاورند. تلاش برای بالا بردن سطح انرژی بدن در یک روز گرم تابستانی می‌تواند خطرناک‌تر از آنی باشد که به نظر می‌رسد. در این نوشتار درباره ۵ نکته درباره مضرات نوشابه های انرژی زا برای کودکان و نوجوانان سخنان مهمی بیان میکنیم.

5 نکته درباره مضرات نوشابه های انرژی زا برای کودکان و نوجوانان

مضرات نوشابه های انرژی زا برای کودکان و نوجوانان

۱. خطر مرگ و رویدادهای جدی پزشکی

در یک مطالعه‌ی جدید درباره مضرات نوشابه های انرژی زا برای کودکان و نوجوانان ، محققان نتیجه گرفتند که مکمل‌هایی مانند نوشیدنی‌های انرژی‌زا با افزایش خطر بستری شدن در بیمارستان، مرگ و سایر رویدادهای جدی پزشکی برای افراد جوان ارتباط دارد.

یکی از محققین مدرسه‌ی بهداشت عمومی چان دانشگاه هاروارد در ماساچوست و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: این پیامدهای منفی مرتبط با مکمل‌ها بسیار نگران‌کننده هستند.

“نتایج ما نشان می‌دهند که مکمل‌های غذایی که برای کاهش وزن، عضله‌سازی و انرژی به فروش می‌رسند، می‌توانند بسیار خطرناک باشند و با آسیب‌های شدید پزشکی و در برخی موارد مرگ در کودکان و نوجوانانی که از این محصولات استفاده می‌کنند، ارتباط داشته باشند.”

این مطالعه انواع ویتامین‌ها را به دسته‌های خاصی تقسیم نمی‌کند. این احتمال وجود دارد که دسته‌بندی ویتامین‌ها یافته‌ها را پیچیده‌تر کند، چرا که خطرات ویتامین‌ها عمدتا ناشی از یک چیز هستند: مصرف بیش از اندازه‌ی لازم.

۲. مسمومیت های جدی

اما یافته‌های جدید نتایج مطالعات قبلی را تایید می‌کنند: مکمل‌ها در بعضی موارد ممکن است خطرناک باشد و این خطرات ممکن است افزایشی باشد.

به عنوان مثال، مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت، نشان داد که تماس با مراکز کنترل مسمویت در اثر مکمل‌ها از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ حدود ۵۰ درصد افزایش یافته‌است.

این مطالعه بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲، ۲۷۵،۰۰۰ نفر را که مکمل مصرف می‌کردند مورد بررسی قرار داد و مشخض شد که حدود ۴ درصد اختلالات جدی پزشکی را تجربه کردند. مطابق با سیستم داده‌های سموم ملی این تعداد تنها نیازمند درمان بودند اما اختلال رخ داده در آن‌ها تهدیده‌کننده‌ی زندگی‌شان نبود.

این بدان معنی است که بیش از ۱۲۰۰۰ نفر به علت مصرف مکمل در طول دوازده سال نیاز به درمان داشتند.

یکی از مکمل‌هایی که این مطالعه نشان داد «با سمیت قابل‌توجهی همراه است» محصولات انرژی‌زا بود.

هنری اسپیلر، مدیر مرکز سمی سنترال اوهایو در بیمارستان کودکان نیشن‌واید و یکی دیگر از نویسندگان در مطالعه‌ی سال ۲۰۱۷، گفت: “همه اسم ردبول را شنیده‌اند. نوعی حس بی‌خطر بودن وجود دارد زیرا بچه‌ها می‌بینند که پدر و مادرشان ردبول می‌نوشند پس لابد همه چیز خوب است و هیچ مشکلی وجود ندارد.”

اسپیلر می گوید: اما موضوع دوز و مقدار مصرف نیز در این میان اهمیت دارد. هرچه بیش‌تر مصرف کنید، خطرناک‌تر می‌شود.

۳.آریتمی و مشکلات قلب

او همچنین اضافه کرد: اگر به مدت طولانی خارج از خانه و در گرما هستید یا اگر این مکمل‌های غذایی با داروهایی که مصرف می‌کنید، تداخل داشته باشند، خطرات بالقوه‌ی دیگری نیز وجود خواهد داشت.

اسپیلر می‌گوید این مکمل‌ها در میان افراد کم سن و سال محبوب هستند. او اشاره کرد که نوجوانان اغلب قبل از تمرین نوشابه‌های انرژی‌زا می‌نوشند، به خصوص در شرایطی که آن‌ها در تلاش هستند برای انجام فعالیت‌های روزانه در تابستان قدرت و انرژی کافی داشته باشند.

یک مطالعه‌ که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، نشان داد که مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های انرژی‌زا – یا مصرف آن‌ها همراه با الکل – می‌تواند باعث ایجاد آریتمی یا غیر طبیعی شدن ضربان قلب شود.

این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف متعادل این نوشیدنی‌ها در ​​افرادی که از قبل مبتلا به مشکلات قلبی بوده‌اند احتمالا خطری ایجاد نخواهد کرد اما توصیه می‌شود که به برچسب‌های هشداردهنده‌های روی محصولات خوب توجه کنید و قبل از مصرف آن‌ها حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

۴. اقدامات FDA

نویسندگان آخرین مطالعه همچنین خواستار نظارت و اجرای دقیق‌تر مسئولین شدند. آن‌ها در عین حال اشاره کردند که اداره‌ی غذا و داروی آمریکا (FDA) هشدارهایی در مورد مکمل‌هایی که برای انرژی، کاهش وزن، ساخت عضلات و عملکرد جنسی به فروش می‌رسد، صادر کرده‌است.

او حتی از تولیدکنندگان خواسته است که مسئولیت بیش‌تری نسبت به استفاده‌ی بدون خطر از محصولات‌شان داشته باشند.

FDA قبلا اقداماتی را انجام داده‌است، زیرا دسترسی به مکمل‌ها هر روز افزایش می‌یابد. البته اخیرا تلاش‌هایی برای “به روز رسانی” نظارت FDA بر مکمل‌ها صورت گرفته‌است.

یکی از مهمترین اهداف FDA، دستیابی به تعادل مناسب بین حفظ دسترسی مصرف کنندگان به مکمل‌های ایمن، به خوبی تولید شده و دارای برچسب دقیق و در عین حال محافظت از مردم در برابر محصولات خطرناک و غیرقانونی است. با افزایش مصرف مکمل‌ها و جا افتادن نوشیدنی‌های انرژی‌زا، نگرانی در مورد جمعیت آسیب‌پذیر از جمله کودکان و نوجوانان رو به افزایش است.

این سازمان همچنین مطالعات جدید را ارزیابی می‌کند چرا که آن‌ها ” بخشی از بدنه‌ی شواهد به منظور درک بیش‌تر ما در مورد یک مسئله‌ی خاص هستند و به ماموریت‌ها برای حفاظت از سلامت عمومی کمک شایانی می‌کنند. ”

اسپیلر می‌گوید: نقش این مطالعات می‌تواند کلیدی باشد و آن‌ها در واقع اطلاعاتی را در اختیار سازمان غذا و داروی آمریکا قرار می‌دهند تا در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام بدهند.

۵. توصیه‌ای برای والدین و مربیان

در حال حاضر، حفاظت از جوانان در برابر خطرات بالقوه تا حد زیادی در حیطه‌ی مسئولیت‌های والدین، مربیان و معلمان است.

در واقع بزرگ‌ترها هستند که باید بچه‌ها را راهنمایی کنند و به آن‌ها بگویند که استفاده از این مکمل‌ها بدون خطر نیست.

اگر هدف از دست دادن وزن، ساختن عضله یا انجام ورزش با قدرت بیش‌تر است، خواب کافی و درست، خوردن وعده‌های غذایی سالم و متعادل، ورزش کردن و دور ماندن از مواد مخدر، الکل و سیگار بهترین راه برای رسیدن به این اهداف است.

کلام پایانی

یک مطالعه جدید شواهد بیش‌تری ارائه می‌دهد مبنی بر این‌که مکمل‌های غذایی – برای انرژی، کاهش وزن یا عضله‌سازی – در برخی موارد ممکن است برای کودکان و نوجوانان مضر باشد.

کارشناسان می‌گویند مطالعاتی مانند این به طور بالقوه می‌توانند FDA را در تنظیم و کنترل بازار مکمل‌ها و نوشیدنی‌های انرژی‌زا کمک کنند.

آن‌ها همچنین به والدین توصیه کردند که بچه‌ها را از مکمل و نوشیدنی‌های انرژی‌زا دور نگه دارند و هرگز فراموش نکنند که داشتن یک رژیم غذایی خوب، خواب به موقع و کافی و ورزش، راه‌های موثرتری برای رسیدن به اهداف تناسب اندام هستند.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: هلث لاین

۵ نکته درباره مضرات نوشابه های انرژی زا برای کودکان و نوجوانان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403