طرح پرورش بز نژاد مورسیا در استان‌های مختلف اجرا می‌شود


طرح پرورش بز نژاد مورسیا در استان‌های مختلف اجرا می‌شود

قزوین - ایرنا - رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی گفت: پرورش بز نژاد مورسیا را با هدف قطع وابستگی گوشت به خارج در استانهای مختلف پیگیری و اجرا می کنیم.

پرویز فتاح روز سه شنبه در بازدید از مرکز پرورش بز مورسیا در مجتمع کشاورزی و دامپروری مگسال در شهرستان آبیک افزود: خوشبختانه پرورش بز مورسیا رشد خوبی پیدا کرده و یکی از طرح‌های نمونه در جهاد کشاورزی کشور به حساب می‌آید.

وی با بیان این که این طرح اولین بار در کشور در دست اجراست و در ۲ استان کرمان و قزوین عملیاتی شده است، اظهار داشت: به دنبال این هستیم که تعداد این بزها در هر استان را به ۵ هزار راس برسانیم.

فتاح همچنین اظهار داشت : ما می توانستیم بزهای بیشتری را از اسپانیا وارد کنیم، اما فعلا ضرورت آن احساس نشد و به دنبال آن هستیم که شیردهی این بزها تکامل یابد.

این مسئول همچنین اظهار داشت: رشد این طرح وابستگی کشور را از واردات گوشت بی‌نیاز می‌کند و به دنبال تکثیر این نژاد دامی هستیم تا به چرخ صنعت دامپروری کشور رونق ببخشیم.

فتاح به لقاح مصنوعی از طریق فریز کردن اسپرم‌های دامی اشاره کرد و گفت: امیدواریم این طرح در ۲ ماه آینده به نتیجه برسند و ما بتوانیم برای اولین بار شاهد تحول بزرگی در زمینه دامپروری کشور باشیم.

رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به بازدید خود از مجتمع مگسال، خاطرنشان کرد: این مرکز به دانشگاه دامپروری خوبی در کشور تبدیل شده و می تواند به عنوان مرکز پژوهش های دامی دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد.

وی در ادامه به واردات ۷۵ درصدی علوفه اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات کشور ما واردات در زمینه علوفه است که باید تلاش کنیم این وابستگی به از میان برداشته شود.

۲۶۰۰ بز نژاد مورسیا در مرکز کشاورزی و دامپروری مگسال نگهداری می‌شوند.

۷۸ درصد سهام این شرکت متعلق به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است.

بز نژاد مورسیا در ۹۰ درصد موارد دوقلوزایی دارد و تولید شیر آن از نظر کیفی و کمی تفاوت چشمگیری با سایر نژادها دارد.
۹۹۲۵*۳۰۱۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان